Kirjoittaja: Sword of Damocles
Tietoja:
- Julkaisuvuosi: 2024
- Valmistusmaa: Ranska
- Hinta: 699 €
- Rakenne: Avoin, over-ear
- 40 mm:n dynaamiset elementit (M-kirjaimen muotoinen alumiini-magnesiumkalvo)
- Impedanssi: 26 Ohm
- Herkkyys: 105 dB/mW
- Paino: 294 g (ilman kaapelia)
- Liitintyyppi: 1 x 3,5 mm
- Kaapeli: Pituus 1,8 m / plugi 3,5 mm + 6,35 mm:n adapteri
- Lisävarusteet: Kuljetuskotelo
Arvostelukappaleen hankintapa: Itse ostettu tuote
Pidän kovasti ranskalaisen Focalin vuonna 2022 julkaisemista Bathys-vastamelukuulokkeista, vaikken sellaisia enää omistakaan. Kuulokkeista jäi kuitenkin mieleeni hyvän äänenlaadun lisäksi Focalin mittapuulla uudenlainen, aiempaa sirompi, rakenne, jota olen odottanut valmistajan hyödyntävän muissakin kuulokemalleissaan. Näin lopulta kävikin, kun päivänvalonsa näkivät samalla kertaa avoin Hadenys-kuulokemalli (hinta 700 €) ja suljettu Azurys (hinta 550 €). Molemmat ovat perinteisiä langallisia kuulokkeita ja niissä käytetään samaa perusrunkoa ja vastaavia dynaamisia elementtejä kuin Bathys-mallissa. Tuotteiden julkaisupäivästä on jo ehtinyt kulua 5 kuukautta, mutta suuren kysynnän (tai pienen valmistusmäärän) vuoksi ne ovat vasta saapumassa suomalaisten jälleenmyyjien varastoon.
Omasta kuulokehyllystäni molemmat kuulokemallit jo löytyvät, joten olen päässyt arvioimaan niitä sekä yhdessä että erikseen. Koska etsin vielä sopivia verrokkeja Azurysille, keskitytään tällä kertaa avoimeen Hadenys-malliin, joka maksaa mielenkiintoisesti 150 euroa enemmän ilman, että keksisin hintaerolle selkeää syytä. Ehkä tämä heijastelee sitä, miten Focal itse tuntee onnistuneensa kummankin kuulokemallin kohdalla.
Tuotepakkaus ja varustelu
Hadenys saapuu siistissä valkoisessa pakkauksessa. Ostaja saa kuulokkeiden ja kaapelin lisäksi kätevän kokoisen kuljetuskotelon, jota olisi mahdollista käyttää monien muidenkin kuulokemallien kanssa. Esimerkiksi Cambridge Audion Melomania P100 sujahtaa Focalin koteloon helposti ja painaa sen jälkeen 100 grammaa vähemmän kuin omassa kotelossaan kuljetettuna. Hadenysin ruskea kaapeli on 1,8 metriä pitkä ja se kiinnittyy kuulokkeisiin yksittäisellä 3,5 millimetrin liittimellä. Vahvistimeen kiinnittyvälle vastaavalle liittimelle tarjotaan perinteiseen tapaan 6,35 millinmetrin adapteri.
Vanhempien Focal-kuulokkeiden kaapelit tunnetaan silitysrautamaisesta jäykkyydestään, kun taas nykyään valmistajan kaapelit ovat kumipintaisia, kevyitä ja ”muistinsa” vuoksi helposti sotkuuntuvia. Hadenysin kaapeli pyrkii koko ajan rullaamaan itsensä takaisin kelalle, joten sitä on vaikeaa saada pysymään käytön aikana suorana. Kuuntelu kyllä onnistuu, mutta kaapeli tuntuu samalla epäkäytännölliseltä. Suosittelenkin vahvasti paremman kaapelin hankkimista etenkin, kun sellaiset ovat edullisia.
Rakenne ja käyttömukavuus
Hadenys näyttää sympaattisen sirolta ollen ikään kuin kutistettu versio Focalin viime vuosina julkaistuista hifikuulokemalleista. Muotoilu ja harmaa-ruskea väritys huokuvat edelleen tyylikkyyttä ja arvokkuutta sortumatta mauttomuuteen. Suljettu sisarmalli Azurys ei sen sijaan näytä mielestäni vaaleansinisen pohjavärityksensä vuoksi yhtä vaikuttavalta, mutta onneksi kuitenkin hieman paremmalta kuin monissa tuotekuvissa.
Bathysin tapaan molemmissa uutuusmalleissa kuulokekupit ovat muoviset ja sankaosat kestävää ja kevyttä magnesiumia teräskaareen yhdistettyä. Koristeritilöiden materiaalista en ota täysin selvää, mutta niiden keskelle sijoitettu kiekko on tehty alumiinista. Löytyypä pääpannan yläosasta myös aitoa nahkaa. Hadenysin kohdalla kuppirakenteen avaaminen ja sisuskalujen (elektroniikka & akku) karsiminen ovat pudottaneet painon alle 300 grammaan. Tämä jos mikä hymyilyttää – kuulokkeet voivat sittenkin olla yhtä aikaa laadukkaat ja kevyet, ja vieläpä järkevähkön hintaiset. Hadenys tuntuu myös käsissä todella hyvältä, joten sitä on miellyttävää hypistellä.
