Arvostelu: Aune Audio S17 Pro

Kirjoittaja: Sword of Damocles

  • Julkaisuvuosi: 2023
  • Valmistusmaa: Kiina
  • Hinta: 729 EUR (myynnissä esimerkiksi valmistajan EU-verkkokaupassa)
  • Tyyppi: Kuulokevahvistin & esivahvistin (Class A / Twin JFET)
  • Liitännät: XLR- ja RCA-sisääntulot sekä vastaavat ulostulot
  • Kuulokeliittimet: 4-pin-XLR, 4,4 mm ja 6,35 mm
  • Gain-tasot: low/high
  • Kuulokeliittimien lähtöimpedanssi: 1 ohm
  • 2 virta-asetusta: 50 mA ja 100 mA
  • THD+N: < 0,00016 % (1 kHz)
  • SNR: > 116 dB (600 ohm)
  • Crosstalk: < -110 dB (1 kHz 600 ohm)
  • Antoteho (6,35 mm / low gain): 738 mW @ 32 ohm | 250 mW @ 100 ohm | 83 mW @ 300 ohm | 41 mW @ 600 ohm
  • Antoteho (6,35 mm / high gain): 2020 mW @ 32 ohm | 675 mW @ 100 ohm | 228 mW @ 300 ohm | 114 mW @ 600 ohm
  • Antoteho (XLR & 4,4 mm / low gain): 2773 mW @ 32 ohm | 968 mW @ 100 ohm | 333 mW @ 300 ohm | 166 mW @ 600 ohm
  • Antoteho (XLR & 4,4 mm / high gain): 7507 mW @ 32 ohm | 2643 mW @ 100 ohm | 908 mW @ 300 ohm | 453 mW @ 600 ohm
  • Mitat (L x P x K): 288 x 211 x 63 mm
  • Paino: noin 3,5 kg
  • Varusteet: Kaukosäädin, 6,35 mm:n adapteri ja virtakaapeli

Arvostelukappaleen hankintapa: Saatu valmistajalta

Vuonna 2004 perustettu kiinalainen Aune Audio (Wuhan Ao Lai Er Technology Co. Ltd) ei välttämättä ole erityisen hyvin tunnettu laite- ja kuulokevalmistaja meillä Suomessa, eikä sen tuotteita olla vielä tätä ennen käsitelty myöskään Kuulokenurkassa. Aune on kuitenkin niittänyt mainetta laadukkailla ja mielenkiintoisilla Class A -kuulokevahvistimillaan sekä muutamilla D/A-muuntimillaan. Hiljattain valmistaja julkaisi myös useiden vuosien kehitystyön tuloksena ensimmäiset AR5000-nimiset over-ear-kuulokkeensa (hinta 330 €). Itse olen kuitenkin ollut kaikkein eniten kiinnostunut noin 700 euron hintaisesta S17 Pro -Class-A-kuulokevahvistimesta (linkki valmistajan tuotesivulle), jonka JFET-toteutus poikkeaa useimmista muista alle 1000 euron vahvistimista. Lähestyinkin valmistajaa tiedustellakseni mahdollisuutta saada S17 Pro arvioitavaksi. Pääsimme lopulta nopeasti yhteisymmärrykseen, joten laite ilmestyi alkuvuodesta kotiovelleni.

Aune Audio ansaitsee suuret kiitokset yhteistyöhalukkuudesta tällaisen maailman mittapuulla pienehkön arvostelusivuston kanssa, jollaiseksi Kuulokenurkka täytyy ainakin toistaiseksi laskea. Olenkin lupautunut kirjoittamaan S17 Pro:sta hieman poikkeuksellisesti myös englanniksi Head-FI-sivustolle. Pysytään kuitenkin toistaiseksi Kuulokenurkan puolella.

Rakenne ja liitännät

S17 Pro on suurikokoinen laite, joten sille kannattaa varata riittävästi tilaa kuuntelupisteellä. Järeä 3,5 kilon paino herättää luottamusta ja viestii siitä, että nyt ei olla tekemisissä aivan tavallisen kuulokevahvistimen kanssa. Alumiinirunko tuntuu äärimmäisen tukevalta ja laatuvaikutelma on muutoinkin korkea. Noin 700 euron myyntihintaa ei olisikaan helppo arvata, vaan laite voisi maksaa ulkoisen olemuksensa perusteella selvästi enemmänkin. Pidän S17 Pro:n muotoilusta, koska kallistetut kyljet ja aavistuksen kupera yläkansi estävät laitetta näyttämästä suurelta neliskulmaiselta laatikolta – toisaalta laitteen päälle on vaikeaa asettaa mitään muuta laitetta. Aune myy vahvistintaan sekä mustana että hopeisena. Valintani kohdistui näistä jälkimmäiseen, koska hopeiseen pintaan ei jää näkyviä sormenjälkiä, eikä pölykään erotu siitä erityisen selkeästi. Monet ovat varmasti todenneet tilanteen olevan päinvastainen mustien laitteiden kohdalla.

