Kirjoittaja: Sword of Damocles
Arvostelun osiot:
Tuotepakkaus ja varustelu
Rakenne ja käyttömukavuus
Äänenlaatu
Kokemuksia vahvistuksesta
Vertailut muihin kuulokemalleihin
Yhteenveto
Tietoja:
- Julkaisuvuosi: 2023
- Valmistusmaa: Kiina
- Hinta: 299 €
- Rakenne: Avoin, over-ear
- 50 mm:n dynaamiset MLD-elementit (Multi-Layer Distributed) jyrkällä kallistuksella
- Impedanssi: 28 Ohm
- Herkkyys: 108 dB SPL @ 1 Vrms
- Paino: 350 g
- Liitintyyppi: 2 x 3,5 mm
- Kaapeli: pituus 1,6 m / liitin 3,5 mm
- Lisävarusteet: 6,35 mm:n adapteri ja pikaohje
Arvostelukappaleen hankintapa: Saatu valmistajalta
Laitevalmistajana ensisijaisesti tunnettu Aune Audio julkaisi vuoden 2023 loppupuoliskolla ensimmäiset over-ear-kuulokkeensa, jotka pohjautuvat täysin omaan suunnitteluun. AR5000-nimen (AR = Air Reference) saanut avoin malli sijoittuu 300 euron hinnallaan kovasti kilpailtuun, mutta houkuttelevaan hintaluokkaan. Kiinnostavan kuulokemallista tekee erityisesti sen massasta poikkeava ulkonäkö sekä voimakkaasti korvaa kohti kallistetut elementit.
Koska AR5000:n hinnoittelua voidaan pitää moniin muihin uutuustuotteisiin verrattuna kohtuullisena ja kokemukset kuulokkeista ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia, halusin päästä kokeilemaan niitä itsekin. Tämä onnistui valmistajan lähetettyä kuulokkeensa arvioitavaksi jatkumona aiemmalle jutulleni S17 Pro -kuulokevahvistimesta. Kuulokenurkka kiittää jälleen yhteistyöstä!
Same review can be found in English on Head-FI
Tuotepakkaus ja varustelu
AR5000 on pakattu suureen pahvilaatikkoon, jonka siisti ulkonäkö herättäisi taatusti huomioni esimerkiksi kaupan hyllyssä. Kuulokkeiden esillepanokin on oikein tyylikäs laatikon samettityylisen sisuksen ansiosta. Varustelu sen sijaan jää suppeahkoksi, koska kaapelin lisäksi mukaan on sujautettu vain 6,35 millimetrin adapteri ja paksulle kartongille tulostettu yksisivuinen käyttöohje. Eipä kuulokkeiden käyttäminen toki mitään muuta vaadikaan, mutta esimerkiksi FiiO tarjoaa vastaavan hintaisen FT3-mallinsa mukana edukseen erottuvan määrän lisävarusteita.
AR5000:n punotun ja mustalla kankaalla sukitetun kaapelin kohdalla on painotettu enemmän hyvää käytettävyyttä kuin hienoa ulkonäköä, vaikka hopeiset liittimet mätsäävätkin erinomaisesti kuulokkeiden rungon kanssa. Kaapeli on kevyt ja mukavan taipuisa, eikä sen kestävyydessäkään luulisi olevan ongelmia, sillä liitokset vaikuttavat vahvoilta ja osien kuoret on tehty metallista. Pituutta kaapelilla on noin 1,6 metriä, ja se kiinnittyy sekä kuulokekuppeihin että vahvistimeen perinteisellä 3,5 millimetrin liittimellä.
Aune myy kohtuulliseen 59 euron hintaan (kuulokkeiden ostamisen yhteydessä hinta 45 €) myös balansoitua kuparikaapelia (AR3), jollaisen sain kokeiltavaksi. Tämän 4,4 millimetrin liittimellä varustetun kaapelin kuparijohto on vakiokaapelin tapaan taipuisaa, mutta tahmeamman muovieristeen vuoksi se menee hieman herkemmin sotkuun. Toisaalta kaapelin materiaali on vaatteisiin hankautuessaan vähemmän mikrofonista kuin karhea kangas (ei tosin suurempi ongelma myöskään vakiokaapelin kohdalla). Pidän lisäksi kiiltäviä metalliliittimiä hienoina, vaikka niistä onkin liukkaan pinnan vuoksi hieman hankalaa saada otetta. Kaiken kaikkiaan kuparikaapeli nostaa entisestään AR5000:n laatuvaikutelmaa, muttei tarjoa yksiselitteisiä parannuksia kuulokkeiden käytettävyyteen. Vakiokaapeli onkin mielestäni oikein riittävä, ellei balansoidulle liitännälle tule tarvetta.
Muina lisävarusteina AR5000:lle olisi mahdollista valita ostovaiheessa 15 euron lisähintaan (erikseen ostettuna 30 €) alumiininen kuuloketeline. Sain tällaisenkin kokeiltavaksi todeten sen tukevaksi ja näppäräksi pienikokoisten kuulokkeiden kanssa. Myös esimerkiksi ZMF Bokeh sopii telineeseen erinomaisesti. AR5000:n pääpannan pehmuste sen sijaan on varsin leveä, joten se ei hieman yllättäen asetu telineeseen täysin optimaalisesti. Jos joku kuitenkin haluaa kasata itselleen mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuulokesetin Aunen valikoimasta, teline tarjoaa siihen vahvistimien ja D/A-muuntimien ohella mahdollisuuden.