Kiinassa kasatusta Bathysista poiketen Hadenys ja Azurys valmistetaan kokonaan Ranskassa. Valittelin Bathysin kohdalla teräviä kulmia ja pääpannan osien löysää sovitusta. Uutuusmalleista löytyy edelleen terävähköjä kulmia, mutta pääpanta korkeussäätöinen on viimeistelty huolellisemmin, joten siinä ei ole enää juurikaan väljyyttä. Voikin olla, että laadunvalvonta toimii paremmin paikallisesti Ranskassa kuin kahden mantereen välillä.
Kevyt Hadenys istuu päähäni niin tasaisesti, että minun on vaikeaa keksiä mitään selvästi mukavampaa. Kangasverhoillut pehmusteosat eivät välttämättä näytä Focalin mittapuulla erityisen arvokkailta, mutta niiden muistivaahto tuntuu vaahtokarkkimaisen pehmeältä ja sen myötä ylelliseltä. Korvapehmusteet joustavat lisäksi pehmeytensä ansiosta hyvin silmälasien sankojen kohdalta, joten lasit häiritsevät käyttöä tavallista vähemmän. Kun tämä yhdistyy riittävästi pehmustettuun pääpantaan ja lempeään puristusvoimaan, pystyn unohtamaan helposti, että kuulokkeet ovat päässäni. Hadenys saakin itseltäni käyttömukavuuden osalta täyden kympin.
Joillekin ihmisille voinee silti muodostua haasteeksi korkeuden rajallinen säätövara, sillä joudun käyttämään kaikkia samaan rakenteeseen pohjautuvia Focal-malleja lähes maksimiasentoon säädettynä. En yllättyisikään, jos kuulokkeet eivät sovi kaikkein suuripäisimmille. Tämä on mielestäni nykyisen rakenteen ainoa suurempi heikkous, josta päästäisiin eroon oikeastaan vain kuulokkeiden kokoa kasvattamalla.
Hadenysin kaapeli ja korvapehmusteet ovat helposti vaihdettavissa, mikä pidentää kuulokkeiden käyttöikää. Focal on päätynyt ratkaisuun, jossa kaapeli kiinnittyy 3,5 millimetrin liittimellä vasempaan kuppiin ja signaali johdetaan pääpannan läpi kulkevalla välikaapelilla oikeaan kuppiin. Tämäkin lienee jäänne Bathys-mallista, koska sen sangan sisältä löytyy valmiiksi suunniteltuna kaapeliläpivienti.
Hadenys ja Azurys toimivat harmillisesti vain balansoimattomana, sillä niiden 3,5 millimetrin liitäntä ei mahdollista balansoidun kaapelin käyttämistä. Pidän tätä hieman epätavallisena kuulokkeiden hintaluokka huomioiden, mutten helpon vahvistettavuuden myötä laskisi asiaa suuremmaksi miinukseksi. Päinvastoin etuna on vaihtokaapeleiden edullinen hintataso ja hyvä saatavuus, koska kuulokkeita voitaisiin kuunnella millä tahansa AUX-kaapelilla. Itse olen hyödyntänyt 12 dollaria aikanaan maksanutta V-moda-kaapelia, joka on käytön aikana täysin huomaamaton. Hadenysin käyttäminen tuntuukin suorastaan luksukselta kaikkien järeämpiä kaapeleita ja liittimiä vaativien kuulokemallien rinnalla. Tämän ansiosta sitä tulee myös kuunneltua paljon.
Äänenlaatu
Kuulokkeiden taajuusvastemittaukset on tehty IEC711-standardin mukaisella laitteistolla ja KB501X-mallisilla silikonikorvilla. Kuvaajissa käytetään vertailupohjana tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa Harmanin tavoitekäyrää (vuoden 2018 versio), joka on yleistys siitä, millaisen taajuusvasteen mukainen ääni kuulostaisi suurimman osan mielestä hyvältä ja vastaisi tasapainoisia kaiuttimia hyvin akustoidussa huoneessa. Lisätietoa mittauksista ja niiden tarkkuudesta löytyy Taajuusvastemittaukset-sivulta. Hadenysin taajuusvaste on myös vertailtavissa muiden mitattujen kuulokkeiden kanssa Squiglink-vertailutyökalun avulla.
Impedanssikäyrä ja vahvistustarve:
Pystyn nykyään mittaamaan kuulokkeiden impedanssikäyrän, joka paljastaa hyödyllistä tietoa niiden vahvistamisesta. Focal Hadenysin impedanssi mukailee pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamaa 26 ohmia noussen kuitenkin 45 ohmiin saakka 50 hertsin kohdalla. Impedanssi on kaiken kaikkiaan matala, mutta tämä pieni epätasaisuus tarkoittaa sitä, että kuulokkeita kannattaa kuunnella matalalla lähtöimpedanssilla toteutetulla vahvistimella, jos taajuusvasteen halutaan säilyvän muuttumattomana. Korkean lähtöimpedanssin omaavalla vahvistimella 50 hertsin ympäristö tulee vahvistetuksi muita taajuuksia enemmän (elementti ottaa vastaan jännitettä epätasaisesti), jolloin taajuusvastekin nousee hieman koholle bassotaajuuksilla. Tämä ei ole automaattisesti negatiivinen asia, mutta se kannattaa huomioida laitevalintoja tehdessä.