Vahvistin on pohjapinta-alaltaan hieman suurempi kuin esimerkiksi Applen Macbook Air.

Vahvistimen etureunaan on asennettu suuri LCD-näyttö, joka ilmaisee valitun äänenvoimakkuuden lisäksi käytössä olevan tuloliittimen, gain-tason ja virta-asetuksen sekä mielenkiintoisesti myös kotelon sisälämpötilan. Kaikki asetukset ovat muutettavissa sekä volume-säädintä painelemalla että mukana toimitettavalla alumiinisella infrapuna-kaukosäätimellä. Äänenvoimakkuudensäädin on toteutettu 63-pykäläisellä R2R-äänipiirillä, joten kanavatasapaino on aina täydellinen. Pienenä miinuksena säädintä täytyy kuitenkin rullata melko paljon, jos äänenvoimakkuus halutaan asettaa nollaan. Koska S17 Pro:sta ei löydy mute-toimintoa, tälle voi itseasiassa tulla säännöllistä tarvetta. Onneksi säätäminen on sentään hieman nopeampaa kaukosäätimellä.

Laitteen näyttö on ruhtinaallisen kokoinen, sillä sama informaatio mahtuisi helposti pienemmällekin ruudulle. Mukana toimitettavalla kaukosäätimellä on näppärää säätää äänenvoimakkuutta.

Vahvistimesta löytyy balansoituina kuulokeliittiminä 4-pin-XLR ja 4,4 millimetrin liitin, joiden lisäksi käytettävissä on myös perinteinen 6,35 millimetrin liitin matalammalla antoteholla. Muutoin kuulokeliitännöissä on huomionarvoista oikeastaan vain 4,4 millimetrin liittimen tiukkuus. Yhdessä kaapelissani on liukkaat liittimen kuoret, joten sitä on yllättävän vaikeaa saada irti S17 Pro:sta. Tämän perusteella kontakti lienee erittäin hyvä. Pidän 4,4 millimetrin liitännästä, mutta erityisesti naarasliittimien toleransseissa on edelleen suurta vaihtelua. Päinvastaisena esimerkkinä iFi:n Zen-sarjan laitteissa liittimet ovat olleet menneinä vuosina tavallista väljemmät.

S17 Pro:n taakse kurkistaessa vastaan tulee virtaliittimen ja -painikkeen lisäksi kaksi paria XLR- ja RCA-liittimiä. Toiset näistä ovat tuloliittimiä ja toiset lähtöliittimiä. S17 Pro:ta voidaan täten käyttää myös esivahvistimena, mikä voisi hyvinkin tulla kyseeseen laadukkaan äänenvoimakkuudensäädön ja hetken päästä erinomaiseksi toteamani äänenlaadun myötä (pahoittelut spoilerista). Selkeä miinus täytyy kuitenkin antaa siitä, että kuulokeliittimet ja takareunan lähtöliittimet ovat aina yhtä aikaa aktiivisina. Aune ei jostakin syystä ole lisännyt niiden välille valitsinta, vaikka sellainen löytyykin tuloliittimille.

Vahvistimen taakse on tehty pienenpieniä reikiä, joiden valmistaja kertoo riittävän jäähdytykseen siitäkin huolimatta, että kyseessä on paljon virtaa kuluttava ja kuumana käyvä Class A -toteutus – otetaan kuitenkin tästäkin pian selvää. Olisin toivonut virtapainikkeen sijaitsevan laitteen etureunassa sen sijaan, että sitä täytyy kurkotella virtajohdon viereltä. Jos S17 Pro:ta käytetään esivahvistimena esimerkiksi olohuoneen laitetelineeseen asetettuna, virtapainikkeeseen voi olla vaikeaa ulottua. Niin sanotussa työpöytäkäytössä asia ei kuitenkaan ole häirinnyt itseäni suuremmin.

