Kirjoittaja: Roderick
Tietoja:
- Julkaisuvuosi: 2017 (valmistus on lopetettu ja korvattu nykyään tuotannossa olevalla AB1266 Phi TC -mallilla)
- Hinta: 6000–8000 € varustelutasosta riippuen (käytettynä alhaisimmillaan yleensä 2200–2800 €)
- Rakenne: Avoin, ”over-ear”
- Planaarielementti: 66 mm
- Impedanssi: 42 ohm
- Herkkyys: 88 dB/mW
- Paino: 620 g ilman piuhaa
- Liitintyyppi: 2 x 3-pin-mini-XLR
- Kaapeli: 2,4 metrinen kaapeli 4-pin-XLR-liittimellä ja 6,35 mm:n adapteripiuhalla (pituus 30 cm)
- Varustelutaso on jaettu kolmeen eri luokkaan. Arvostelemassani Lite-versiossa ainoat lisävarusteet ovat puinen säilytyslaatikko ja suojapussukka. Keskimmäisen version mukana tulee myös nahkainen laukku ja kuuloketeline. Kalleimpaan Complete-versioon puolestaan sisältyy lisäksi Superconductor-kaapeli, jonka pituus määrittää loppuhinnan. Kaapeli maksaa lyhimmilläänkin lähes 3000 euroa, joten hinta saattaa kivuta yli kymppitonnin.
Arvostelukappaleen hankintatapa: Itse ostettu tuote
Katsaus valmistajan historiaan
Koska valmistajan kuulokkeita ei ole aiemmin käsitelty Kuulokenurkassa, lähden liikkeelle lyhyestä historiasta. Abyss Headphones on osa yhdysvaltalaista JPS Labs LLC:tä, joka aloitti toimintansa high-end-kaapeleiden valmistajana. Sen virta-, kaiutin- ja välikaapeleiden hinnat vaihtelevat muutamista sadoista euroista yli 10 000 euroon.
Vuonna 2013 julkaistiin ensimmäinen versio Abyss AB-1266-planaarikuulokkeista, jotka olivat 5500 dollarin hintaisina todennäköisesti oman aikansa kalleimmat tuotannossa olleet kuulokkeet. Koska tuotteen taustalla oli kaapelivalmistaja, oli vastaanotto alkuun ymmärrettävästi varautunutta. AB-1266 kävi kuitenkin ilmeisen hyvin kaupaksi ja arvostelutkin olivat pääasiassa positiivisia.
Abyss Headphones julkaisi vuonna 2017 päivitetyn AB-1266 Phi-mallin lisäksi Abyss Dianan, jota valmistaja kuvaili high-end-mobiilikuulokkeeksi. Nykyään kuulokemallistoon kuuluvat Diana TC ja Diana V2. Vuonna 2018 AB-1266 päivittyi jälleen AB-1266 CC-malliksi. Kuulokkeiden ulkonäkö ja elementit pysyivät samoina, mutta korvapehmusteet vaihdettiin erilaisiksi. Lisäksi kuulokkeet saivat keraamisen pinnoitteen (CC=Ceramic Coating). Itselläni oleva Phi-malli on mahdollista päivittää ääneltään CC-mallia vastaavaksi uudet pehmusteet erikseen ostamalla. Harkitsin asiaa itsekin ennen kuin huomasin pehmusteiden maksavan käsittämättömät 475 euroa.
Vuotta myöhemmin eli 2019 julkaistiin tuorein valmistuksessa oleva Abyss AB1266 Phi TC -malli, joka maksaa halvimmillaan 6800 euroa. Kuulokkeiden pehmusteet ovat samat kuin CC-mallissa ja ulkonäkökin pysyi lähes muuttumattomana, kun taas elementti suunniteltiin uusiksi. Edeltäjiensä tavoin myös TC-malli on jakanut ihmisten mielipiteitä. Joidenkin mielestä Abyss-kuulokkeet ovat silkkaa rahastusta, kun taas toiset pitävät Phi TC:tä ja Dianaa maailman parhaina kuulokkeina. Itselleni AB-1266 Phi oli ensikosketus valmistajan tuotteisiin, joten oli todella mielenkiintoista päästä ottamaan selvää, mitä mieltä erikoisista kuulokkeista olen.
Rakenne ja mukavuus
Kuulokkeiden varustelutaso ei ole Lite-versiossa hääppöinen. Vaikka kuluttajalle annettu mahdollisuus päättää lisävarusteiden määrästä ja hinnasta onkin tavallaan hieno asia, odottaisi 6000 euron kevytversiossakin olevan enemmän luksuksen tuntua. Esimerkiksi vaihtopehmusteet olisivat mukava lisä. Kuulokkeiden puinen laatikko ei myöskään ole järin hieno, vaikka se onkin toki tyylikkäämpi kuin tavanomaiset pahvipakkaukset. Tässä hintaluokassa tulisi kuitenkin vaatia täydellisyyttä jokaisella osa-alueella ja jokaisen osan kohdalla.
Vaikka erityisesti Lite-version ostaja joutuukin pettymään varustelutasoon, mieli piristyy kuulokkeita tarkemmin tutkiessa. AB-1266 Phi on monella tapaa huippuunsa hiottu ja ainutlaatuinen tuote.
Kuulokkeiden rakenne on täysin poikkeuksellinen. Runko on rakennettu järeästä alumiinista ja tavanomaisen joustavan sangan sijaan rakenne on täysin kiinteä. Kuulokkeet eivät siis puristu korville laisinkaan sangan toimesta, vaan istuvuuden tiukkuutta hienosäädetään pääpannan keskellä sijaitsevan saranan avulla. Kyseinen mekanismi on todella tukeva ja helppo käyttää, mutta sitä ei valitettavasti ole mahdollista kiristää, mikäli se löystyy ajan kuluessa. Näin on valitettavasti käynyt omille kuulokkeilleni, joten jouduin asettamaan mekanismin väliin paperinpalan lisäämään kitkaa.
Kuulokkeet ovat erikoisen rakenteensa ja liikkuvien osien minimaalisen määrän ansiosta poikkeuksellisen jämäkät ja kestävän tuntuiset. AB-1266 Phi muistuttaakin olemukseltaan melkeinpä enemmän työkalua kuin kuulokkeita. Uskon, että kestävyys on moniin kilpailijoihin nähden täysin omassa luokassaan. Abyss on itseasiassa mainosvideollaan demonstroinut kuulokkeidensa kestävyyttä ajamalla niiden yli maastoautolla.