Matala impedanssi ja korkea herkkyys (105 dB/mW) takaavat sen, että Hadenys ei tarvitse tehokasta vahvistinta soidakseen lujaa tai kuulostaakseen hyvältä. Kuulokkeet soveltuisivat mainiosti esimerkiksi mobiililaitteilla kuunneltavaksi, joten niitä olisi helppo käyttää eri tilanteissa. Suljettu Azurys tosin olisi mukana kuljetettavaksi kuulokemalliksi kaksikosta parempi valinta.
Taajuusvaste:
Hadenys on äänenlaadultaan onnistunut kuuloke sekä objektiivisilla että subjektiivisilla mittareilla tarkasteltuna. Toistosta ei pomppaa esiin minkäänlaisia suurempia heikkouksia, vaan kaikenlainen musiikki kuulostaa tasaisesti hyvältä heti ensihetkistä alkaen. Esitystapa on tasapainoinen ja selkeä sekä Focalille tyypilliseen tapaan myös innostavan menevä – ei tosin aivan yhtä räjähtävä kuin esimerkiksi Clear-malleissa. Hadenysin vahvuuksiksi sen kilpailijoihin nähden voidaan laskea korostumaton diskantti 10 kHz:n yläpuolella sekä avoin rakenne huomioon ottaen hämmästyttävän tukeva alabasso. Ellei joku kaipaa kirkkaampaa diskanttia tai Sennheiser HD 600-sarjaa muistuttavia, mahdollisimman luonnollisia, keskitaajuuksia, 700 eurolla on mielestäni vaikeaa löytää merkittävästi parempaa avointa kuuloketta kuin Hadenys. Tarkastellaanpa seuraavaksi eri osa-alueita tarkemmin.
Basso:
Basso toistuu kuulokkeilla tukevasti ja Harmanin tavoitekäyrän mittapuulla todella oikeaoppisesti hiipuen vain hitusen kaikkein alimpia taajuuksia kohti. Asialla ei ole suurempaa merkitystä, mutta elektronisesta musiikista jää uupumaan jonkin verran äänenpainetta moniin suljettuihin kuulokemalleihin nähden. Azurys paikkaisi tämän, joten se olisikin mielestäni Focal-kaksikosta vieläkin parempi valinta voimakkaan basson ystäville. Tietyllä tapaa Hadenys tekee itseeni silti suuremman vaikutuksen, koska avoimet kuulokkeet tarjoavat vain harvoin yhtä tukevaa ja hauskaa bassontoistoa. Parannus esimerkiksi Sennheiserin HD 600-sarjaan nähden on huima.
Hadenys tulee kuitenkin mieltää irtiottona aiempiin Focal-malleihin nähden, koska se ei tarjoa mahdollisimman tiukkaa ja iskevää bassoa, vaan tyyli on pehmeämpi ja vähemmän kontrolloitu. Hadenysilla esimerkiksi bassokitara murahtelee rotevasti ja alataajuuksissa on ihastuttavan lämpöinen ja orgaaninen sävy, mutta toisto ei pysy yhtä selkeänä kuin lineaarisemmin bassoa toistavilla kuulokkeilla. Esimerkiksi planaarikuulokkeilla saavutetaan hieman erotellumpi lopputulos. Pidän kuitenkin Hadenysta hauskemman kuuloisena, joten näkisin sen tarjoavan sellaista bassontoistoa, mitä modernilta kuulokkeelta Harmanin tavoitekäyrään viitaten odotetaan.
Keskitaajuudet:
Hadenys on mielestäni alakeskitaajuuksiltaan lievästi kevyen kuuloinen, mikä toimii kuitenkin hyvin tukevan basson kanssa. Äänen runkoon ei muodostu monista muista dynaamisista kuulokemalleista poiketen ylimääräistä paksuutta, joka heikentäisi keskitaajuuksien selkeyttä. Hadenys onnistuukin kuulostamaan selkeältä ja energiseltä ollen yläkeskitaajuuksiltaan jopa lievästi aggressiivinen. Ihmisen kuuloaisti suosisi taajuusvasteen korkeimman kohdan asettumista 3 kHz:n kohdalle, mutta Hadenysin energiataso on korkeimmillaan hieman myöhemmin 3,5 kHz:n kohdalla ja vieläpä jonkin verran korostuneesti.