Rakenne ja käyttömukavuus
AR5000:ssa näkyy valmistajan oma kädenjälki, sillä kuulokkeet eivät muistuta ulkonäöltään juurikaan kilpailijoiden tuotteita, vaan uskaltavat olla erilaiset. Pidän hopeista väritystä raikkaana ja eleganttina, eikä kuppien ritilän alta pilkottava vaaleanpunainen verkkokaan näytä lopulta hullummalta, vaikkei se välttämättä kaikkien lempiväri olisikaan. Kuulokkeita ei uskoisi muunkaan suunnittelun osalta valmistajan ensimmäiseksi over-ear-malliksi, koska toteutus on likimain täydellinen niin käytettävyyden kuin käyttömukavuudenkin näkökulmasta. Jään kaipaamaan ainoastaan sitä, että kupit voitaisiin kääntää täysin vaakatasoon helpottamaan kuulokkeiden pöydälle asettamista.
AR5000 painaa maltilliset 350 grammaa, josta yllättävän suuri osa muodostuu elementeistä ja niiden kehyksistä. Muilta osin rakenne on saatu pidettyä kevyenä tekemällä kupit ja pääpannan reunaosat muovista. Tämä ei itseasiassa välttämättä käy kunnolla ilmi valokuvista, vaan kuulokkeita voisi erehtyä pitämään laadukkaan maalipintansa ansiosta täysin metallisina. Onneksi kestävyyden kannalta kriittisemmät kuppien haarukat ja pääpannan kaari ovatkin metallia – myös kuppien ritilät on tehty metallista, joten ne näyttävät tyylikkäiltä. Valmistaja kertoo itseasiassa hyödyntäneensä sankarakenteessa 10 eri materiaalia, joten kokonaisuutta on selvästi pohdittu tarkkaan harkiten. Rakenne tuntuu kaiken kaikkiaan tukevalta ja laadukkaalta. Kuulokkeita väännellessä ei myöskään kuulu suurempia sivuääniä, vaikka kuppeja vaakatasossa kääntäessä saranakohta hieman natiseekin tiukkojen toleranssien myötä.
Pykälittäin lukittuva korkeussäätö on toteutettu melko omalaatuisesti, sillä keinonahasta tehdyn pääpehmusteen siirtäminen ylöspäin työntää samalla pääpannan kaarta ulospäin sankarakenteen sisältä. Näin ulkonäkö pysyy aina siistinä riippumatta siitä, mihin asentoon panta on säädetty. Vertailun vuoksi pehmusteosa säätyy vastaavalla tavalla STAX:in SR-L700-mallissa, mutta siinä kaariosa on kiinteä ja melko korkea. AR5000:n kohdalla kannattaa huomioida, että sen korkeuden säätövara ei välttämättä riitä niille, jotka turvautuvat useimpien muiden kuulokkeiden kohdalla suurimpiin asetuksiin.
Itselleni sopiva korkeus löytyy kuitenkin noin säätövaran puolivälistä ja kuulokkeet ovat äärimmäisen mukavat. Kevyehkö paino, päänmuotoa mukailevat pehmusteet sekä sangan lempeä puristusvoima tekevät pidempiaikaisesta käytöstä miellyttävää. Vertailun vuoksi Sennheiserin HD 600-sarja painaa vähemmän, mutta puristaa selvästi lujempaa. Hifimanin Sundara-malleista taas puuttuu kuppien vaakasuuntainen liikerata, joten pehmusteet saattavat puristaa käyttäjästä riippuen liikaa joko korvan edestä tai takaa. Etenkin Sundara Silver puristuu päähän lujaa, kun taas musta Sundara-malli painaa hieman enemmän kuin AR5000.
Aunen kuulokkeiden hybridi-tyylisissä korvapehmusteissa ulkoreuna on rei’itettyä keinonahkaa ja päätä vasten asettuva osa sekä sisäreuna sukkahousutyylistä kangasta, joka muistuttaa Hifimanien pehmusteita. Materiaalivalinnat vaahto mukaan luettuna tuntuvat laadukkailta ja tikkauskin on siistiä. Pehmusteiden kiinnittäminen AR5000:ssa hoidetaan venyttämällä ne perinteiseen tapaan kupin reunuksen ympärille. Erilaisten pehmusteiden kokeileminen olisi helppoa, mutta luultavasti jokseenkin poissuljettua, koska vain harvojen pehmusteiden muotoilu sopii optimaalisesti yhteen AR5000:n elementtien sijoittelun kanssa. Onkin hyvä, että Aune myy kuulokkeilleen vaihtopehmusteita noin 30 eurolla.