Korvapehmusteet kiinnitetään AB-1266-malleihin magneeteilla kupeissa olevien tappien ja pehmusteiden pohjassa olevien reikien mukaisesti. Pehmusteille ei ole määritetty ennalta tiettyä pakollista asentoa, vaan kuulokkeiden käyttäjä voi kiertää niitä pykälittäin omaan päähänsä sopiviksi. Pehmusteiden asento vaikuttaa myös äänenlaatuun.
Pehmusteet on valmistettu nahasta ja ne ovat kaikin puolin laadukkaan tuntuiset. Korva-aukko on tilava ja sen syvyys on enemmän kuin riittävä. Sisällä oleva vaahtomateriaali on hieman kovaa, mutta se ei ole suurempi ongelma, koska AB-1266:ta ei ole tarkoitus käyttää tavallisten over-ear-kuulokkeiden tapaan parasta mahdollista sulkevuutta tavoitellen. Kuulokkeet kuuluu valmistajan mukaan asetella siten, että korvapehmusteet koskettavat päätä vain hipaisten. Ääni ja varsinkin bassontoisto muuttuu sitä enemmän, mitä suurempi väli pehmusteiden ja pään väliin jätetään.
Kuulokkeiden 2,4 metriä pitkä, XLR-liittimellä (ja 6,35 mm:n adapterilla) varustettu, kaapeli on järkeenkäypä ratkaisu, koska kuuntelu edellyttää ehdottomasti vahvistimen käyttämistä. Kaapelin käytettävyys jättää kuitenkin runsaasti toivomisen varaa, sillä ulkokuori on jäykkä ja haaroitus on jostakin käsittämättömästä syystä tehty heti liittimen juuresta eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että liittimestä lähtee koko matkalle kaksi erillistä kaapelia, yksi kumpaankin kuulokekuppiin. Vaikka kaapelien omatoiminen yhteen punominen onkin mahdollista, ne tuppaavat aina erkanemaan käytössä. Yhdessäkin jäykässä kaapelissa olisi riittävästi kestämistä, joten riesa on harmillisesti kaksinkertainen.
Abyss AB-1266 Phi on eriskummallisena ilmestyksenä hyvä osoitus siitä, miten monella eri tavalla kuulokkeet voidaan ylipäätään toteuttaa. Koska reilun 600 gramman painoa voidaan pitää todella suurena ja rakenne on vähintäänkin poikkeuksellinen, oletin käyttömukavuuden olevan kehno – olin kuitenkin onneksi väärässä. Vaikka painavat kuulokkeet eivät voikaan olla koskaan erityisen mukavat, AB-1266 onnistuu hävittämään painon tunteen todella tehokkaasti. Riippumattoa muistuttava pantaratkaisu on itselleni todella toimiva. Kaikki kuulokkeiden käyttäjät eivät tosin vaikuttaisi olevan kanssani samaa mieltä, vaan AB-1266-sarjaa pidetään melko epämukavana.
Optimaalisen käyttöasennon löytäminen onkin melko haastavaa. Jouduin rukkaamaan säätömekanismia moniin eri asentoihin taivuttaen välissä hieman myös sankaa, kunnes löysin asennon, jossa kuulokkeet sekä tuntuvat ja kuulostavat parhaalta mahdolliselta. Oikean asennon löytäminen vaati lisäksi korvapehmusteiden pyörittelyä. Päädyin käyttämään pehmusteita hieman vinossa siten, että paksuin osa tulee lähemmäs leukaa kuin korvan takaosaa.
Varaosat ja takuu
Toisinaan minulla on tapana nostaa tikun nokkaan valmistajia, joiden varaosat ovat kohtuuttoman hintaisia. Olen arvostellut muutamaan otteeseen esimerkiksi Focal-kuulokkeiden vaihtopehmusteiden hintoja. Ylihintaisten varaosien ja lisävarusteiden osalta Abyss Headphones on kuitenkin omaa luokkaansa. Mainitsinkin jo, että vaihtopehmusteet maksavat 475 euroa. Entäpä sitten muut tarvikkeet?
- Vakiokaapeli (2,4 m): 1200 €
- Superconductor-päivityskaapeli (2,4 m): 3750 €
- Nahkalärpäke: 350 €
- Kuuloketeline: 595 €
Näitä hintoja on perusteltu sillä, että paras on kallista. Asiassa on varmasti perääkin, mutta liian pitkälle on menty viimeistään siinä vaiheessa, kun yksinkertaisesta nahkaremmistä pyydetään 350 euroa.
Varaosien hintojen lisäksi minua harmitti aiemmin valmistajan kuulokkeilleen myöntämä enintään kolmen vuoden takuu. Abyss korjasi kuitenkin tilannetta hiljattain uusien tuotteidensa osalta. Nykyään kaikilla kuulokkeilla on kahden vuoden takuu, jonka ensimmäinen omistaja voi rekisteröitymällä laajentaa kymmeneen vuoteen. Siinäpä mallia muille huippukuulokkeiden valmistajille!
Jos Abyss:in kuulokkeiden takuu on päässyt umpeutumaan ja elementit sattuvat hajoamaan, ei hätä ole tämän näköinen. Valmistaja korjaa takuun ulkopuolella hajonneita kuulokkeita, olipa kyseessä kuulokkeiden ensimmäinen omistaja tai ne käytettynä ostanut. Myös joitakin vanhempia malleja on mahdollista korjauttaa. Esimerkiksi itselläni olevaan AB-1266 Phi -malliin voidaan vaihdattaa uuden TC-mallin elementit, mikä maksaa 500 euroa. Tämä on mielestäni todella kohtuullinen hinta kuulokkeiden hintaluokka huomioiden.
Äänen muokkaaminen kuulokkeiden asentoa säätämällä
Kuten jo mainitsinkin, valmistaja suosittelee AB-1266:n käyttöä siten, että pehmusteiden ja pään väliin jää vähintään pieni rako johonkin kohtaan pehmustetta. Seuraavalla videolla JPS Labsin perustaja Joe Skubinski demonstroi, kuinka monella eri tavalla kuulokkeita on mahdollista säätää. Videolla esitellään TC-mallia, mutta Phi toimii samalla tavalla.
Mikäli katsoit videon, tiedätkin jo, että valmistajan mukaan pehmusteiden sulkevuutta voidaan säätää tiettyyn musiikkityyliin sopivaksi. AB-1266:n ja muutamien muiden planaarikuulokkeiden basso voimistuu elementin resonanssitaajuuden kohdalla sulkevuuden heikentyessä. Olemme maininneet asiasta aiemminkin Hifiman HE6se V2:n arvostelun yhteydessä.