Tämä muuttaa äänenväriä epäluonnollisemmaksi esimerkiksi Sennheiserin HD 600 -sarjaan verrattuna, mutta itse totun asiaan nopeasti, sillä Focal-malli kuulostaa lähinnä hieman karkeammalta painottaessaan toistossa tiettyjä ääniä odottamaani enemmän. Värittymä on onneksi lopulta varsin huomaamaton, joten keskitaajuudet toistuvat edelleen uskottavasti ja tempaavat minut mukaansa energisyydellään. Soittimissa on mukavaa purevuutta ja laulusuoritusten voima välittyy vaivattoman tuntuisesti. Aiempia Focal-malleja on luonnehdittu 1,5 kHz:n kohdalle sijoittuvan korostumansa vuoksi äänenväriltään metallisiksi, mutta samaa ei ole enää havaittavissa Hadenysissa, vaikka sekin korostaa hieman 1,2 kHz:n taajuusaluetta. Tämän taajuusalueen riittävä energisyys kuitenkin luultavasti estää 3,5 kHz:n korostumaa nousemasta liikaa esiin kokonaisuudessa, koska 1–2 kHz:n väliltään hieman rauhallisemmin tuunatussa Azurys-mallissa vastaava korostuma herättää enemmän huomiota.
Diskantti:
Diskanttia Hadenys toistaa helposti lähestyttävästi ja ennen kaikkea luonnollisesti. Se on sopivan kirkas, mutta kuitenkin monia muita kuulokkeita rasittamattomampi. Tämä selittyy pitkälti Harmanin tavoitekäyrää mukailevalla 10–20 kHz:n tuunauksella. Kuulokkeet eivät lisää toistoon minkäänlaista ylimääräistä sihinää tai sibilanssia, vaan säilyttävät kirkkaammat äänitteet normaalin kuuloisina. Tämän ansiosta kyseessä onkin todella hyvä yleiskuuloke, joka ei kuulosta koskaan ärsyttävältä. Uskoisin monien arvostavan tätä, mutta toisaalta tummemmaksi tuotettu musiikki voisi aika ajoin hyötyä ilmavammastakin esitystavasta. Esimerkiksi Hifimanin kuulokkeiden ystävät tai Meze Audio 109 Pro:n etualalle puskevasta särmikkyydestä pitävät saattaisivat kokea Hadenysin diskantin hieman hillityksi, onhan hifillä ja diskantin ilmavuudella aina ollut tietynlainen yhteys. Jos mietitään kuitenkin absoluuttisen yksityiskohtaisuuden sijaan kuuntelun helppoutta ja laadultaan tavanomaista musiikkia, Hadenys päihittää mielestäni diskanttia korostavat kuulokemallit. Sillä voi tykittää esimerkiksi rosoista rockkia täysin huoletta, koska lopputulos on innostava, muttei liian räikeä.
Ylimpien taajuuksien kontrolloidun määrän ansiosta Hadenys kuulostaa tarkemmalta kuin vaikkapa Sennheiser HD 600, jonka diskantti on tyyliltään levottomampaa ja heiveröisempää. Monien Hifiman-mallien ylikorostettu ilmavuus ja säihkyvyys puolestaan kiinnittää välillä niin paljon huomiota, että ylätaajuuksilla toistuvia yksityiskohtia on todellisuudessa tavallista vaikeampaa havaita. Hadenysin taajuusvasteessa näkyy pari korostumaa 6 kHz:n ja 8,5 kHz:n kohdilla, mutta nämä vaikuttaisivat syntyvän vain mittauslaitteen silikonikorvilla riippuen siitä, miten kasaan korvapehmusteet painuvat. Itse en taajuuspyyhkäisyllä havaitse mitään erikoisempaa samojen taajuuksien ympäristössä.
Muita havaintoja:
Focalin kuulokkeita ei tunneta erityisen laajalle levittyvästä äänikuvasta, eikä Hadenys tee tähän merkittävää poikkeusta. Sen keskitaajuudet eivät kuitenkaan puske yhtä etualalle kuin Sennheiserin HD 600:lla ja HD 650:lla, joten kuulokkeista ei synny itselleni millään tapaa ahdasta tai rajoittunutta vaikutelmaa, vaan äänikuva on kuulokemaisesta läsnäolevuudestaan huolimatta sopusuhtainen. Äänikuvan koko ei millään tapaa määritäkään kuuntelukokemustani.
Yhdeksi Hadenysin vahvuudeksi täytyy laskea äänten tarkka erottelu ja sijoittelu, sillä kuulokkeet rajaavat vokalistin ja eri instrumentit aidon kokoisiksi omiin kohtiinsa äänikentässä. Tämän voitaisiin olettaa olevan 500–1000 euron hintaluokassa itsestäänselvyys, mutta esimerkiksi Moondrop Venus esittää mielestäni äänten sijainnit jokseenkin epämääräisesti. Osaankin arvostaa Hadenysin selkeyttä ja jäsentyneisyyttä. Se kuulostaa yksityiskohtaiselta, vaikkei toiston läpinäkyvyys välttämättä päihitäkään parhaita planaarikuulokkeita, eikä pieniä nyansseja korosteta diskantin kirkkaudella.