Voimakkaan kallistuksen ohella AR5000:n pehmusteissa on tarkkaan suunniteltu korva-aukko, jonka muoto muistuttaa Denonin kuulokkeita (esim. AH-D9200). Molemmissa näissä pehmusteen etureuna on ohut ja korvan taakse jäävä osa selvästi paksumpi. Aunen kuulokkeissa korvan halutaan sijoittuvan sopivaan kohtaan kallistettuun elementtiin nähden, joten käyttäjälle ei anneta valtavasti liikkumatilaa pehmusteiden sisällä. Onneksi korvat mahtuvat kuitenkin sisään hyvin, joten käyttömukavuus on siltäkin osin kohdallaan. AR5000:n rakenne blokkaa jonkin verran edestäpäin kuuluvaa ympäristöhälyä, joten akustiikka kuulokkeet päässä muistuttaa hieman sitä kuin kämmenet olisi asetettu viistosti korvien eteen.
Äänenlaatu
Kuulokkeiden taajuusvastemittaukset on tehty IEC711-standardin mukaisella laitteistolla ja KB501X-mallisilla silikonikorvilla. Kuvaajissa käytetään vertailupohjana tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa Harmanin tavoitekäyrää (vuoden 2018 versio), joka on yleistys siitä, millaisen taajuusvasteen mukainen ääni kuulostaisi suurimman osan mielestä hyvältä ja vastaisi tasapainoisia kaiuttimia hyvin akustoidussa huoneessa. Lisätietoa mittauksista ja niiden tarkkuudesta löytyy Taajuusvastemittaukset-sivulta. AR5000:n taajuusvaste on myös vertailtavissa muiden mitattujen kuulokkeiden kanssa Squiglink-vertailutyökalun avulla.
Taajuusvaste:
Positiiviset kommentit AR5000:sta on helppo ymmärtää, koska se kuulostaa tasapainoiselta ja kaikin puolin hyvältä. Taajuusvaste mukaileekin niin läheisesti nykyään oikeaoppisena pidettyä äänentoistoa, ettei olisi täysin väärin puhua jopa neutraalista referenssikuulokkeesta. Niin ikään neutraaleina kokemiini Sennheiser HD 600:aan ja Hifiman Sundaraan verrattuna AR5000:n esitystapa on kuitenkin alataajuuksiltaan jonkin verran lämpimämpi ja diskantiltaan rauhallisempi. Tämän ansiosta kuuntelu on aina miellyttävän rasittamatonta ja helppoa. Pidän erityisesti äänen vankasta rungosta ja luonnollisista keskitaajuuksista, jotka ovat tyyliltään täyteläisemmät kuin Hifimaneissa (150–500 hertsin alue hieman koholla) ja avarammat kuin HD 600-sarjassa (1–2,5 kHz:n alue hieman kuopalla).
Aunen persoonallisesta kädenjäljestä huolimatta kokonaisuus on kuitenkin hyvin tasapainossa, sillä en koe minkään taajuusalueen nousevan liikaa muiden edelle tai jäävän häiritsevän vajaaksi. Kypsältä tuntuvasta esitystavasta onkin lopulta vaikeaa keksiä mitään suurempaa moitittavaa, joten valmistajan ensimmäinen kuulokemalli voidaan mielestäni lisätä suoraan hintaluokkansa parhaimmistoon vaihtoehdoksi muille kestosuosikeille. Vaikkei AR5000 välttämättä tarjoakaan mitään täysin ennenkuulumatonta, äänitteitä kunnioittava toistotapa hieman lämpimämmäksi ja rennommaksi höystettynä olisi varmasti monien mieleen. Yksi kuulokkeiden vahvuuksista on lisäksi mukaansa tempaava äänikuva.
Basso:
AR5000:n roteva bassontoisto tekee siitä hauskemman kuuloisen useimpiin muihin 200–500 euron avoimiin malleihin verrattuna. Hieman koholle nouseva 150–500 hertsin taajuusalue tuo toistoon mukavaa painavuuden tuntua. Samalla myös keskitaajuuksista tulee miellyttävän täyteläiset ilman, että ääni olisi häiritsevän paksua tai tukkoista. Esitystapaan onkin mielestäni lisätty lämpöä onnistuneesti, vaikka hieman kevyemmin toistuvalla keskibassolla olisikin kriittisesti arvioituna saavutettu hieman selkeämpi ja erottelukykyisempi lopputulos. Basson laadun näkökulmasta Hifiman Sundara vetää edelleen pidemmän korren, kun taas AR5000 potkii tukevammin ja innostavammin. Minkäänlaista bassomonsteria ei toki kannata odottaa, koska avoimen rakenteen vuoksi Harmanin tavoitekäyrän mukainen alabassokorostus ei sisälly listalle ilman taajuuskorjaamista.
Tarkalleen ottaen AR5000:n alabassossa ei kuitenkaan ole mitään vikaa, vaan sekin toistuu dynaaminen elementti huomioiden ihailtavan voimakkaasti ja lineaarisesti – esimerkiksi Sennheiserin HD 600-sarjassa, Hifiman Sundarassa ja jopa Focal Utopiassa alabasson voimakkuus romahtaa voimakkaammin alaspäin 80 hertsin kohdalla. Kaikenlainen elektroninen musiikki kuulostaakin Aunen kuulokkeilla odottamaani hauskemmalta ja toiston tukeva pohja tuo musiikkiin muutoinkin luonnolliselta tuntuvaa syvyyttä. FiiO:n FT3:n tapaan Aune on halunnut osoittaa, että nykyään 300 euron hintainen avoimella rakenteella ja dynaamisella elementillä toteutettu kuulokemalli on mahdollista saada toistamaan onnistuneesti alabassoa.