Sisäinen toteutus ja toiminnot

Kiinnostuin alun perin S17 Pro:sta, koska se poikkeaa toteutukseltaan useimmista oman hintaluokkansa transistorivahvistimista. Täysin erilliskomponenteista kasatussa Class A -rakenteessa ei sinällään ole mitään yllättävämpää, mutta ääneltään jonkin verran putkivahvistimia muistuttavia JFET-liitoskanavatransistoreja käytetään kuulokevahvistimissa nykyään melko harvoin. Aune Audion vahvistimessa näitä on kaksin kappalein, joten valmistaja käyttää ratkaisusta nimitystä Twin JFET. Transistoreja on muutoinkin pakattu laitteeseen runsaasti ja siinä on myös järeä 50 watin toroidimuuntaja. Lopputuloksena on erittäin tehokas kuulokevahvistin, joka poikkeaa ääneltään kilpailijoistaan.

S17 Pro tarjoaa kuulokkeille valtavasti antotehoa erityisesti balansoitujen kuulokeliittimiensä kautta ja korkeammalla gain-tasollaan. Laite on esimerkiksi kuin tehty matalan impedanssin omaaville planaarikuulokkeille 32 ohmin teholukeman ollessa muhkea 7,5 wattia. Toisaalta vielä 600 ohmin kuormallekin on tarjolla 0,45 wattia. Kahdesta gain-tasosta matalampi on sekin oikein riittävä lähes kuulokkeille kuin kuulokkeille (2,77 W @ 32 ohm ja 0,16 W @ 600 ohm). Balansoimaton 6,35 millimetrin liitin sen sijaan on teholukemiltaan vahvistimen hintaan nähden melko maltillinen, mutta vahvistustarpeeltaan tavanomaisten kuulokkeiden kanssa sekin riittää hyvin etenkin korkeammalla gain-tasolla. S17 Pro:n lähtöimpedanssi kuulokeliitännöille on valmistajan mukaan 1 ohmia, jonka ei tulisi vaikuttaa kuulokkeiden taajuusvasteeseen.

Yksi vahvistimen erikoisuuksista on Cayin iHA-6:n tapaisesti valittavissa oleva virta-asetus, joka vaikuttaa S17 Pro:ssa siihen, kuinka suurta virtaa rinnakkain asennetuille transistoreille syötetään. Oletuksena vahvistin toimii 50 milliampeerin tilassa, mutta se voidaan asettaa nappia painamalla myös 100 milliampeerin tilaan – tällöin näytön reunat muuttuvat väriltään sinisen sijaan punaiseksi. Tässä vaiheessa aiemmin mainitsemani sisälämpömittari tulee tarpeeseen, sillä virtamäärän kasvattaminen saa vahvistimen lämpenemään enemmän. Jottei tästä aiheutuisi ongelmia, valmistaja on asettanut maksimilämpötilaksi 69 astetta, jonka ylityttyä S17 Pro palaa automaattisesti takaisin 50 milliampeerin tilaan. Class A -toimintaperiaatteestaan huolimatta vahvistimen säröarvot ovat mittausten perusteella erittäin matalat samoin kuin taustakohinakin. S17 Pro:n vanhahtavasta toteutustavasta ei vaikuttaisikaan olevan objektiivisesti arvioituna mitään ilmiselvää haittaa tavallista suurempaa virrankulutusta ja lämmöntuottoa lukuun ottamatta. Tästä päästäänkin laitteen jäähdytykseen.

Lämpenemiseen liittyviä huomioita

S17 Pro on ensimmäinen testaamani transistorivahvistin, joka lämpenee niin kuumaksi, että sen koskettaminen on epämiellyttävää. Vahvistimen umpinaista rakennetta ei mielestäni olekaan suunniteltu täysin optimaalisesti, sillä yleensä Class A -vahvistimissa on runsaasti jäähdytysaukkoja, joiden kautta lämmin ilma pääsee ulos. Esimerkiksi Rebel Ampin kansi on täysin rei’itetty, kun taas S17 Pro:ssa on vain mainitsemani minimaaliset reiät takareunassa. Aune Audio on toki asentanut vahvistimeensa suurehkon jäähdytyssiilin molemmille puolille piirilevyä, mutta esimerkiksi Burson Audio Soloist 3X Performance:n tapaan lämpöä olisi voitu johtaa suoraan metallirunkoon. S17 Pro:n pohjaan kiinnitetyt jalat ovat myös matalat, joten lämpö ei pääse haihtumaan kunnolla piirilevyä lähimpänä olevan pohjan kautta. Head-FI-keskustelun perusteella vahvistin lämpenee kaiken lisäksi eri tavalla eri käyttäjillä, joten jäähdytyssiilin asennuksessakin voi olla pientä vaihtelua.