Omien kokemusteni perusteella basso korostuu kuitenkin helposti liikaa, mikäli kuulokkeita levitetään yhtään kauemmas päästä. Korostuneempi bassontoisto voisi olla tervetullut asia esimerkiksi elektronista musiikkia kuunnellessa, mutta valitettavasti AB-1266 ei kykene toistamaan sitä säröytymättä. Elementin saadessa liikaa ilmaa sen kalvo alkaa lerpattaa, mikä kuulostaa niin ikävältä, että olen muutamaan otteeseen ollut huolissani mahdollisesta hajoamisesta. Sen vuoksi otan kuulokkeet pois päästäni vain, kun ne eivät toista samalla ääntä. Kalvojen lerpattaminen on sitä voimakkaampaa, mitä kovemmalla äänenvoimakkuudella ääntä toistetaan. Asianmukaisella pehmusteiden sulkevuudella kuulokkeet kestävät varsin kovankin äänenvoimakkuuden etenkin, jos musiikki ei ole kovin bassovoittoista. AB-1266 olikin melko työlästä saada asentoon, jossa se tuottaisi maksimaalisen määrän bassoa ilman säröytymistä lujaa kuunnellessa.
Äänen säröytyminen ja kalvon lerpatus vähenevät mielenkiintoisesti elementtien lämmetessä. Tämä voi kuulostaa uskomattomalta, mutta valmistajan mukaan kalvon rypyt suoristuvat lämpölaajenemisen myötä – tiukemmat kalvot lerpattavat luonnollisesti vähemmän. Olen havainnut, että pidemmissä kuuntelusessioissa elementin säröytyminen on todellakin vähäisempään ”kylmiin” kuulokkeisiin verrattuna. Sama tapahtuu hieman nopeammin huoneen lämpötilan ollessa korkeampi.
AB-1266 Phi:n elementtien epätavallinen käyttäytyminen askarrutti itseäni siinä määrin, että päätin kysyä valmistajan mielipidettä asiaan. Joe Skubinski on sitä mieltä, että kuulokkeeni eivät toimi täysin normaalisti. Tämän vuoksi haluankin huomauttaa, että kuunteluarvioihini ja kokemuksiini elementtien säröytymisestä kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Testaamani AB-1266 Phi ei välttämättä ole riittävän hyvässä kunnossa antaakseen totuudenmukaista kuvaa äänenlaadusta ja kuulokkeiden muusta käyttäytymisestä. Omistan myös uudemman TC-mallin, jota on mahdollista kuunnella varsin lujaa ilman, että basso säröytyy laisinkaan missään musiikkigenressä. Pidänkin siis varsin todennäköisenä, että arvostelemassani Phi-mallissa on jotakin vikaa.
Äänenlaatu
Huomautus: käytän arvostelussa muutaman kerran sanaparia ”tekninen suorituskyky”. En tarkoita sillä kuulokkeiden mitattavia teknisiä ominaisuuksia, kuten impedanssia, impulssivastetta tai säröarvoja, vaan kaikkia subjektiivisesti havainnoitavia äänen ominaisuuksia, jotka eivät välttämättä liity suoraan taajuusvasteeseen. Teknistä suorituskykyä kuvaavat esimerkiksi yksittäisten äänten erottelukyky, toiston nopeus, dynamiikka, äänen verhoutumattomuus jne.
Basso:
Kun kuulokkeiden elementit toimivat ilman ongelmia, niiden toistama basso on kaikin puolin erinomaista. Bassontoisto ulottuu vaivatta kaikkein alimmille taajuuksille saakka, eikä keskibassossa ole ylempien taajuuksien päälle vuotavaa korostumaa, joka tekisi esitystavasta samean. Kun kuulokkeet asetellaan päähän valmistajan suosittelemalla tavalla, alabassoon muodostuu kevyt korostuma, joka kuulostaa todella miellyttävältä.
Parasta AB-1266 Phi:n bassotoistossa on kuitenkin nopea iskevyys. Toiston koko voima on kerralla aistittavissa, mikä korostaa entisestään tunnetta basson fyysisyydestä. Nopeiden bassokuvioiden toistamisessa kyseessä ovat parhaat kuulemani kuulokkeet, sillä ne saavat useimpien kilpailijoiden tuotteet kuulostamaan pyöristetyltä ja jopa muhjuiselta. Bassontoiston nopeudessa HEDDphone saattaa päästä melko lähelle, mutta arvaukseni perustuu puhtaasti muistikuviini. HEDDphonessa on kuitenkin selvästi vähemmän bassoa, joten siinä mielessä kuulokkeet eivät ole verrannollisia. Korostuneen bassontoiston ystäville AB-1266 Phi ei kuitenkaan sovi, vaan runsasta bassoa etsivien tulee edelleen kääntyä ensisijaisesti dynaamisten kuulokkeiden puoleen. Basson määrän ja laadun tasapainoista suhdetta arvostaville voin sen sijaan suositella Abyss:in kuulokkeita täysin varauksetta.
Mielenkiintoisena huomiona mainittakoon, että AB-1266 Phi:n elementit ovat kooltaan vain 66 millimetriset. Usein kuulee sanottavan, että suuret planaarielementit tuottavat vaikuttavinta bassoa tai yleisemminkin suurempaa ääntä, mikä ei kuitenkaan päde ainakaan tällä kertaa. AB-1266:n elementit ovat markkinoiden pienimpiä, mutta äänestä sitä ei voisi arvata.
Keskiäänet:
Abyss AB-1266 Phi:n keskiääniä voidaan kuvailla ainakin seuraavilla adjektiiveilla: kuulas, selkeä, puhdas ja kevyt. Abyss tähtää esitystavallaan äärimmäiseen läpinäkyvyyteen. Ohuesti soivat keskiäänet ovat valitettavasti hinta, joka kyseisen tavoitteen saavuttamisesta täytyy maksaa. Vaikka taajuusvaste ei määrittäisikään täysin kuulokkeiden ääntä, on kiistatonta, että tuhdeilla ja juurevilla keskiäänillä varustettuja kuulokkeita on hankalampaa saada soimaan korkein mahdollinen erottelukyky ja äänen verhoutumattomuus saavuttaen. Kaipaisin silti AB-1266:n toistoon hieman lisää runkoa ja pehmeyttä. Tällaisenaan kuulokkeet soivat tyyliltään kylmästi, eikä äänessä ole häivähdystäkään musikaalista pehmeyttä. Toisto onkin hyvin konemaista, minkä vuoksi keskiäänissä olisi niiden äärimmäisestä selkeydestä huolimatta selvästi parantamisen varaa.