Keskitaajuudet:
AR5000 on keskitaajuuksiltaan kuin täyteläisempi ja vähemmän kirkas Sundara tai vaihtoehtoisesti avarampi ja pehmeämpi Sennheiser HD 600. Hieman notkolle jäävä ja ääntä avartava 1–2,5 kHz:n taajuusalue on napattu lähes suoraan Hifimanin oppikirjasta, kun taas alakeskitaajuudet toistuvat muhkeammin ja suurin osa diskantista rauhallisemmin kuin edellä mainituissa verrokeissa. Esitystapa on yhtä aikaa lämpöinen ja selkeä, ja mielestäni myös suhteellisen neutraali. Erityisesti laulu ja puhe kuulostaa luonnolliselta, ja soittimien yksityiskohdat pehmenevät omaan makuuni juuri sopivasti miellyttävän kuuntelukokemuksen näkökulmasta.
Lopputulos muistuttaa mielestäni tyyliltään ZMF Aeolus:ta sillä erotuksella, että AR5000 on lähempänä neutraalina pitämääni toistoa, kun taas Aeolus on jo selvästi lämpimän kuuloinen. Aune on onnistunut tekemään kuulokkeet, joiden sulavaa ääntä voisin kuunnella lähes loputtomasti. Toisaalta erityisen riehakasta menoa ei ole tiedossa, vaan kuulokkeet ovat pikemminkin turvallisen hienostuneet. Vaikkei jokainen tästä täysillä innostuisikaan, AR5000:n tasapainoisuutta olisi varmasti samalla vaikeaa olla arvostamatta. Kirkkaammalta ja ohuemmalta kuulostavia kuulokkeita markkinoilta löytyy jo tarpeeksi, joten pidän Aunen erilaista lähestymistapaa mukavana vaihteluna.
AR5000:ssa on lisäksi huomionarvoista sen tavallista syvempi äänikuva. Vaikka Sennheiser HD 600-sarjan intiimiydessä onkin omat hyvät puolensa, pidän siitä, että Aunen kuulokkeilla ääni ei tule täysin naamalle, vaan eri osa-alueiden välille jää ikään kuin tyhjää tilaa. Äänten sijoittelu ja erottelu on niin ikään pääsääntöisesti tarkkaa, mutta siihen liittyy myös yksi kuulokkeiden harvoista heikkouksista. Jostakin syystä aggressiivisempaa ja monimutkaisempaa musiikkia, kuten tyyliltään räiskyvää heviä, kuunnellessa erottelu heikkenee ja kokonaisuus muuttuu jokseenkin epäselväksi. Raskaan musiikin suurkuluttajien ei mielestäni välttämättä kannatakaan AR5000:ta hankkia, mutta onneksi en ole havainnut tähän mennessä vastaavia ongelmia muiden musiikkigenrejen kohdalla. Koska erottelun heikentyminen painottuu ylätaajuuksille, se voisi nähdäkseni johtua jonkinlaisesta diskantin epätasapainosta.
Diskantti:
Aunen insinöörit ovat säätäneet diskantista rentoa ja kepeää. Sävy voi olla paikoin jopa aavistuksen tumma, mutta toisaalta kaikkein ylimmillä taajuuksilla on samaan aikaan ripaus lisättyä säihkettä. 10 kHz:n yläpuoliset taajuudet kiinnittävätkin monesti enemmän huomiota kuin 6–10 kHz:n väli. Kutsuisin silti lopputulosta edelleen luonnolliseksi verrattuna esimerkiksi Hifimanin kuulokkeisiin tai Moondrop Venukseen, jotka korostavat voimakkaasti 11–13 kHz:n väliä – tämä lisää ääneen ylimääräistä sihinää ja sähinää. Niin ikään FiiO:n FT3 on omaan makuuni diskantiltaan jokseenkin epätasainen ja paikoin jopa räikeä, minkä vuoksi suosisin kaksikosta rauhallisemman kuuloisia Aunen kuulokkeita.
Toisaalta AR5000:n diskantti toistuu tyyliltään jokseenkin kevyesti ja pehmeästi, mikä voi hyvin aiheuttaa kokemani erottelun heikentymisen ylätaajuuksille painottuvien äänten, kuten rumpujen lautasten, kohdalla. Pieni lisäterävyys voisikin olla paikallaan, mutta onneksi rentous toimii valtaosan ajasta niin ikään hyvin. Aune on nähdäkseni pelannut diskantin kanssa varman päälle, mikä jättää kehitysmahdollisuuksia seuraaviin kuulokemalleihin. AR5000 ei ole missään nimessä viimeinen sana toiston yksityiskohtaisuuden saralla, mutta pienellä diskantin piristyksellä tilanne todennäköisesti muuttuisi.