Itselläni laitteen sisälämpötila ei nouse koskaan 50 milliampeerin tilassa liian korkeaksi, vaikka parissa tunnissa 60 astetta ylittyykin. Tämä ei kuitenkaan vaikuta käyttöön, vaan korkea lämpötila on valmistajan mukaan suunniteltu juttu. Sen sijaan 100 milliampeerin tilassa ylärajaksi asetettu 69 astetta ylittyy itselläni alle 1,5 tunnin käytössä, minkä jälkeen vahvistin pudottaa virransyöttönsä jälleen 50 milliampeeriin. Tietyn pisteen jälkeen lämpötila ei harmillisesti enää putoa juurikaan alle 66 asteen, joten 100 milliampeerille voidaan palata vain väliaikaisesti parin biisin ajaksi ennen kuin lämpötila nousee jälleen 69 asteeseen. Pidän 100 milliampeerin tilaa äänenlaadullisesti usein hieman parempana, joten on harmillista, ettei S17 Pro:n jäähdytys riitä edes talviolosuhteissa sen pysyvämpään käyttämiseen. Lämpenemisnopeus ei vaikuttaisi hidastuvan myöskään vähemmän vahvistustehoa vaativia kuulokkeita käyttäessä tai maltillisemmalla äänenvoimakkuudella. Tämä onkin täysin odotettua, koska Class A -laitteet toimivat aina täydellä teholla kuormasta riippumatta.

Joillakin S17 Pro:n omistajilla sisälämpötila ei vaikuttaisi nousevan koskaan yli 60 asteeseen, joten laiteyksilöiden välillä on selvästi jonkinlaisia eroja. Monet ovatkin jo ehtineet kehitellä erilaisia jäähdytysratkaisuja, jollaiseen päädyin itsekin. Koska en halua porata runkoon reikiä, päädyin asentamaan vahvistimen kannettavalle tietokoneelle tarkoitettuun telineeseen lisäten samalla alapuolelle 140 millimetrin PC-tuulettimen 5 voltin USB-adapterilla (Noctua 900 RPM). Tämä noin 50 euron viritelmä ratkaisee S17 Pro:n “ylikuumenemisen”, koska sisälämpötila pysähtyy 100 milliampeerin tilassa 55–60 asteen välille riippuen siitä, kuinka lähelle pöydän pintaa telineen säädän. Näin ollen pystyn käyttämään vahvistinta pysyvästi haluamallani tavalla ja pelivaraa jää vielä reilusti kesähelteille. Myös pelkkä vahvistimen nostaminen pöydän pinnasta hidastaa lämpenemistä siten, että 100 milliampeerin tilassa on mahdollista pysytellä yli kaksi tuntia laitteen käynnistämisestä.

Harva 700 euron vahvistimen ostaja on varmasti valmis virittelemään laitteelle yhtä monimutkaista jäähdytysratkaisua, joten helpompana keinona voisin suositella korkeampia laitejalkoja hidastamaan lämpenemistä. Myös kannettavalle tietokoneelle suunnitellut valmiit jäähdytysalustat tuulettimilla toimisivat todennäköisesti hyvin, eivätkä maksaisi älyttömästi. Jos Aune Audio julkaisee S17 Pro:sta joskus uuden version, sen jäähdytystä kannattaisi mielestäni parantaa. Koska valmistaja myy jo urheiluautoteemaista X1s GT -yhdistelmälaitetta, ehdottaisin S17 Pro:n kanteen esimerkiksi autojen ilmanottoa muistuttavaa säleikköä.

Muita käyttöön liittyviä huomioita

Voimakasta lämpenemistä lukuun ottamatta itselläni ei ole vahvistimen toiminnassa huomautettavaa. Laitteen ensimmäisissä tuotantoerissä äänenvoimakkuudensäätö oli ilmeisesti vähemmän lineaarinen, jolloin volume saattoi hypätä kahden pykälän välillä äkillisesti reilummin ylöspäin. R2R-säätimet täytyy aina ohjelmoida käsin, joten vastaavia lastentauteja oli myös Burson Audion laitteissa. Onneksi Aune Audio on saanut korjattua asian näinkin nopeasti, sillä en havaitse oman laitteeni toiminnassa mitään poikkeukselista tai häiritsevää. Säätö on tasainen ja säätövaraa riittää. Toisaalta suuren antotehon myötä kaikkein herkimpiä in-ear-kuulokkeita käyttäessä säätövara voi jäädä pienehköksi etenkin houkuttelevimman 4,4 millimetrin liittimen kautta. Omistamillani edullisilla napeilla, kuten Moondrop Chu 2:lla ja Tangzu Wan’er:illa, pienempitehoinen 6,35 millimetrin liitin tarjoaa kuitenkin matalammalla gain-tasolla Tidal-suoratoistopalvelun kautta kuunnellessa yllättävänkin laajat säätömahdollisuudet säätimen asteikolla 1–20. En kuule myöskään minkäänlaista taustakohinaa. S17 Pro sopii mielestäni täten in-ear-kuulokkeille paremmin kuin esimerkiksi Cayin iHA-6.