Vaikkei Hadenysin dynamiikka ylläkään mielestäni hintavampien Focal-mallien tasolle, sen toisto tuntuu edelleen raikkaan menevältä. Äänessä on tarvittaessa niin hentoa herkkyyttä kuin räväkkää voimaakin. Hadenys vaikuttaakin siroon fyysiseen kokoonsa ja suhteellisen maltilliseen hintaansa nähden todella kokonaisvaltaiselta ja valmiilta paketilta. Kun laitan kuulokkeet päähäni, tiedän tasan tarkkaan kuuntelukokemuksen olevan hyvä valitsemastani musiikista riippumatta. Eihän tällaista tasaisuutta voi kuin arvostaa.
Vahvistimen osalta päästään helpolla
Hadenys ei ole innostanut minua etsimään itselleen mahdollisimman hyvää laiteparitusta, koska lopputulos on ollut hyvä riippumatta siitä, mihin kuulokkeet olen kytkenyt. Balansoimattoman kaapelin vuoksi valtaosa hintavampien vahvistimieni tehoreservistä jäisi itseasiassa hyödyntämättä. Koska tuhdimmalle bassontoistolle ei myöskään ole tarvetta, olen jättänyt väliin laitteet, joiden lähtöimpedanssi on korkea.
Kaikesta sanomastani huolimatta kuulokkeet tuovat esiin eri laitteiden ominaispiirteitä etenkin äänikuvassaan. Esimerkiksi 2000 euroa maksava Ferrum Audio OOR tuottaa avaramman ja kerrostuneemman lopputuloksen edullisiin laitteisiin, kuten Topping DX1:een ja SMSL DL200:aan, verrattuna. Basso on kuitenkin toistunut kaikilla vahvistimilla tyydyttävän tukevasti ja selkeästi, eikä diskantissa ole ollut räikeyttä. Kuulokkeet voidaankin luultavasti tökätä kiinni lähes mihin tahansa ilman, että ne pettäisivät pahemmin käyttäjänsä. Tällainen helppous tuo mukavaa vaihtelua harrastamiseen.
Focal Hadenys vs. SASH Tres SE
Hinnat: 699 € vs. noin 570 €
Ukrainassa käsityönä valmistettu SASH Tres SE -planaarikuulokemalli edustaa Kuulokenurkan kollektiivisen näkemyksen mukaan hintaluokkansa parhaimmistoa tai on vähintäänkin lähellä sitä, joten se saa kunnian toimia verrokkina reilu 100 euroa kalliimmalle Hadenysille. Muita hyviä verrokkeja olisivat helpon saatavuutensa myötä esimerkiksi Hifiman Ananda Nano (599 €) tai Meze Audio 109 Pro (799 €), mutta niitä minulla ei tällä hetkellä ole käytössäni. Aiempien kokemusteni perusteella Hadenys on näitä tasapainoisempi, kun taas Hifiman- ja Meze-malli tarjoaisivat kirkkaamman ja ilmavamman diskantin sekä mahdollisesti hieman avaramman äänikuvan. Ananda Nano jää hännille rakenteen laadukkuudessa ja käyttömukavuudessa (puristaa lujaa), kun taas 109 Pro ja Hadenys ovat melko vertailukelpoiset käyttäjästä ja mielipiteestä riippuen. SASH Tres SE onkin sitten oma juttunsa, joten vertaillaanpa sitä ja Hadenysta tarkemmin aloittaen rakenteesta.
Tres SE painaa suunnilleen tuplasti (574 g vs. 294 g), ja vaikka se istuukin päässä tukevasti, Hadenys vie käyttömukavuudessa selvän voiton. SASH:in kuulokkeet puristuvat omaan päähäni todella lujaa, joten nahkapehmusteiden sisään syntyy tyhjiötä muistuttavaa imua, josta en erityisemmin välitä. Sankaa jollakin tapaa säätämällä tätä saataisiin varmasti lievennettyä, mutta kuulokkeet ovat joka tapauksessa suuren kokonsa myötä vähemmän käytännölliset. Täten valitsisin rakenteen perusteella kaksikosta käyttööni lähes 100 prosenttia ajasta Focalin kuulokkeet. Mitään suurempaa vikaa Tres SE:n suunnittelussa ei kuitenkaan ole, ja sen DIY-käsityöluonne puukuppeineen tuntuu varsin persoonalliselta. Kuulokkeita voitaisiin myös kustomoida tilausvaiheessa monipuolisesti, kun taas Hadenys näyttää ja kuulostaa aina samalta.
Tres SE ei vaadi planaarikuulokkeiden mittapuulla erityisen tehokasta vahvistinta, mutta kuitenkin matalamman herkkyytensä vuoksi (98 dB/mW vs. 105 dB/mW) hieman enemmän antotehoa kuin Hadenys. Molemmat vaikuttaisivat kuitenkin kuulostavan samaan tapaan hyvältä riippumatta siitä, millaisella äänilähteellä niitä kuunnellaan. Tasaisen impedanssikäyränsä ansiosta SASH-malli sopisi monipuolisemmin eri putkivahvistimille, joskin matala 25 ohmin impedanssi (pitää omien mittausteni perusteella paikkansa) ei tee siitä niille kaikkein optimaalisinta.
Taajuusvaste:
Hadenys ja Tres SE ovat tuunaukseltaan hyvin erilaisia kuulokkeita, mutta kuitenkin siinä mielessä samanlaisia, että ne saavat innostumaan kuuntelusta rasittamatta liiemmin korvia. Tres SE kuulostaa kaksikosta rennommalta ja avarammalta, koska se toistaa Hifimanien ja Sennheiser HD 800-sarjan tapaan 1–3 kHz:n taajuusvälin rauhoitetusti. Alakeskitaajuuksien lämpöisyys tuo lisäksi ääneen täyteläisyyttä, kun taas Hadenys toistaa musiikkia energisemmin ja hieman ohuemmin painottaen enemmän äänen läsnäolevuutta. Sen esitystapa kuulostaa alkuun jopa hieman hyökkäävältä Tres SE:n rentouden rinnalla – tämä johtuu pitkälti korostumasta 3,5 kHz:n kohdalla. Hadenysin basso potkii kuitenkin muhkeammin ja hauskemmin, joten äänessä on myös energisyyttä tasapainottavaa voimaa. Tres SE:n lineaarinen bassontoisto puolestaan ei nouse koskaan suuremmin etualalle kokonaisuudessa, mutta täydentää kuitenkin toistoa onnistuneesti.
Eroja löytyy myös ylätaajuuksilta, koska Tres SE:n diskantissa on enemmän ilmavuutta, mikä näkyy myös taajuusvastemittauksissani 12 kHz:stä ylöspäin. Hadenysin pari diskanttipiikkiä ovat pitkälti mittauslaitteeni luomia ”haamuja”, kun taas Tres SE:n korostuma 6 kHz:n kohdalla on todellinen. Sen seurauksena esimerkiksi rumpujen lautaset saattavat toistua joidenkin makuun turhankin voimakkaasti, mutta korostuma on myös samalla osa kuulokkeiden viehätystä. Avaraan keskialueeseen yhdistettynä se tekee ensinnäkin Tres SE:n äänestä tilavan tuntuista. Hadenysin äänikuva ei ole kooltaan yhtä vaikuttava, vaan se toistaa ääntä lähempänä. Toisekseen Tres SE:n diskantti luo sen ääneen innostavaa särmikkyyttä, joka sopii erinomaisesti yhteen osittaisen rentouden kanssa. Kuulokkeet ovat tavallaan yhtä aikaa pehmeät ja raikkaan energiset, joten niiden kuuntelu on mielestäni mukavaa. Esitystavassa on tietynlaista herkkyyttä ja aitoutta, jota tukee myös kerrostunut tilavaikutelma. En tosin ole aivan varma, kokevatko kaikki Tres SE:n taajuusvasteen värittymät samalla tavalla.
Focal Hadenys onkin kaksikosta helpommin yleistettävissä. Sen keskitaajuuksien energisyys ja tukeva basso tekevät toistosta menevää ja selkeää siten, että uskoisin valtaosan kokevan asian samalla tavalla. Vaikka Tres SE onkin erottelukykyinen kuuloke, Hadenys tuo energisempien keskitaajuuksiensa myötä monia soittimien yksityiskohtia esiin terävämmin ja tarkkarajaisemmin. Tres SE tavallaan maalailee musiikista tunnelmallisemman kokonaisuuden, kun taas Hadenys on uskollisempi äänitteiden sisältämälle informaatiolle. Molemmilla kuulokkeilla on lopulta omanlaisensa kyky napata mukaansa, joten niiden kuuntelu on houkuttelevaa.
En oikeastaan osaa sanoa, kumpi on ”virallisesti” parempi kuuloke. Tres SE:stä löytyy helposti sellaisia subjektiivisia ominaisuuksia, joita monet harrastajat etsivät hintavammista huippukuulokkeista. Objektiivisesti arvioituna parempana täytyisi kuitenkin pitää Hadenysta, koska sen tuunaus on oikeaoppisempi, joskin ”kuluttajatyyppisempi”. Uskoisin monien pitävän Hadenysin tukevammasta bassontoistosta ja energisemmistä keskitaajuuksista, kun taas Tres SE tarjoaisi avarampaa ja tunnelmallisempaa ääntä ollen silti edelleen täsmällisen ja selkeän kuuloinen. Toisin muotoiltuna Hadenys on kaksikosta normaalimpi ja neutraalimpi, kun taas Tres SE voi tarjota mielenkiintoisemman kuuntelukokemuksen. Kummallekin kuuloketyypille on mielestäni tilaa markkinoilla. Kaksikko on jopa siinä määrin erilainen, että ne täydentäisivät hyvin toisiaan harrastajan kuulokekokoelmassa. Tällöin käytännöllisempi ja kevyempi Hadenys saattaisi kuitenkin päätyä niin sanotuksi ykköskuulokkeeksi pidempiin kuuntelusessioihin.