Äänikuva:
Äänikuva on lopulta kuulokkeiden uniikein piirre, sillä kallistettujen elementtien vaikutus on selvästi kuultavissa – ainakin itselleni. Äänikuvan arvioiminen on sikäli haastavaa, että se saatetaan kokea monella eri tavalla, onhan kuppien ulkopuolelle ulottuva stereokuva pitkälti illuusio ja eräällä tapaa aivojen huijaamista.
Itse koen AR5000:ta kuunnellessa äänen sijoittuvan etupuolelleni, kun taas suoraan sivulla ja korvieni takana sitä kuuluu vähemmän. Keskityn toisin sanoen enemmän äänikuvan syvyysvaikutelmaan kuin leveyteen. Tämän vuoksi äänikuva ei tunnukaan perinteisessä mielessä erityisen suurelta, joten esimerkiksi Sennheiser HD 800:n tapaista tilavuuden tunnetta ei kannata odottaa etenkään, kun AR5000:n diskantti ei ole yhtä ilmavaa. Syvyysvaikutelma on kuitenkin niin toimiva, että Aunen kuulokkeilla esimerkiksi peliäänet kuulostavat todella immersiivisiltä ja mukaansa tempaavilta. AR5000 onkin ollut itselläni ahkerassa pelikäytössä etenkin, kun se tuntuu todella mukavalta päässä.
Myös laadukkaat live-äänitteet toimivat kuulokkeiden äänikuvalla hyvin, koska silmät kiinni laittaessa yhtyeen on helppoa kuvitella soittavan edessäni. Hyvä syvyyssuuntainen erottelu ja äänilähteiden välisten etäisyyksien täsmällinen esitystapa tuo mieleeni Focal Utopian, vaikkei AR5000 sentään yllä vastaavaan tarkkuuteen, eikä selkeys myöskään pysy kaikissa tilanteissa parhaalla mahdollisella tasolla. Tästä huolimatta AR5000 luoma tilavaikutelma on joka tapauksessa oikein toimiessaan mielenkiintoisempi kuin monissa muissa sen hintaluokan kuulokkeissa. Pientä epävarmuutta tilanteeseen tuo se, että lopputulos muuttuu riippuen korvien sijainnista pehmusteiden sisällä. Itselläni optimaalinen asettelu löytyy välittömästi, mutta joillekin kallistettujen elementtien hyödyt saattavat jäädä pienemmiksi tai jopa toteutumatta. Vastaavat haasteet ovat toki tuttuja monien muidenkin kuulokemallien kohdalla.
Helppoja desibelejä
Impedanssiltaan 28 ohmisen AR5000:n toistaminen on äärimmäisen helppoa, vaikka muodossa ”108 dB/V” ilmoitettu herkkyys tarkoittaakin tutummin ilmaistuna lukemaa 92,5 dB/mW, joka on itseasiassa melko matala. Tämä ei kuitenkaan mielestäni vastaa laisinkaan totuutta, mitä tukevat myös AudioScienceReview-sivuston mittaukset: AR5000 on yksi markkinoiden helpoimmin toistettavista over-ear-kuulokkeista päihittäen jopa osan in-ear-malleista. Tämän sivuvaikutuksena se soi tehokkailla vahvistimilla, kuten balansoidulla Cayin iHA-6:lla, turhankin lujaa, jotta äänenvoimakkuuteen jäisi kunnolla säätövaraa. Kuulokkeet onnistuvat kaivamaan iHA-6:sta esiin myös taustakohinaa, mitä on tapahtunut tähän mennessä vain in-ear-kuulokkeilla ja FiiO:n FT3:lla. Myös pienemmät teholukemat omaavilla vahvistimilla ja esimerkiksi Macbook Air:in kuulokeliittimellä Aunen kuulokkeiden äänenvoimakkuus nousee nopeasti korkeaksi. Olisikin melkeinpä ihme, jos jokin laite ei kuulokkeita toistaisi.
Valtaosa äänenlaadullisesta potentiaalista saavutetaan mielestäni niin ikään jo peruslaitteilla, mutta paremmistakin vahvistimista on jonkinasteista hyötyä. Etenkin diskantti toistuu hintavammilla laitteilla hieman laadukkaammin, minkä lisäksi nopeatempoinen musiikki pysyy paremmin kontrollissa, eikä puuroudu yhtä paljoa kuin tavallisesti. Tämän vuoksi esimerkiksi Topping DX1 ja SMSL DL200 eivät vielä tarjoa kaikkein parasta kuuntelukokemusta, muttei niissä ole mitään vikaakaan edullinen hintaluokka huomioiden. Aunen oma S17 Pro -vahvistin (hinta 700 €) sopii melko yliampuvista teholukemistaan huolimatta AR5000:lle erinomaisesti etenkin, kun äänenvoimakkuudessa on riittävästi säätövaraa, enkä kuule minkäänlaista kohinaa. Äänenlaatukin laitteella oli pitkälti testijaksoni parasta. S17 Pro maksaa toki melko paljon kuulokkeisiin nähden, joten Aunen valikoimassa pysytellessä jokin edullisempikin vahvistin riittäisi. Putkivahvistimille ja korkealla gain-tasolla toteutetuille laitteille AR5000 vaikuttaisi olevan turhan herkkä, joten kuultavissa oleva taustakohina voi olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Vertailuja muihin kuulokkeisiin
Aune AR5000 vs. Sennheiser HD 600
Hinnat: 300 € vs. 260–400 € (hinnassa suurta kauppakohtaista vaihtelua)
Rakenteelliset ja tekniset erot
Sennheiserin vanha, mutta edelleen kilpailukykyinen HD 600-malli on kaikin puolin toimiva ja kestävä kuuloke. Uudempaan AR5000:een verrattuna sen suurimpia etuja ovat kattavampi huollettavuus ja noin 100 grammaa kevyempi paino, joka on seurausta varsin muovisesta rakenteesta. Tästä huolimatta HD 600 ei ole voimakkaan puristusvoimansa ja ahtaiden korvapehmusteidensa vuoksi itselleni kaikkein mukavin, vaan AR5000:n käyttäminen on itselleni huomattavasti rennompaa ja miellyttävämpää. Sennheiserin kuulokkeiden kohdalla täytyy myös huomioida, että niiden veluuripehmusteet painuvat käytössä tavallista nopeammin lyttyyn, joten niitä täytyisi olla vaihtamassa kohtuullisen usein, jos äänenlaatu halutaan säilyttää ennallaan.