Olen havainnut, että vahvistimen kannattaa antaa lämmetä hetki käynnistämisen jälkeen, sillä se kuulostaa alkuun jokseenkin karkealta ja tukkoiselta. Noin 20 minuutin kuluttua ääni kuitenkin selkeytyy ja avautuu. Tämä voi olla osittain omaa kuvitelmaani, mutta valmistajakin mainitsee äänenlaadun olevan optimaalista laitteen lämpenemisen jälkeen. Mitään menetettävää asiassa ei joka tapauksessa ole, koska sopiva käyttölämpötila saavutetaan nopeasti muutaman biisin kuuntelemisen aikana.

Äänenlaatu

Huomioita testaamisesta

Olen vertaillut S17 Pro:n äänenlaatua Cayin iHA-6:een (vain balansoitu kuulokeliitin), joka on suunnilleen saman hintainen ja toimintaperiaatteeltaankin kohtuullisen samankaltainen vahvistin. Toisena verrokkina on toiminut mahdollisimman värittymätöntä ääntä edustavana laitteena Topping LA90-stereovahvistin, jolla on hintaa noin 800 €.) LA90 on suunniteltu kaiuttimille, mutta sillä on sopivan matalan gain-tason ja olemattoman taustakohinan ansiosta mahdollista kuunnella myös kuulokkeita. Tämä vaatii kuitenkin edullisimmillaan 15 euroa maksavan adapterikaapelin, joka muuntaa kaiutinlähdöt balansoiduksi 4-pin-XLR-naarasliittimeksi. LA90 toistaa kuulokkeita äärimmäisen värittymättömästi ja kontrolloidusti, joten se paljastaa mielestäni hyvin, millainen ominaisääni S17 Pro:ssa on.

Tuttuun tapaan olen kuunnellut useita erilaisia kuulokkeita (mm. eri ZMF- ja Hifiman-malleja sekä Sennheiser HD 600:aa ja Modhouse T60RP Argonia) ja erilaista musiikkia laidasta laitaan sekä Tidal-palvelusta että koneeni FLAC-kirjastosta. Kuunteluketjussani on ollut käytössä kaksi erilaista DAC:ia S17 Pro:n hintaluokasta: neutraalia ääntä tarjoava S.M.S.L VMV D1SE ja lämminääninen Schiit Audio Bifrost 2 (alkuperäinen malli).

Vaikuttavan elävä ja lämpöinen kuuntelukokemus

S17 Pro kuulostaa suhteellisen tavalliselta 50 milliampeerin virtatilassa, joten keskityn enemmän 100 milliampeerin tilaan, joka on mielestäni laitteen ehdoton myyntivaltti. Aune on saanut loihdittua vahvistimestaan maagisen elävän ja miellyttävän kuuloisen. Vaikuttavan 3D-tyylinen äänikuva yhdistyy tunteeseen siitä, että äänessä on kauttaaltaan reilusti lämpöä ikään kuin erillisenä elementtinä. Ihokarvani nousevat herkästi pystyyn siitä, miten aidolta laulu kuulostaa, ja miten läsnäolevasti ja kerrostuneesti musiikki asettuu ympärilleni. Esitystapa on täyteläinen ja rasittamaton, mutta silti todella kontrolloitu ja yksityiskohtainen. Yksi S17 Pro:n parhaista puolista onkin se, ettei sen ääneen lisäämä lämpö heikennä juurikaan toiston selkeyttä ja äänten erottelua neutraalimpiin vahvistimiin nähden. Musiikin kuuntelu on äärimmäisen mukaansa tempaavaa, kunhan lämmin äänensävy ja melko tumma diskantti sopivat omiin mieltymyksiin.