Diskantti:
Ylempien taajuuksien toistuminen aiheuttaa myös itsessäni ristiriitaisia tuntemuksia. Kuulokkeiden diskantti on parhaimmillaan tarkkuudeltaan ja ilmavuudeltaan lähes parasta kuulemaani, enkä koe häiritseväksi edes sen ylikorostumista 10 kHz:n molemmin puolin. Ääni ei onneksi kihise liikaa, vaan ylimpien taajuuksien korostuminen kompensoi hyvin ikääntymisen mukanaan tuomaa kuulon heikkenemistä. Taajuusvastetta tulkitessa on hyvä muistaa, että korkeimmilla taajuuksilla on enää hyvin vähän musiikillista informaatiota, vaikka niiden määrä vaikuttaakin toiston ilmavuuteen, avoimuuteen ja yksityiskohtaisuuteen.
Harmillisesti AB-1266:n äärimmilleen viedyt ja paikoin epätasaiset ylätaajuudet eivät toimi kaikilla äänitteillä. Pahimmillaan lopputulos saattaa kuulostaa jopa melko karmealta. Mikäli äänite on valmiiksi kirkas alueilta, joilla Abyss soi kirkkaasti, toisto muuttuu sietämättömän pistäväksi – puhtaus ja ilmavuus korvautuu äänen viiltävyydellä. Jotkut puolustelevat asiaa sanomalla, että AB-1266 Phi paljastaa armotta huonot äänitteet. Vaikka se onkin varmasti totta, kehnoimmillakaan äänitteillä ei mentäisi yhtä pahasti metsään, mikäli taajuusvasteesta olisi hienosäädetty tasapainoisempi.
Äänikuva:
AB-1266 Phi:n äänikuva on vahvan kaiutinmainen ja se muistuttaa kokonsa puolesta Hifimanin suurikokoisia kuulokkeita, kuten HE1000 V2:ta, ja Sennheiser HD800:aa. Abyss-malli eroaa kuitenkin näistä siinä, että sen äänikuva muodostuu ikään kuin irrallisena kuuntelijan eteen. Tällainen esitystapa on erittäin viihdyttävä, mutta se toimii huonosti äänitteillä, jotka sisältävät paljon pelkästään oikeaan tai vasempaan kanavaan sijoitettuja ääniä. Tällöin vaikutelma kaiutinmaisuudesta rikkoutuu ikävästi. Vastaavaa ei tapahdu esimerkiksi Hifiman Arya:lla, koska koen musiikin toistuvan ikään kuin suuressa pallossa sen sijaan, että seuraisin kuulokkeista irtaantunutta äänikuvaa edessäni.
AB-1266 Phi:n äänikuvan toimiessa esitystapa on sen sijaan lumoava ja äänten liikkeitä on helppo aistia. Lopputulos on uskottava niin leveys-, syvyys- kuin korkeussuunnassakin. Kuulokkeet piirtävät äänenlähteille niin tarkat sijainnit, että se kääntyy toisinaan jopa itseään vastaan. Äänitteellä muusikot saattavat soittaa esimerkiksi ikään kuin päällekkäin, mitä tavanomaiset kuulokkeet eivät kykene tuomaan esille. Laadukas, mutta AB-1266 Phi:ta heikompi kuuloke saattaa esimerkiksi luoda tilanteen, jossa etuoikealla on pianisti ja hänen takanaan kitaristi. AB-1266 puolestaan vie tilallisen erottelun niin pitkälle, että pianisti ja kitaristi saattavat olla niin lähellä toisiaan, ettei se olisi fyysisesti mahdollista. Tämä on teknisesti vaikuttavaa, mutta miellyttävän kuuntelukokemuksen kannalta häiritsevää.
Dynamiikka:
Yleensä planaarikuulokkeet eivät ole makrodynamiikaltaan erityisen vakuuttavia, sillä toisto voi olla liian siloiteltua ja velttoa tai siitä puuttuu kuuntelemisesta innostavaa tekevä voima ja iskevyys. Onneksi näin ei kuitenkaan ole AB-1266 Phi:n kohdalla, vaan se lukeutuu harvalukuisiin planaarimalleihin, jotka kykenevät haastamaan makrodynamiikallaan muutamaa poikkeusta (esim. Focal Utopia ja Kennerton Gjallarhorn GH40) lukuun ottamatta lähes kaikki dynaamisella elementillä varustetut kuulokemallit.
Olipa kyseessä basson iskevyys tai kyky toistaa kaikki instrumentit täydellä voimalla, AB-1266 ei tuota koskaan pettymystä. Vielä vaikuttavampaa on kuitenkin mikrotason dynamiikka: kuulokkeilla voi melkeinpä kuulla, miten muurahainen polkee kiukkuisesti jalkaa. Musiikin pienimpien äänten voimakkuuden ja tempon muutosten toistamiskyky hakee vertaistaan.
Erottelukyky ja äänen verhoutumattomuus:
Kun tarkastellaan kuulokkeiden kykyä erotella musiikista pienempiä yksityiskohtia, AB-1266 Phi on silläkin mittarilla parhaita kuulemiani. Kuulokkeiden tarjoama informaation tulva on paikon jopa vaikeasti käsiteltävissä – ”liian” tarkan äänikuvan lisäksi huomaan miettiväni, riittäisikö myös hieman vähempi äänten erottelu. Kuulenko jo liikaa taustalla olevia sivuääniä? Kuulokkeet tuovat erinomaisesti esiin yksityiskohtia, joista monien ei kuitenkaan todellisuudessa tulisi olla kuultavissa muiden äänten alta. Niiden kuuluvuus perustuu melko puhtaasti vääristyneeseen taajuusvasteeseen. Tasapainoisempi taajuusvaste siis todennäköisesti vähentäisi AB-1266:n ylikorostunutta yksityiskohtaisuutta ja tekisi kuuntelusta pidemmän päälle vähemmän rasittavaa. Toisaalta kuulokkeet ovat niin hyvät, että niistä olisi vaikeaa saada yksityiskohdattomat. Kuuntelukokemus on joka tapauksessa sellaisenaan mieleenpainuva.