Vahvistuksen näkökulmasta erilainen suunnitteluajankohta tekee kuulokkeista toistensa vastakohdat. HD 600 sopii korkean 300 ohmin impedanssinsa myötä esimerkiksi putkivahvistimille ja ylipäätään kaikenlaisille vanhemmille tai erikoisemmille laitteille, joissa on korkeahko lähtöimpedanssi. Tämän myötä kuulokkeiden ääntä voidaan myös muokata laitevalinnoilla enemmän kuin matalalla 28 ohmin impedanssilla toteutettua AR5000:ta. Aunen kuulokkeet saavuttavat mielestäni täyden potentiaalinsa suhteellisen helposti, kun taas HD 600 herää kunnolla eloon vasta astetta paremmilla vahvistimilla.
Äänelliset erot
AR5000 kuulostaa ennen kaikkea rennommalta ja lämpimämmältä kuin Sennheiser HD 600, jonka keski- ja ylätaajuudet ovat energisemmät. Tämän myötä HD 600:n ääntä voitaisiin kuvailla selkeämmäksi ja läsnäolevammaksi, mutta samalla toisto tulee myös intiimisti lähestulkoon iholle. AR5000:n esitystapa on avarampi ja sen äänikuvassa on selvästi enemmän syvyyttä. Ääni asettuu myös ympärilleni tasaisemmin verrattuna HD 600:n ahtaan tuntuiseen ja melko pitkälti pään sisään jäävään äänikuvaan. AR5000 kiinnittää enemmän huomiota äänten liikkeisiin ja sijanteihin, koska musiikilla on ikään kuin enemmän tilaa hengittää. Äänten erottelukin on selkeämpää, vaikka toisto jääkin hieman pehmeämmäksi HD 600:n särmikkyyden rinnalla. Kokonaisuutta arvioidessa molemmat kuulostavat omalla tavallaan luonnolliselta.
Vaikkei AR5000 haastakaan HD 600:aa täysin toiston normaaliudessa ja neutraaliudessa, se tarjoaa realistisemman äänikuvansa ohella selvän parannuksen myös Sennheiserin kuulokkeiden toiseen heikkouteen eli bassontoistoon. Tukevammin ja lineaarisemmin toistuva alabasso luo toistoon vankemman pohjan, kun taas HD 600 jää pienestä keskibassokorostumastaan huolimatta melko ponnettoman kuuloiseksi. Kaikki alimpia taajuuksia sisältävä musiikki kuulostaa mielestäni Aunen kuulokkeilla automaattisesti paremmalta ja hauskemmalta.
Kevyt bassontoisto lienee yksi syy sille, miksi kuuntelukokemus on itselleni HD 600:n kanssa jokseenkin analyyttinen, kun taas kuuntelusta nauttimiseen AR5000 tarjoaa mielestäni yksinomaan positiivisia muutoksia olematta liian kaukana neutraalista toistosta. Toisaalta tähän vaikuttaa myös Aune-mallin kevyempi puristusvoima, minkä ansiosta sitä on mukavampaa käyttää ilman, että kuuntelu tuntuisi suoritukselta. Ellei mahdollisimman neutraalille äänelle ole tarvetta esimerkiksi musiikin tarkkailuun, AR5000 onkin mielestäni kaksikosta nykyään parempi hankinta. Tällöin kannattaa toki huomioida, että Sennheiserin HD 650 on vastaavalla tavalla ”musikaalisempi” kuin HD 600, joten hintaluokasta löytyy lämpimämmän äänen ystäville jo ennestään muitakin hyviä vaihtoehtoja kuin AR5000.
Aune AR5000 vs. Hifiman Sundara Silver
Hinnat: 300 € vs. 415 €
Rakenteelliset ja tekniset erot
Euroopassa myytävä Sundara Sillver on hopeisen värityksensä ansiosta AR5000:n tapaan raikas tuulahdus kaikkien mustien kuulokevaihtoehtojen joukossa. Hifimanin kuulokkeet tosin näyttävät hieman pelkistetymmältä kuppiensa mustan metalliverkon vuoksi, kun taas AR5000 on mielestäni aidosti tyylikäs.