Focal Hadenys vs. Hifiman
Hadenys tarjoaa mielestäni kokonaisuutena jonkin verran laadukkaampaa ääntä kuin 250–350 eurolla myytävät Sennheiser HD 600 & HD 650, Aune AR5000 ja Hifiman Sundara. Se on niin ikään tasapainoisempaa kuunneltavaa kuin Fiio FT5 (500 €) Quad ERA-1 (700 €), Audeze MM-100 (500 €), Sennheiser HD 660S2 (450–550 €) ja Meze Audio 109 Pro (800 €). Suurimmaksi haasteeksi Focalille muodostuu kuitenkin Hifimanin taktiikka saturoida markkinat useilla kilpailukykyisillä kuulokemalleilla. Esimerkiksi Sundaran päivitetty Silver-versio (410 €) ei jää merkittävästi jälkeen Hadenysista, kun taas Edition XS (360–450 €) ja Ananda Nano (600 €) voidaan nähdä jopa parempina, jos joku pitää avarasta äänestä ja kirkkaasta diskantista, eikä välitä niinkään tukevasta bassontoistosta.
Hifimanin omaa verkkokauppaa selatessa käy ilmi, että valmistaja on polkenut monien kuulokemalliensa hinnan reilusti suomalaisia jälleenmyyjiä alemmas. Tehdashuollettuina tai open box -statuksella kuulokkeet ovat vieläkin edullisempia. Edition XS irtoaa Suomeen toimitettuna tällä hetkellä edullisimmillaan noin 250 eurolla, Ananda Nano alle 400 eurolla ja 1800 euron OVH-hinnalla varustettu Arya Stealth noin 500 eurolla. Hieman erilaisena vaihtoehtona valikoimasta löytyy myös dynaamisen räväkkä HE6se V2 alle 400 eurolla (OVH niin ikään 1800 euron tuntumassa). Vieläkin hurjemmaksi koen kuitenkin alun perin 3000 euroa maksaneen HE1000 V2:n ja sen Stealth-version hinnoittelun, koska molemmat maksavat tehdashuollettuna vain 300 euroa enemmän kuin Hadenys. Mikään valmistaja ei tällä hetkellä pystykään kilpailemaan Hifimanin kanssa hinnoittelussa tai vaihtoehtojen määrässä.
Tehdashuollettujen kuulokkeiden ostamiseen liittyy toki aina omat riskinsä, vaikka Hifiman tarjoaakin niille vuoden takuun ja vaihtaa tarvittaessa vialliset kuulokkeet toiseen pariin. Huonolla tuurilla edessä voi kuitenkin olla ylimääräistä vaivannäköä. Hifiman myy toisaalta edullisesti myös täysin uusia kuulokkeita vahingoittaen siten avoimesti omia maahantuojiaan ja jälleenmyyjiään. Asiakas saattaa pohtia perustellusti, miksi ostaa esimerkiksi Arya Stealth Suomesta 1800 eurolla, jos samat kuulokkeet saa Puolasta lähetettynä reilulla 600 eurolla? Pahimmassa tapauksessa asiakas kokisi tulleensa huijatuksi kotimaisen jälleenmyyjän toimesta. Näin suuri hintaero kahden virallisen myyntikanavan välillä onkin hyvin poikkeuksellinen asia, joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä suomalaiset jälleenmyyjät siitä ajattelevat.
Hifimanin oman verkkokaupan pysyvät alennusmyynnit ja jatkuva hintojen pudottaminen johtavat myös tilanteeseen, jossa tehty kuulokehankinta ei välttämättä tunnu oikein minkään arvoiselta, vaikka säästöä OVH-hintaan nähden kertyisikin huimasti. Pari viikkoa myöhemmin säästöä saattaisi nimittäin kertyä vielä pari sataa euroa enemmän. Kuulokkeet ovat usein pitkäikäinen hankinta, mutta Hifiman saa omansa tuntumaan alelaarin kertakäyttökamalta etenkin, kun niiden rakennekin huokuu halpuutta Focal Hadenysin tapaisen kuulokkeen rinnalla. Vaikka halvat hinnat ovatkin hyvä asia niitä hyödyntäville kuluttajille, itseltäni alkaa mennä maku Hifimanin touhuun ja sitä myötä sen kuulokkeisiin, vaikka ne hyvältä pääsääntöisesti kuulostavatkin. En pidä muitakaan kuulokevalmistajia minkäänlaisina pyhimyksinä, mutta toivon herättäväni ajatuksia nykyisestä markkinatilanteesta. Vaikka Hifimania onkin vaikeaa päihittää, kuulokkeet ovat tuotteena paljon muutakin kuin vain hyvää ääntä mahdollisimman halvalla.
Yhteenveto
Focal on mielestäni onnistunut tekemään houkuttelevat kuulokkeet sekä rakenteen että äänenlaadun näkökulmasta. Vaikka harrastajat ovatkin varmasti tottuneet painavampiin kuulokkeisiin ja sietävät pieniä rakenteellisia oikkuja, useimmille 700 euroa on sellainen summa, jolla olettaisi saavan kevyet, mukavat ja laadukkaat kuulokkeet huippuhyvällä äänenlaadulla. Hadenys on juuri tätä ilman suurempia kompromisseja ainakin, jos sen hieman rajallinen korkeussäätö riittää omiin tarpeisiin. Kuulokkeet on vieläpä valmistettu Ranskassa eli ne kelpaavat myös niille, jotka vierastavat kiinalaisia tuotteita.
Focal ei ole lähtenyt kilpailemaan aggressiivisella hinnoittelulla markkinoilta ennestään löytyvien 300–600 euron kuulokkeiden kanssa, muttei Hadenysin korkeampi hinta tunnu myöskään perusteettomalta. Jo yksinomaan tukeva alabasso tekee kuulokkeista useimpia kilpailijoitaan kokonaisvaltaisemmat ja diskantin määräkin pysyy kontrollissa paremmin kuin planaarimalleissa. Jos äänenvärin absoluuttinen luonnollisuus ei ole kaikkein tärkeintä, Hadenys toimisikin mielestäni suoraviivaisena päivityksenä esimerkiksi Sennheiserin HD 600 -sarjalle. Tämä on yksi suurimmista kehuista, minkä voin kuulokkeille antaa. 700 euroa on edelleen paljon rahaa, mutten usko Hadenysin vielä ylittävän useimpien hyviä kuulokkeita shoppailevien kipukynnystä. Minun onkin helppo suositella Hadenysta ja lisätä se myös Kuulokenurkan kunniaseinälle ensimmäisenä 600–1000 euron väliin asettuvana avoimena kuulokemallina. Ennen ostoksille ryntäämistä suosittelen kuitenkin vielä odottelemaan juttuani suljetusta Azurys-mallista, sillä se tarjoaa hyvin samanlaisen kuuntelukokemuksen tukevammalla bassontoistolla ja 150 euroa edullisemmalla hintalapulla.
Plussat ja miinukset:
+ Tasapainoinen, selkeä ja dynaaminen ääni
+ Tukeva ja hauska bassontoisto avoimella rakenteella toteutettuna
+ Sopivan kirkas ja sulava diskantti
+ Tarkkarajainen äänten erottelu ja sijoittelu
+ Laadukas, kompakti ja kevyt rakenne
+ Erinomainen käyttömukavuus ja käytettävyys
+ Helppo toistettavuus
+ Näppärä kuljetuskotelo
+ Hyvä hinta-laatusuhde
– 3,5 kHz:n kohdalla on lievää karkeutta, joten äänenväri ei ole täydellisen luonnollinen
– Äänikuva ei ole erityisen laaja
– Jotkut saattaisivat suosia ilmavampaa diskanttia
– Korkeuden säätövara ei välttämättä riitä kaikille
– Mukana tuleva kaapeli on ärsyttävä
– Maksaa 150 euroa enemmän kuin Azurys
Hei !
Mistä Hadenysin paremmuus suhteessa Sundara Silveriin syntyy ?
Ainakin Silverin varovaisempi, mutta tarkempi basso sopii varmaan
itselle paremmin.
Vaikka Hadenysissä on enimmillään bassoa n. 5 dB enemmän kuin
Silverissä, lienee sekin vasta neutraalilla tasolla, vai… ?
Hei!
Olin muutaman päivän työreissulla, joten vastaamisessa kesti hetkisen. Hadenys ja Sundara Silver on keskitaajuuksiltaan yllättävänkin samankaltaisia, eikä esimerkiksi äänikuvan koossakaan ole mieleenpainuvaa eroa suuntaan tai toiseen. Toiston tarkkuutta ja selkeyttä painottavat kuuntelijat saattaisivat suosia Sundara Silveriä sen kontrolloidumman basson ja kirkkaamman diskantin vuoksi. Ääni on ilmavan selkeää ja täsmällistä. Hadenys ei tosiaan varsinaisesti korosta bassoa, mutta lisää äänen sekaan jonkin verran pehmeää murinaa. Pidän kuitenkin lopulta sen potkivampaa ja tukevampaa ääntä hauskempana Hifiman-malliin ja moniin muihinkin planaarikuulokkeisiin nähden. Toinen parannus syntyy Hadenysin maltillisemmin toistuvista ylätaajuuksista. Sundara Silver ei ole ärsyttävän kirkas, mutta sen diskantti on räiskyvämpää ja sävyltään kylmempää. Hadenys on yleisääneltään miellyttävämpi ja omaan makuuni hieman luonnollisempi. Sen diskantti yhdistyy tavallaan saumattomammin muuhun osaan äänestä, kun taas Sundara Silver vetää toisinaan turhaan huomiota kirkkauteensa. Tällaiset maltilliset erot ja parannukset ei silti missään nimessä ole 300 euron arvoisia, minkä vuoksi mainitsinkin, ettei Sundara Silver jää juurikaan jälkeen Hadenysista. 300-800 euron hintaluokassa on hyvin tasaista, joten pieni hinnanlisäys ei suoraan tarkoita äänenlaadullista parannusta. Focal kuitenkin nostaa Hadenysin myötä rimaa avoimien kuulokkeiden bassontoiston osalta ja osoittaa, että Harmanin tavoitekäyrää mukaileva määrä diskanttia on itseasiassa varsin sopivasti monipuolisiin ”yleiskuulokkeisiin”.