S17 Pro toistaa 100 milliampeerin tilassa bassoa korostuneen tuhdisti kahteen muuhun samaan aikaan testaamaani vahvistimeen verrattuna, mutta alataajuudet pysyvät erinomaisesti kontrollissa. Basso asettuu itseasiassa ikään kuin omaan kerrokseensa äänikuvassa. Jos esimerkiksi suljetuissa kuulokkeissa, kuten eri ZMF-malleissa, on jonkin verran kumahteleva keskibasso, S17 Pro pistää sen kuriin lisäten vieläpä samalla ääneen entistä enemmän potkua. Voimakas basso tuo toistoon tavallista enemmän syvyyttä ja on ylipäätään hauskaa kuunneltavaa. Cayin iHA-6:n vahvuus puolestaan on iskujen tiukkuus ja pistemäinen voimakkuus, kun taas Topping LA90 on todella kontrolloitu, joten alataajuudet eivät vie yhtä paljoa huomiota muilta taajuuksilta. S17 Pro itse muuttuu 50 milliampeerin tilassa kevyemmän ja neutraalimman kuuloiseksi, mutta erikoisesti basso ei silti ole mielestäni yhtä kontrolloitua kuin 100 milliampeerin tilassa. Toisaalta jos jotkin kuulokkeet ovat jo ennestään tuhdin ja paksun kuuloiset, 50 milliampeerin tila voi sopia niille paremmin.

Keskitaajuudet vahvistimella toistuvat ihailtavan täyteläisinä ja tunteita herättävinä. Tältä osin S17 Pro muistuttaa melko paljon lämminäänisiä putkivahvistimia. Toisto on erittäin sulavaa ja ikään kuin nestemäisenä eteenpäin virtaavaa. Esitystavasta puuttuu täysin transistorivahvistimien kuivuus ja terävyys, mutta selkeys on kuitenkin tallella. Samasta syystä pidän myös JFET:illä toteutetusta Project Polaris -vahvistimesta, joka on kuitenkin S17 Pro:hon verrattuna melko hiomattoman ja pehmeän kuuloinen.

Bassontoiston tapaan myös keskitaajuudet kevenevät S17 Pro:lla 50 milliampeerin tilassa. Ääni on tavallaan läpinäkyvämpää, mutta se ei enää herätä läsnäolevuudellaan yhtä voimakkaita tunteita tai kuulosta yhtä avaralta ja kerrostuneelta. Tähän verrattuna pidän itseasiassa enemmän Cayin iHA-6:n terävämmästä äänestä. Topping LA90 puolestaan toistaa esimerkiksi laulun ilmavampana ja etäisempänä, joten sen vahvuus on pikemminkin värittymättömyys kuin tunteiden herättely. Suosimassani 100 milliampeerin tilassa S17 Pro tarjoaa kuitenkin pitkälti uskottavimmat kuulemani keskitaajuudet alle 1000 euron hintaluokassa. Toisto on miellyttävän läsnäolevaa ja jokainen soitin rajautuu aidon tuntuisesti omaan lokeroonsa. Äänikuvassa on lisäksi mahtavaa syvyyttä, joka tekee kuuntelukokemuksesta entistä elävämmän.

Ehkäpä eniten mielipiteitä jakava piirre Aunen vahvistimessa on sen sijaan diskantin toistotapa. Ylätaajuudet ovat tyyliltään selvästi tavallista tummemmat ja rauhallisemmat, joten vahvistinta on mahdollista kuunnella lähes loputtomasti ilman minkäänlaista kuunteluväsymystä. Kirkasääniset kuulokkeet, kuten Hifimanit, muuttuvat helpommin kuunneltaviksi, mutta menettävät toisaalta jonkin verran räväkkyyttä ja ilmavuutta. Rauhoitettu diskantti ei varsinaisesti heikennä äänen yksityiskohtaisuutta, mutta S17 Pro kuulostaa aavistuksen pehmeältä ja pyöristyneeltä esimerkiksi Cayin iHA-6:een verrattuna. Jos tavoitteena onkin energisempi ja sen kautta menevämpi ääni, iHA-6 saattaisi olla tiukemman ja sähäkämmän toistonsa myötä parempi vaihtoehto. Toisaalta S17 Pro:lle sopii mielestäni hyvin VMV D1SE:n tapainen DAC, joka toistaa diskanttia ilmavasti. Joillekin kuulokkeille olen todennut Bifrost 2:n olevan turhankin lämpimän kuuloinen DAC, vaikka se toisaalta vahvistaakin entisestään S17 Pro:n miellyttävää ominaisääntä ja aitoa tilavaikutelmaa.

Topping LA90 on kolmesta kokeilemastani vahvistimesta kaikkein ilmavimman ja avarimman kuuloinen, mutta sillä äänikuva jää yksiulotteisemmaksi ja vähemmän kerrostuneeksi. S17 Pro 50 milliampeerin tilassa ei ole mielenkiintoisesti juurikaan kirkkaamman kuuloinen kuin enemmän käyttämässäni 100 milliampeerin tilassa, joten kutsuisin vahvistimen ääntä lämpimäksi ja rasittamattomaksi virtatilasta riippumatta. Koen itseasiassa äänten alkujen toistuvan 100 milliampeerin tilassa hieman terävämmin, joten esitystapa tuntuu selkeämmältä. Esimerkiksi kaikenlaiset musiikin taustalla kuuluvat äänet rajautuvat helpommin erotettaviksi kuin 50 milliampeerin tilassa. Tätä en olisi osannut odottaa siihen nähden, miten paljon 100 milliampeerin tila lämmittää samalla ääntä.