Molemmat kuulokkeet painavat suurin piirtein saman verran eli noin 350 grammaa, mikä on Sundara Silverin täysin metallinen rakenne ja planaarielementtien magneetit huomioiden jopa hieman yllättävää. Sundaran rakenne on toki toiminnoiltaan Aunen kuulokkeita yksinkertaisempi, sillä esimerkiksi kuppien vaakasuuntainen liikerata puuttuu kokonaan. Tämän vuoksi istuvuudessa voi olla suurempaa käyttäjäkohtaista vaihtelua kuin AR5000:n kohdalla. Vaikka omaan päähäni Sundaran kallistetut pehmusteet asettuvatkin melko sopivasti, sen sanka puristaa turhankin lujaa. Mitenkään suuremmin tämä ei itseäni häiritse, mutta lempeämmin päässä istuva AR5000 on lopulta kaksikosta mukavampi etenkin, kun korvani mahtuvat paremmin sen pehmusteiden sisälle.
Numeroiden valossa molempien kuulokkeiden vahvistustarpeen pitäisi olla erilaisista elementeistä huolimatta likimain identtinen, koska herkkyys käytännössä sama ja impedanssissakin on eroa vain 4 ohmin verran. Todellisuudessa AR5000 on kuitenkin selvästi helpompi tapaus, sillä Sundaran kanssa äänenvoimakkuutta täytyy ruuvata rajummin ylöspäin. Hifiman-malli on myös mielestäni nirsompi sille, millaisilla laitteilla se kuulostaa hyvältä. Aunen kuulokkeet ovatkin vahvistuksen suhteen vaivattomammat, koska niiden kanssa asiaan täytyy kiinnittää vähemmän huomiota.
Äänelliset erot
Sundara Silver on alkuperäiseen Sundaraan (musta versio) verrattuna hieman räväkämpi ja menevämpi. Ilman ”hieman” sanaa nämä erot pätevät myös AR5000:een nähden. Vaikka molempien kuulokkeiden selkeästi toistuvat keskitaajuudet muistuttavatkin tyylillisesti toisiaan, Sundara Silver kuulostaa kaksikosta selvästi energisemmältä, kun taas AR5000 on pehmeämpi ja rotevampi. Suurin yksittäinen ero löytyy diskantista, jota Hifiman-malli toistaa huomattavasti kirkkaammin ja säihkyvämmin.
Kaksikko voitaisiinkin nähdä erilaisille ihmisille suunnattuina, sillä Sundara Silver sopisi kirkkaan ja särmikkään äänen ystäville, kun taas AR5000 miellyttäisi todennäköisesti enemmän Sennheiserin HD 650:n tapaisista rennommista kuulokkeista pitäviä. Hifiman-mallin etuna on toiston selkeys ja ylipäätään yksityiskohtien terävyys. Useimmissa soittimissa on enemmän purevuutta. Aunen kuulokkeet puolestaan lisäävät ääneen miellyttävää täyteläisyyttä ja toistavat diskanttia ihailtavan rasittamattomasti silloin, kun haluan kuunnella musiikkia pidempiä aikoja siihen hieman vähemmän huomiota kiinnittäen. Yllättäen AR5000 on kuitenkin rennommasta esitystavastaan huolimatta lähes yhtä erottelukykyinen, ellei kuunneltu musiikki ole erityisen ”monimutkaista” tai nopeatempoista.
Äänikuva molemmissa kuulokkeissa on kooltaan yllättävänkin samankaltainen, mutta Sundara Silver tuo ääntä energisemmin kuuntelijaa kohti, jolloin esitystapa tuntuu intiimimmältä etenkin vokalistin osalta. AR5000 puolestaan pitää toiston hieman kauempana, jolloin äänikuvassa tapahtuvia asioita on helpompaa seurata. Kallistetut elementit ohjaavat lisäksi äänen tulemaan kohti edestäpäin. Toisaalta koen myös Sundaran äänessä sopivalla vahvistimella, kuten Nitsch X Schiit Audio Magni Piety:lla, hyvin syvyyttä, joten AR5000:n kallistettujen elementtien hyöty ei lopulta ole aivan yhtä suuri kuin voitaisiin olettaa. Ihmiset kokevat kuitenkin äänikuvan hyvin eri tavoilla, joten en voi harmillisesti puhua muiden kuin itseni puolesta.
Bassontoistosta sen sijaan löytyy selkeähkö tyylillinen ero, sillä Sundara Silver toistaa alataajuudet tiukemmin ja erotellummin, kun taas AR5000 kuulostaa muhkeammalta ja lämpimämmältä. Tällaiset erot ovat hyvin tyypillisiä kahdelle erilaiselle elementtityypille, sillä planaarikuulokkeet toistavat useimmiten bassoa lineaarisemmin. Toisaalta dynaamisten kuulokemallien rotevampi keskibasso voi johtaa hauskempaan kuuntelukokemukseen, joten molemmissa esitystavoissa on omat hyvät puolensa. Alabassoa kumpikin kuulokkeista toistaa melko vastaavasti eli oikein riittävästi, muttei Harmanin tavoitekäyrän mukaisesti muristen.