Kuulokkeet ovat omalla mittapuullani yhdet parhaista myös äänen verhoutumattomuudessa. Kuunnellessa on lisäksi helppoa kuvitella, ettei musiikin ja itseni välissä olisi mitään, vaan bändi soittaisi samassa huoneessa. Läsnäolon illuusio on huikean voimakas etenkin duettoja kuunnellessa. On upea kokemus laittaa silmät kiinni ja ”nähdä” kaksi ihmistä esiintymässä edessäni.
Kumpi merkitsee enemmän, ”tekninen suorituskyky” vai taajuusvaste?
Subjektiivisesti arvioituna AB-1266 Phi on monilta ominaisuuksiltaan uskomattoman hyvä, ellei jopa lähestulkoon virheetön. Kuulokkeet kuitenkin kuulostavat aina hieman omituiselta, eivätkä ne kokonaisuutena ole niin hauskat ja miellyttävät kuin tekninen suoriutuminen mahdollistaisi. Paraskaan erottelukyky tai äänikuva ei riitä, jos taajuusvaste on viritetty luonnottomaksi. Monet pitävät toki kuulokkeiden äänestä, mutta toivoisin itse taajuusvasteen muistuttavan edes etäisesti jotakin tunnetuista tavoitevasteista. AB-1266 Phi kuulostaa pahimmillaan siltä kuin eri instrumentit toistettaisiin erillisistä elementeistä, joiden jakosuodinta ei ole vaivauduttu virittämään kohdalleen.
En vaikuta olevan ensimmäinen, joka kritisoi JPS Labsia kuulokkeiden epämääräisistä taajuusvasteista. Valmistaja on aikanaan sanonut, että kuulokkeet vain paljastavat oheislaitteiston viat, ja että tilannetta voidaan parantaa paremmilla vahvistimilla, D/A-muuntimilla ja kaapeleilla. Oheislaitteiden merkitystä ei kannata täysin vähätelläkään, mutta yksikään ehjä vahvistin, DAC tai kaapeli ei voi korjata totaalisen rempallaan olevaa taajuusvastetta. Tämän aasinsillan kautta siirrytäänkin tutkimaan, mitkä vahvistimet koin AB-1266 Phi:lle sopiviksi.
Vahvistimen tarve
AB-1266 Phi tarvitsee melko tehokkaan kuulokevahvistimen, mutta kuulokkeet, kuten Hifiman HE6 ja Susvara, ovat vahvistuksen osalta vielä selvästi vaativampia. Kuuntelin Abyss:in kuulokkeita pitkään SPL Phonitor 2 -vahvistimella, joka tuntui olevan hiljaisemmilla äänitteillä hieman vaikeuksissa siitäkin huolimatta, että paritus on varsin hyvä ja laite on myös suhteellisen tehokas (2,9 W @ 47 ohm).
Monolith Liquid Platinum -hybridivahvistin soveltuu Phonitor 2:ta tehokkaampana (4,2 W @ 56 ohm) paremmin vaativille planaarikuulokkeille. Mielestäni Liquid Platinum ei kuitenkaan ole äänenlaatunsa puolesta hyvä pari AB-1266 Phi:lle. Ääntä ei missään nimessä voi haukkua huonoksi, mutta Phonitor 2 kuulostaa puhtaammalta. Vahvistimien väliset erot ovat yleensä melko pieniä, mutta AB-1266 Phi:n kaltaisten kuulokkeiden kanssa ne tulevat tavallista selkeämmin esiin.
Paremman lopputuloksen toivossa hankin kuulokkeille LSA Discovery Warp 1 -päätevahvistimen (150 W @ 8 ohm), jolle SPL Phonitor 2 toimi esivahvistimena. Koska en ollut aiemmin kokeillut liittää mitään kuulokkeita suoraan vahvistimen kaiutinlähtöihin, jouduin hankkimaan myös sopivat kaapelit. Pienen mietiskelyn jälkeen päädyin tilaamaan adapterikaapelin italialaiselta Gladiator Cables -nimiseltä kaapelivalmistajalta. Tämän suhteellisen tuntemattoman valmistajan kaapelit ovat kohtuuhintaisia, joten tilasin samalla uuden kaapelin myös kuulokkeille, jotta pääsin eroon Abyss:in ärsyttävästä vakiokaapelista.
LSA:n päätevahvistimella AB-1266 Phi kuulosti todella puhtaalta, ja bassontoisto oli parasta kuulemaani. Ylätaajuuksien epätasaisuus korostui kuitenkin edelleen liikaa. Fountek Altitude 6500 (integroitu putkivahvistin) poisti rasittavuuden, mutta bassontoiston tarkkuudessa oli ongelmia. Lähes museoon kuuluva Classe CAP 101 puolestaan osui äänellisesti LSA:n ja Fountekin välimaastoon, mutta kuulosti hieman verhoutuneelta.
Testasin kuulokkeita myös Burson Audiolta lainassa olleilla Timekeeper 3X GT -monopäätteillä, mutten havainnut äänenlaadussa sellaista muutosta, että laitteiden 4000 euron kokonaishinta olisi tuntunut oikeutetulta. Pidemmän päälle järeiden vahvistimien kanssa touhuaminen alkoi muutenkin tuntua turhan työläältä, koska joudun usein siirtelemään laitteistoa huoneesta toiseen. Koska en äänenlaadullisestikaan saavuttanut täysin etsimääni, oli keksittävä jotakin muuta.
Ferrum Audio ERCO -yhdistelmälaitetta kuunneltuani päätin tutustua myös valmistajan OOR-kuulokevahvistimeen, joka on pienikokoiseksi laitteeksi huomattavan tehokas. Vahvistin on suunniteltu juuri AB-1266:n ja Hifiman Susvaran kaltaisille, paljon tehoa vaativille, kuulokkeille. Ääneltään OOR on hieman lämpimämpi kuin muut AB-1266 Phi:n kanssa testaamani transistoripohjaiset vahvistimet.
Kuulokkeet ja OOR sopivatkin yhteen erinomaisen tasapainoisesti. Phonitor 2 & LSA WARP 1 -yhdistelmä on tosin edelleen parempi bassontoistossa, ja Fountek Altituden luo vaikuttavamman äänikuvan. OOR:in hankkimisen jälkeen en ole kuitenkaan enää haikaillut muiden (transistori)vahvistimien perään, koska laite toimii todella hyvin myös kaikkien muiden kuulokkeideni kanssa.
Vertailua muihin kuulokkeisiin
Abyss AB-1266 Phi vs. Hifiman HE1000 V2
Hinnat: 6000 € vs. 3500 € (HE1000 V2:n hinta on tiputettu pysyvästi noin 2000 euroon ja siitä on julkaistu uusi Stealth-versio)
Taajuusvasteet:
Basso:
Kuulokkeet ovat basson määrältään hyvin samankaltaiset. Molemmat myös reagoivat täsmällisesti tempon muutoksiin ja pysähtyvät salamannopeasti musiikin hiljetessä. HE1000 V2 tekee kuitenkin kaiken pehmeämmin kuulostaen esitystavaltaan hillitymmältä ja jopa hieman veltolta AB-1266 Phi:n kiinteään ja iskevään bassoon verrattuna.
Abyss-malli pystyy toistamaan bassosta kerrostumia, jotka HE1000:n pyöreämpi toisto hukuttaa sisäänsä. Huomaan AB-1266:lla usein alimmilla taajuuksilla uusia rakenteita, kun taas HE1000 V2 ei tarjoa mitään sellaista, jota en olisi jo aiemmin kuullut muilla kuulokkeilla. Läheskään kaikella musiikilla kuulokemallien välille ei kuitenkaan synny yhtä suurta eroa.
Hiljaisella äänenvoimakkuudella kuunnellessa AB-1266 Phi:n alabasso tuntuu voimakkaammalta kuin Hifimanin kuulokkeilla. Tilanne kuitenkin muuttuu äänenvoimakkuutta nostaessa. HE1000 V2 sulkeutuu korvien ympärille tiiviisti perinteisten kuulokkeiden tavoin, jolloin korvan ja pehmusteiden välille syntyvä paine ja muun rakenteen hienoinen värähtely tuovat toistoon fyysisyyden tuntua. AB-1266 puolestaan ”leijuu” korvien vierellä, jolloin pehmusteiden kautta ei välity minkäänlaista värinää, ja painekin vuotaa pehmusteiden alta ulos. Uskon kokevani sen vuoksi HE1000 V2:n alimmat taajuudet voimakkaampina, kunhan äänenvoimakkuutta on riittävästi. Jos kuulokkeilta haetaan nimenomaan kykyä ravistella ja jyristä voimallisesti, HE1000 V2 saattaa olla kaksikosta parempi valinta. Teknistä, nopeaa ja iskevää bassontoistoa hakevalle AB-1266 Phi olisi sen sijaan selvästi parempi.
Keskiäänet:
Keskiäänten tasapaino on HE1000 V2:ssa selvästi parempi. Vaikkei se olekaan keskialueeltaan luonnollisimman kuuloinen kuuloke, sen äänessä on kuitenkin aitoutta konemaisen kolkkoon AB-1266 Phi:hin verrattuna. Abyss:in kuulokkeet ovat toistoltaan hyökkäävät ja aggressiiviset, kun taas Hifiman-malli on rento ja pehmeähkö. Pidän HE1000 V2:sta enemmän kauniita laulusuorituksia kuunnellessa, kun taas AB-1266 sopii paremmin rokkaavampaan menoon.
Diskantti:
Molemmat kuulokkeet ovat melko armottomia musiikille, joka on äänitetty huonosti ylempien taajuuksien osalta. HE1000 V2 on kaksikosta hieman armahtavampi ja yleisesti ottaen tasapainoisempi. Parempilaatuisilla äänitteillä AB-1266 Phi on sen sijaan kriittisesti arvioituna pykälän verran parempi. HE1000 V2 kuulostaa ajoittain hieman kahisevalta, eikä sen nopeus tunnu aivan riittävän Abyss-mallin haastamiseen hankalammilla äänitteillä.
Kokonaisuutta arvioidessani HE1000 V2 on silti diskantiltaan onnistuneempi AB-1266:n epätasapainoisuuden vuoksi. Teknisesti Abyss-mallin diskantti on lähes parasta kuulemaani, mutta sille epäsopivilla levytyksillä kuulokkeet ovat lähes kuuntelukelvottomat. HE1000 V2 onkin siis varmempi valinta, mikäli kuuntelija on hiemankin herkkä ylätaajuuksien korostumille. AB-1266 Phi:n hieman parempi yksityiskohtaisuus ei paikkaa riittävän hyvin epätasaisempaa taajuusvastetta.
Äänikuva, erottelukyky ja dynamiikka:
Äänikuvaltaan molemmat vertailemani mallit kuuluvat kuulokemaailman parhaimmistoon – HE1000 V2 saattaa jopa omata hintaluokkansa suurimman ja tarkimman äänikuvan. AB-1266 on kuitenkin mielestäni vieläkin parempi. Se siirtää äänikuvan kuuntelijan eteen, kun taas Hifiman-mallia kuunnellessa tuntuu siltä, kuin musiikki toistuisi suuren kuplan sisällä. Abyss-malli sijoittaa lisäksi äänilähteet tarkemmin. Ero ei ole valtava, mutta vertailevassa kuuntelussa huomiota herättävä.
AB-1266 Phi on myös erottelukyvyltään ja toiston yleiseltä selkeydeltään pykälän verran parempi. Kuulokkeet soivat vähemmän verhoutuneesti ja ne kykenevät erottelemaan toisistaan paremmin esimerkiksi kaksi erilaista, samaa säveltä soittavaa viulua. HE1000 V2:n miellyttävän pehmeä esitystapa syntyykin osittain erottelukyvyn kustannuksella. Kuulokkeet ovat erityisesti keskitaajuuksiltaan hieman verhoutuneet Abyss-malliin verrattuna. Äänen äärimmäisen läpinäkyvyyden ollessa prioriteettilistan kärjessä valinta kaksikon välillä onkin varsin helppo. Osa AB-1266 Phi:n paremmuudesta perustuu kuitenkin 1–1,4 kHz:n ylikorostuneisuuteen, mikä voi aiheuttaa helposti kuunteluväsymystä.
Dynamiikan osalta kuulokkeet eroavat toisistaan jopa enemmän kuin millään muulla osa-alueella. AB-1266 Phi on esitystyyliltään räjähtävän voimakas. HE1000 V2 kykenee nopeaan toistoon, mutta kuulostaa silti dynamiikaltaan jokseenkin valjulta – pehmeästä äänestä puuttuu ruutia.
Lähellä, mutta niin kaukana
Kun kyseessä ovat useita tuhansia euroja maksavat kuulokkeet, on hinta-laatusuhteesta puhuminen melko hullunkurista. Mikäli tällaiseen kuitenkin lähdetään, on HE1000 V2 kaksikosta selvästi parempi hankinta ainakin alkuperäisten myyntihintojen perusteella. Vaikka AB-1266 Phi:n tankkimainen olemus onkin vaikuttava, ei sillä voi perustella tuhansien eurojen hintaeroa Hifiman-malliin verrattuna.
Äänenlaadullaan HE1000 V2 pystyy haastamaan Abyss:in kuulokkeet lähes kaikessa. Ainoastaan dynamiikassa ero on huomattava AB-1266 Phi:n eduksi. Hifimanin kannalta ongelmallista on kuitenkin se, että Abyss-malli on lopulta hieman parempi myös kaikessa muussa. Vaikka erot saattavatkin olla paikoin pieniä, ne summautuvat osiaan suuremmaksi kokonaisuudeksi. Kuulokkeiden hintaero huomioiden niiden vertailu on toki ylipäätään varsin epäreilua. HE1000 V2:ta parempi verrokki AB-1266 Phi:lle olisikin 7000 euroa maksava Hifiman Susvara.
Taajuusvasteeseen keskittyessä tilanne kääntyy pitkälti päinvastaiseksi. HE1000 V2 on ääneltään hieman kirkas, mutta muutoin taajuustasapainossa ei ole huomauttamista. Vaikka olenkin jo jossakin määrin tottunut AB-1266 Phi:n erikoiseen ääneen, en ole silti päässyt täysin yli taajuusvasteen kummallisuuksista. AB-1266 on mielestäni kaksikosta parempi kuuloke, mutta saattaisin silti valita HE1000 V2:n, mikäli se tulisi olemaan ainoa kuulokkeeni.
Abyss AB-1266 Phi vs. Focal Utopia (2017)
Hinnat: 6000 € vs. 4000 € (molempien valmistus on lopetettu. AB-1266 maksaa yleensä 500–1000 euroa enemmän kuin Utopia)
Taajuusvasteet:
Basso:
Focal Utopia on bassontoistoltaan pitkälti paras kuulemani dynaamisella elementillä toteutettu kuuloke. Planaarielementillä toteutettu AB-1266 Phi on kuitenkin bassoltaan tarkempi ja nopeampi. Se pystyy toistamaan nopeiden bassokuvioiden voiman välittömästi ilman minkäänlaista puuroutumista. Bassontoisto ulottuu myös Utopiaa alemmas.
Keskiäänet:
Utopian keskiäänet ovat huomattavasti AB-1266 Phi:tä tasapainoisemmat ollen kutakuinkin täydelliset niille, jotka pitävät kuulaasta toistosta. Abyss-mallin 1 kHz:n ympärille asettuva korostuma vetää huomiota itseensä negatiivisessa mielessä tehden toistosta luonnotonta. Laulusuorituksia kuunnellessa suosin selkeästi Utopiaa. Sillä on mukavampaa kuunnella myös jousisoittimia, vaikka läpinäkyvämpää ääntä tarjoava AB-1266 Phi onkin hetkittäin vaikuttavamman kuuloinen.
Keskiäänten rakenteet tulevat Abyss:in kuulokkeilla paremmin esiin. Utopialla erityisesti sähkökitarat soivat hieman yksinkertaistetusti rokkaavampaan AB-1266:een verrattuna. Kun kitaristin lisäksi huomioidaan myös basisti, rumpali ja vokalisti, Utopia kuroo etumatkaa kiinni. Yksittäiset äänet ja instrumentit toistuvat Abyss-mallilla tarkemmin, mutta Utopia nivoo kokonaisuuden paremmin yhteen.
Diskantti:
Ylätaajuuksien osalta tilanne on samanlainen. AB-1266 kuulostaa teknisesti vaikuttavammalta, mutta lyö toisinaan yli epätasaisen taajuusvasteensa vuoksi. Vaikka kuulokkeiden alemmassa diskantissa onkin vajausta taajuusvastemittausten mukaan, en oikeastaan havaitse sitä kuuntelun aikana. Huomioni kiinnittyy sen sijaan enemmän ylemmän diskantin korostuneisuuteen ja satunnaiseen piikikkyyteen. Utopiassa diskantin balanssi on sen sijaan kunnossa.
Dynamiikka ja erottelukyky:
Makrodynamiikka eli kyky toistaa suuria äänenpaineen muutoksia on mielestäni ainoa osa-alue, jolla Utopia on ”teknisesti” AB-1266 Phi:tä parempi. Utopia on ääneltään iskevämpi ja nopeissa tempon muutoksissa voimakkaampi. Abyss-malli ei kuitenkaan jää kovin kauas taakse.
Pienempiä, mikrodynaamisia, äänen muutoksia toistaessa kuulokkeet ovat kutakuinkin samalla viivalla. AB-1266 Phi toistaa selkeämmin esimerkiksi äänikuvassa tapahtuvat huomaamattoman pienet asiat, kun taas Utopia tuo hieman paremmin esiin musiikin tunnelman muutokset. Hyvin äänitettyä musiikkia kuunnellessa kuuntelija pysyy molemmilla kuulokkeilla aina valppaana, koska tarjolla on niin paljon informaatiota. AB-1266 Phi:llä pienet yksityiskohdat saattavat kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota, koska kuulokkeiden erikoinen taajuusvaste nostaa esiin ääniä, jotka normaalimman kuuloisella Utopialla saattavat jäädä kuulematta, kuten niiden monesti kuuluisikin jäädä.
Äänikuva ja toiston läpinäkyvyys:
Abyss:in kuulokkeista Utopiaan vaihtaessa tuntuu lähes siltä kuin päähän olisi vedetty samalla säkki. Utopia kuulostaa alkuun verhoutuneelta ja suttuiselta, mutta kuitenkin hetken päästä jälleen normaalilta eli erinomaiselta itseltään. AB-1266 Phi hyötyy jälleen erikoisesta taajuusvasteestaan, joka tekee äänestä erittäin selkeää. Kaksikon välille syntyy eroa myös kuunteluvoimakkuudesta, koska Abyss-mallia tulee soitettua melko lujaa, kun taas Utopiaa tykkään kuunnella jostakin syystä muita kuulokkeita hiljaisemmalla. Erot taajuusvasteessa tai äänenvoimakkuudessa eivät kuitenkaan selitä kaikkea. Koen AB-1266 Phi:n aidosti Utopiaa verhoutumattomampana, joten sen 50 prosenttia korkeampi hinta tuntuu siinä mielessä perustellulta.