S17 Pro:n täyteläinen ja aidon tuntuinen esitystapa sopii lopulta omiin mieltymyksiini todella hyvin, koska vahvistin ei anna kilpailijoilleen juurikaan tasoitusta toiston tarkkuudessa. Toisinaan laitteen käyttäminen tuntuukin lähes huijaamiselta, koska se tekee kuulokkeista niin paljon itseään paremman kuuloisia. Toisaalta referenssivahvistimeksi S17 Pro:sta ei oikein olisi, koska se ei koskaan piilota lämpöistä ominaisääntänsä. Kaikkien kuulokkeiden voitaisiin sanoa kuulostavan tavallista enemmän vahvistimelta ja hieman vähemmän itseltään. Musiikin kuuntelusta nautiskellessa tämä ei kuitenkaan haittaa, vaan S17 Pro ja erityisesti sen 100 milliampeerin tila ovat kuin taikanappula, joka lisää ääneen tunnetta ja saa unohtamaan, että olen kuuntelemassa kuulokkeita. Tietyllä tapaa lopputulos muistuttaa enemmän live-musiikin kuin äänitteiden kuuntelua.

S17 Pro esivahvistimena

Kokeilin laitetta uteliaisuudesta myös esivahvistimena neutraalilta kuulostavan Topping LA90:n kanssa kuunnellen sekä kuulokkeita että kaiuttimia. DAC:ina testauksen aikana oli niin ikään neutraali VMV D1SE, koska halusin ottaa selvää, kuinka paljon S17 Pro mahdollisesti lämmittää ääntä. Syötin LA90:n yksiin XLR-tuloliittimiin ääntä suoraan VMV D1SE:n kautta, kun taas DAC:in ja toisten tuloliittimien välissä oli esivahvistimena S17 Pro. Havainnot olivat selkeitä.

S17 Pro siirtää suurimman osan ominaisäänestään eteenpäin kuunteluketjussa, sillä Topping LA90 kuulostaa selvästi täyteläisemmältä ja kerrostuneemmalta Aunen vahvistimen kautta. Äänikuvassa on aiempaa enemmän syvyyttä ja lämmin äänensävy saa kaiken kuulostamaan miellyttävältä. Sanoisin jopa, että yhdistelmä kuulostaa enemmän S17 Pro:lta kuin LA90:ltä, koska Toppingin laite itse ei väritä ääntä juuri mihinkään suuntaan. Täten S17 Pro:n ääni saadaan siirrettyä neutraalin stereovahvistimen kanssa melko suoraan passiivikaiuttimille ja toki vieläkin suoremmin aktiivikaiuttimille. Kuulokkeiden kanssa kokeilemassani yhdistelmässä ei oikeastaan ollut järkeä, koska S17 Pro sisältää jo valmiiksi tehokkaan kuulokevahvistimen.

Yhteenveto

Odotin S17 Pro:lta etukäteen etukäteen paljon, mutta yllätyin silti lopulta, miten elävää ja miellyttävän sulavaa sen tuottama ääni on riippumatta siitä, millaisia kuulokkeita sen kanssa kuuntelen. Sama, lämmintä halausta muistuttava, kuuntelukokemus välittyy eteenpäin myös esivahvistimena. En oikeastaan ymmärrä, miten Aune on onnistunut lisäämään äänen sekaan yhtä paljon lämpöä ilman että se olisi seurausta korkeasta säröstä tai heikentäisi merkittävästi toiston selkeyttä ja yksityiskohtaisuutta.

Hintavammat vahvistimet, kuten lukemani perusteella esimerkiksi Schiit Audio Mjolnir 3, vievät varmasti kuuntelukokemusta vieläkin pidemmälle, mutta noin 700 euron hintaan S17 Pro tarjoaa erinomaista ääntä ollen erilainen vaihtoehto moniin kilpailijoihinsa nähden. Laite myös reagoi varsin hyvin erilaisiin DAC:eihin kuunteluketjussa, joten sen ääntä voitaisiin tasapainottaa hieman neutraalimmaksi, mikäli joku kokee täyteläisyyden liialliseksi. S17 Pro:n ulkoinen olemuskin on laadukas, eikä siitä lopu koskaan vahvistusteho kesken.