Minun on lopulta vaikeaa valita kaksikosta suosikkiani ilman, että se saattaisi vaihtua parin viikon päästä. AR5000 on eräänlainen rento ja sulava näkemys neutraalista äänestä, kun taas Sundara Silveriä voitaisiin pitää elävöitettynä ja hieman kirkastettuna versiona niin ikään neutraalista äänestä. Itselleni kuulokkeet eivät ole liian kirkkaat, mutta sanoisin AR5000:ta hieman tasapainoisemmaksi ja turvallisemmaksi valinnaksi. Jos musiikin rennompi fiilistely ei kuitenkaan kiinnosta, Sundara Silverillä on hauska tapa aktivoida seuraamaan toistoa ja saada suorastaan jalat vipattamaan. Hifilasien läpi katsottuna tarkkarajainen ja välittömältä tuntuva planaarisoundi olisi luultavasti reilun 100 euron lisähinnan arvoista, mutta kilpailukykyisesti hinnoiteltu AR5000 tuntuu niin ikään onnistuneelta tuotteelta. Järkevien vaihtoehtojen lisääntyminen on kuluttajille erinomainen asia.
Yhteenveto
Pidän AR5000:ta kokonaisvaltaisesti hyvänä 300 euron kuulokkeena, jota ei oikeastaan tarvitsisi muuttaa mitenkään. On itseasiassa jokseenkin harvinaista, että valmistajan ensimmäinen over-ear-malli on heti näin hiottu ja onnistunut: tasapainoinen taajuusvaste kelpaisi käytännössä sellaisenaan minkä tahansa hintaisiin kuulokkeisiin, ja rakennekin on todella toimiva sekä materiaaleiltaan että käyttömukavuudeltaan. Kaiken lisäksi tehontarve on matala, joten kuulokkeille riittää suurella todennäköisyydellä jokin ennestään hankittu vahvistin tai jopa kuuntelulaitteen oma kuulokeliitin.
Vaikkei AR5000:n lämpöisen neutraali ja sulava ääni olekaan varsinaisesti uusi keksintö, kuulokkeet ovat riittävän erilainen vaihtoehto esimerkiksi Sennheiserin ja Hifimanin kuulokemalleille. Voitaisiin puhua perustellusti eräänlaisesta ajattomasta tuotteesta, joka ei kerää lyhytkestoista huomiota erikoisuudellaan, mutta sitä olisi helppoa kehua vielä vuosienkin päästä. Näenkin AR5000:n järkevänä hankintana, jolle minun on helppo antaa suositukseni. On harmi, ettei kuulokkeita saa ostettua Suomesta, mutta onneksi valmistajalla on nykyään verkkokauppa EU-alueella.
Langallisten hifi-kuulokkeiden hintataso vaikuttaa olevan jatkuvassa nousussa, koska uusia malleja julkaistaan eniten korkeampiin hintaluokkiin. Tämä huomioon ottaen AR5000 on mukava poikkeus trendiin. Jos kuulokkeet olisi hinnoiteltu 300 euron sijaan esimerkiksi 500 euroon, ne kohtaisivat kovempaa kilpailua ja olisivat nähdäkseni vähemmän houkuttelevat. Toisaalta moniin epätasaisemmin tuunattuihin kuulokkeisiin verrattuna AR5000 voisi perustellusti maksaa nykyistä enemmänkin etenkin, jos sen rakenteessa olisi käytetty hieman enemmän metallia muovin sijaan. Nykyisellä hinnallaan kuulokkeet menevät kuitenkin todennäköisesti melko hyvin kaupaksi ja tarjoavat valmistajalle hyvää oppia mahdollisten uusien ja vieläkin parempien kuulokemallien kehittämiseen. Odotan mielenkiinnolla, mitä Aune on saanut aikaan pian julkaistavan suljetun SR7000-mallin kohdalla.
Plussat ja miinukset:
+ Tasapainoinen ja suhteellisen neutraali tuunaus
+ Lämpimät alataajuudet ja rasittamaton diskantti tekevät kuuntelusta miellyttävää
+ Bassontoisto on avoin rakenne ja elementtityyppi huomioiden tukevaa
+ Äänikuvan mielenkiintoinen syvyysvaikutelma
+ Hyvin suunniteltu rakenne
+ Massasta poikkeava ulkonäkö
+ Erinomainen käyttömukavuus
+ Äärimmäisen helposti vahvistettavissa
+ Käytettävyydeltään hyvä kaapeli
+ Hyvä hinta-laatusuhde
– Erottelukyky (erityisesti ylätaajuudet) heikkenee nopeatempoisessa musiikissa
– Tehokkailla vahvistimilla äänenvoimakkuuden säätövara voi jäädä pieneksi
– Suppeat lisävarusteet
Kummasta pidät enemmän, ibasso sr2:sta?
Itse en valitettavasti ole kuullut SR2:ta, mutta sen taajuusvasteen perusteella uskoisin suosivani tasapainoisempaa AR5000:ta. Riippuu paljon siitäkin, haluaisinko erikoisemmat kuulokkeet aiemman kokoelman jatkeeksi vai ainoastaan yhdet tasapainoiset yleiskuulokkeet.