Äänikuvan laajuudessa kuulokkeet eivät ole vertailukelpoisia, koska AB-1266 soi laajan kaiutinmaisesti ja Utopian äänikuva on surkastunut. Vaikka Utopia onkin vaikeasti päihitettävissä äänten todella tarkassa sijoittelussa, Abyss on onnistunut siinäkin. AB-1266 Phi:n äänikuva on suurempi, tarkempi ja realistisempi.
Kuningas alkaa olla kuopattu
Focal Utopia oli itselleni pitkään ”täydellisen” äänen referenssi, johon vertasin muita kuulokkeita. AB-1266 Phi vie kuitenkin toiston läpinäkyvyyden uudelle tasolle tarjoten samalla Utopiasta puuttuvan huikean äänikuvan ja voimakkaamman alabasson.
Monille Utopia voisi silti edelleen olla parempi valinta, koska sen tasapainoisempi taajuusvaste on helpommin omaksuttava, eivätkä kuulokkeet tarvitse tehokkaita (ja usein harmillisen kalliita) oheislaitteita kuulostaakseen hyvältä. Rytmikkäämmin rullaava Utopia on myös musiikillisesti viihdyttävämpi kokonaisuus. Voisinkin edelleen jatkaa harrastamista tyytyväisenä ”vain” Utopiaan tyytyen, mutta AB-1266 Phi:n kuulemisen jälkeen se ei kuitenkaan kuulosta enää yhtä vaikuttavalta kuin aiemmin.
Yhteenveto
Abyss AB-1266 Phi on monin tavoin ainutlaatuinen kuuloke. Sen järeä rakenne voi näyttää kummalliselta ja kaikelta muulta kuin kauniilta, mutta käyttömukavuus on silti yllättävän hyvä ja käytetyt materiaalitkin ovat huippuluokkaa. Kuulokkeiden ääni kulkee ulkonäön kanssa käsikädessä, koska AB-1266 Phi on myös todella erikoisen kuuloinen. 6000 euron kuulokkeita on vaikeaa kutsua hintansa arvoisiksi, mutta AB-1266 Phi on teknisesti niin huikea, ettei sen hinta ole täysin tuulesta temmattu muihin kalliisiin kuulokemalleihin verrattuna. Koska Phi-malli korvattiin melko nopeasti CC- ja TC-malleilla, käytettyjen kuulokkeiden hinta alkaa olla kohtuullinen. Mikäli Phi olisi edelleen valmistajan lippulaivamalli (mitä se äänensä puolesta voisi hyvinkin olla), käytettyjen kuulokkeiden hintataso olisi huomattavasti korkeampi.
Kuulokkeissa on myös omat heikkoutensa, joiden vuoksi en voi suositella niitä varauksetta. Epätavallinen taajuusvaste vaatii totuttelua, taajuuskorjausta tai vähintäänkin kuuntelulaitteiston, joka ei korosta yhtään enempää epätasaista diskanttia ja ajoittain liian aggressiivisia keskitaajuuksia. Kuulokkeet tarvitsevat myös tehokkaan vahvistimen, mutta pelkkä teho ei riitä, koska keskinkertaisten laitteiden heikkoudet tulevat armottomasti esille. Kaiken lisäksi omassa parissani elementtien herkkä säröytyminen vaatii erityistä huomiota käytön aikana. Vaikka AB-1266 Phi vaikuttaakin kestävältä, en voi olla miettimättä hurjan kalliita varaosia. Onneksi elementtien vaihtaminen on sentään tarvittaessa kohtuuhintaista myös takuun päätyttyä.
Pidän kaikesta huolimatta todella paljon AB-1266 Phi:n teknisesti huikeasta äänestä, vaikken niin välitäkään siitä, miltä musiikki itsessään kuulostaa kuulokkeiden kautta toistettuna. En ole valitettavasti varma, onko minulla ollut kuulokkeita kuunnellessa koskaan yhtä hauskaa kuin ZMF Veriten, Focal Utopian tai Grado Hempin kanssa. Kuulokkeiden hinta korreloi usein melko vahvasti teknisen suoriutumisen kanssa, mutta hinnan ja kuuntelunautinnon välillä vastaavaa yhteyttä ei yleensä ole. Yksittäiset äänet kuulostavat AB-1266 Phi:llä aina vaikuttavilta, mutta kokonaisuus tempaa vain harvoin täysin mukaansa. Kuulokkeet kannattaa silti ehdottomasti testata, mikäli se on mahdollista. AB-1266 Phi saattaa ihastuttaa tai vihastuttaa, mutta kokemus tulee joka tapauksessa olemaan mielenkiintoinen.
Plussat ja miinukset:
+ Toiston läpinäkyvyys ja huikea yksityiskohtien erottelukyky
+ Erinomainen dynamiikka etenkin planaarikuulokkeeksi
+ Suuri ja eloisa äänikuva, jossa äänet sijoittuvat tarkasti ja kerrostuvat aidon tuntuisesti
+ Teknisesti fantastinen bassontoisto
+ Poikkeuksellisen järeä rakenne, joka saa normaalit kuulokkeet tuntumaan heiveröisiltä
+ Vaikka Phi-malli onkin jo poistunut myynnistä, sille tarjotaan kohtuuhintaista korjauspalvelua ja jopa elementtien vaihto uudempaa TC-mallia vastaaviksi
+ Käytettynä ostettuna melko hyvää vastinetta rahalle
-/+ Kuulokkeet ovat painavat, mutta oikein päähän aseteltuna yllättävänkin mukavat
-/+ Elementit säröytyvät helposti korkeammalla äänenvoimakkuudella ja kuulokkeita ”väärin” käyttäessä, mutta vika ei todennäköisesti koske kaikkia kuulokeyksilöitä
– Omituinen taajuusvaste: keskitaajuudet toistuvat aggressiivisesti, ohuesti ja konemaisesti
– Diskantti on turhan räikeää etenkin heikommin äänitetyllä musiikilla
– Vaatii tehokkaan ja laadukkaan vahvistimen kuulostaakseen hyvältä
– Epäkäytännöllinen kaapeli
– Kuulokkeiden käyttöönotto vaatii perehtymistä epätavallisen rakenteen vuoksi
– Törkeän hintaiset lisävarusteet
– Alkuperäinen myyntihinta on todella korkea