Laitteen suurin heikkous puolestaan on sen suuri lämmöntuotto. Näin talvella asia ei haittaa, mutta kesäkäyttö voi olla mielenkiintoinen kokemus. Harmillisesti tämä tarkoittaa myös sitä, että paremmaksi kokemaani 100 milliampeerin tilaa ei ole välttämättä mahdollista käyttää pysyvästi ilman jonkinlaista lisäjäähdytystä. Vahvistin kyllä kestäisi jopa 80 asteen lämpötilan, mutta Aunen asettama 69 asteen maksimi on omalle laitteelleni liian matala tai jäähdytyssiili on kiinnitetty huonosti. Itse olin valmis ratkaisemaan asian lisätuuletuksella, koska koen S17 Pro:n äänenlaadun olevan ehdottomasti vaivannäön arvoista. Paremmalla tuurilla lisäjäähdytykselle ei ole tarvetta, eikä kuluttajan mielestäni tulisi edes joutua korjaamaan valmistajan tekemiä virheitä. Toivonkin Aune löytävän syyn sille, miksi osa vahvistimista lämpenee toisia enemmän.

Pienemmät oikut, kuten takareunassa sijaitseva virtapainike tai lähtöliittimen valitsimen ja mute-toiminnon puuttuminen eivät sen sijaan ole asioita, joihin en olisi jo tottunut muiden valmistajien laitteissa. Aloittelijoille en välttämättä S17 Pro:ta vielä toistaiseksi suosittelisi, mutta mahdolliset lämpenemiseen liittyvät haasteet tiedostaen se olisi erinomainen valinta kliinisen kuuloisiin transistorivahvistimiin kyllästyneille.

Plussat ja miinukset:

7 thoughts on “Arvostelu: Aune Audio S17 Pro

  1. Juhani Manninen says:

    ilmeisesti kuulokevahvistimen ongelma on IMD-säröjen suuruus,joka tekee toistosta hieman epäpuhtaan,kun vertaan niitä omiin hyvin pienisäröisiin kaiuttimiin,joissa toiston puhtaus on omaa luokkaansa verrattuna kuulokekuunteluun.
    Saattaa myös itse kuulokkeet olla siihen ongelmana hinnasta riipumatta.

    Vastaa
    1. Sword of Damocles says:

      Nyt en ole aivan varma, tarkoitatko kuulokevahvistimia yleisesti vai mitä viestistäsi tulisi tulkita. Kuulokevahvistimet ja kaiuttimet ovat ainakin täysin eri tuotekategoriaa, joten eivät ole millään tapaa vertailtavissa keskenään. Toiston puhtaus on lisäksi pitkälti subjektiivinen kokemus, joten suosit selvästi yleisesti kaiuttimia, eikä siinä ole mitään väärää. Asia tuskin kuitenkaan johtuu siitä, että kaikki kuulokevahvistimet olisivat viallisia. Kyllä kaikenlaiset säröt ovat nykyään minimissään, ellei niitä tarkoituksella ole sisällytetty laitteen suunnitteluun. Kuulokkeitakin löytyy moneen lähtöön, joten osa on puhdasäänisempiä kuin toiset. Silti kaiuttimia ja kuulokkeita ei oikeastaan tulisi verrata keskenään, koska kuuntelukokemus on lähtökohtaisesti täysin erilainen. Kuulokkeista ei koskaan tule kaiuttimia, eikä toisinpäin. Tällaisia ajatuksia itselläni.

      Vastaa
  2. Leonid says:

    Hello.
    Thanks for the review.
    I have a hifiman he6 (4 screw version).
    I’m planning to buy aune s17. Is the amplifier powerful enough? There will be sonic synergy with my headphones.
    Thank you.

    Vastaa
    1. Sword of Damocles says:

      Hey,

      Thanks for the feedback! I have tested S17 Pro with HE-6 and it is definitely powerful enough and nice match for the headphones as well. I cannot really complain anything about the synergy, but Cayin iHA-6 is equally great for HE-6 too. Cayin also released a new iHA-8 amp, but it seems to be more expensive.

      Cheers

      Vastaa
  3. Leonid says:

    Hello.
    What would you buy from Cayin iHA-6 or Aune S17 Pro for HE-6, considering only sound quality (not other features).
    And if it is not difficult, can you describe a little more details about the sound features of HE-6 on Aune S17 Pro in absolute terms and also in comparison with Cayin iHA-6.

    Vastaa
    1. Sword of Damocles says:

      Hello. Sure, I can describe them both to you, but please give me some time to write down some notes. I will send you email after comparing them more closely.

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *