Arvostelu: Audeze LCD-3 (2021)

Kirjoittaja: Roderick

Tietoja:

  • Julkaisuvuosi: 2011 (kuulokkeiden ääni ja ulkonäkö muuttuneet vuosien varrella useaan otteeseen; omat iäkkäät kuulokkeeni päivitetty osia vaihtamalla vastaamaan vuoden 2021 mallia)
  • Valmistusmaa: Yhdysvallat
  • Hinta: 2000 €
  • Rakenne: avoin, over-ear
  • Planaarielementti: 106 mm
  • Impedanssi: 110 ohm
  • Herkkyys: 101 dB/mW
  • Paino: 635 g ilman piuhaa
  • Liitintyyppi: 2 x 4-pin mini-XLR
  • Mukana tulee: muovinen kuljetussalkku ja 1,9 metrin pituinen irrotettava kaapeli 6,35 mm:n liittimellä
  • Takuu: 3 vuotta elementille ja 1 vuosi ulkoisille osille

Arvostelukappaleen hankintatapa: Itse ostettu tuote

Arvostelussa käytetty laitteisto:

  • DAP: Shanling M6 Pro
  • DAC/AMP-yhdistelmälaite: iFi Micro iDSD Black Label
  • DAC: Schiit Yggdrasill A1 / Soncoz SGD1
  • Kuulokevahvistimet: SPL Phonitor 2 / Monolith Liquid Platinum

Jo 11 vuoden ikään yltänyt Audezen LCD-3-malli (linkki tuotesivulle) lienee monelle kuulokeharrastajalle entuudestaan ainakin jollakin tapaa tuttu. Kuulokemallia on uudistettu vuosien varrella useaan otteeseen: äänenlaadun kannalta oleellisimmat uudistukset olivat vuonna 2016 käyttöön otetut fazor-elementit ja vuonna 2021 ilmestyneet aiempaa ohuemmat korvapehmusteet. Oma LCD-3-parini on päivitetty fazor-elementteihin vuonna 2017, minkä lisäksi hankin siihen uuden malliset korvapehmusteet tätä arvostelua varten. Äänenlaadullisesti kuulokkeiden pitäisi siis ainakin teoriassa vastata tällä hetkellä kaupoissa uutena myytäviä LCD-3-kuulokkeita.

Mukana toimitettava muovisalkku suojaa kuulokkeita hyvin.

Rakenne ja mukavuus

Kuulokkeet näyttävät mielestäni varsin hienolta, koska olen aina pitänyt Audezen hieman retrosta designista. Vuonna 2022 puiset kupit eivät kuitenkaan tee enää samanlaista vaikutusta kuin 10 vuotta sitten, jolloin puu oli kuulokkeiden materiaalina vielä melko harvinaista. Nykyään puisia kuulokkeita on tarjolla runsaasti kaikissa eri hintaluokissa.

Olen aina pitänyt Audezen kuulokkeiden persoonallisesta ulkonäöstä.

LCD-3 on Audezen kuulokkeille tyypillisesti suurikokoinen ja painava. Kuulokkeet painavat peräti 635 grammaa ilman kaapelia. Vaikkei kuulokkeita teekään mieli käyttää kovin montaa tuntia putkeen, istuvuus päässä on korkeasta painosta huolimatta yllättävän mukava. Leveä nahkaremmi auttaa jakamaan painoa hyvin, kunhan omistaja on muistanut säilyttää kuulokkeita asianmukaisella tavalla. Audezen LCD-sarjan tyyppivika on remmin venyminen, kun painavia kuulokkeita roikotetaan nahkaosan varassa kuuloketelineessä. Remmin venyessä se yltää kiinni yläpuolella olevaan sankaan, jolloin kova sanka asettuu suoraan kuuntelijan päätä vasten.

Venynyttä nahkaremmiä on mahdollista lyhentää itse tekemällä siihen uudet kiinnitysreiät – jouduin suorittamaan tämän operaation myös omille kuulokkeilleni. Lopputuloksesta tuli varsin hyvä, mutta nahkaosa asettuu nyt turhankin alas, joten kuulokkeiden käyttökorkeudessa on vähemmän säätövaraa. Tämän vuoksi kuulokkeet eivät välttämättä mahdu enää suureen päähän.

Varaosat:

Tilanne olisi mahdollista korjata ostamalla uusi alkuperäinen nahkaremmi tai vaihtoehtoisesti pidemmät säätötapit. Uusi remmi maksaa Audezelta tilattuna 39 USD ja mainitsemani tapit 20 USD. Lopulliseen hintaan täytyy vielä toki lisätä postikulut ja ALV.

LCD-3:n sanka on tehty normaalisti teräksestä, mutta omiin kuulokkeisiini on asennettu jälkikäteen 240 euroa maksava hiilikuitusanka.

On hienoa, että valmistaja myy kuulokkeisiin varaosia, mutta toivoisin niiden olevan hieman edullisempia. Uudet korvapehmusteet maksavat 80 euroa, metallinen sanka 140 euroa ja hiilikuitusanka 240 euroa. Uudet elementit LCD-3 kuulokkeisiin maksavat puolestaan noin 800 euroa. Takuun umpeuduttua hajonneita kuulokkeita ei siis oikeastaan kannata lähettää Yhdysvaltoihin korjattavaksi, koska loppusumma nousee postikuluineen niin korkeaksi, että samalla hinnalla on mahdollista hankkia toiset käytetyt kuulokkeet – hajonneet kuulokkeet kelpaavat esimerkiksi varaosiksi.

Kuulokkeiden elementti on suojassa huovan ja metallisen ritilän takana. Tämä on hyvä asia, koska rikkoutuneiden elementtien vaihtaminen maksaa noin 800 euroa.

Pehmusteet ja kaapeli:

Korkean painon lisäksi liimalla kiinnitetyt korvapehmusteet ovat Audezen kuulokkeissa merkittävä rakenteellinen vika. Ymmärrän, että liimaaminen takaa erinomaisen sulkevuuden, joka on oleellista etenkin kunnollisen bassontoiston kannalta. Mielestäni valmistajan tulisi kuitenkin pyrkiä keksimään ratkaisu, joka tekee pehmusteiden vaihtamisesta helpompaa. Monet muut valmistajat ovat tässä onnistuneet, joten sen ei luulisi olevan Audezelle ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Vuoden 2021 korvapehmusteet ovat aiempaa ohuemmat ja niissä käytetty vaahtomuovi on vähemmän joustavaa. Vaikka aiemmat pehmusteet olivatkin pehmeämmät, pidän nykyisistä pehmusteista enemmän. Pehmusteet olivat aiemmin niin paksut, että ne tuntuivat päässäni aina hieman epävakailta. Myös kallistuskulma oli suorastaan luonnottoman jyrkkä, joten kuulokkeet tahtoivat asettua päässä erikoiseen asentoon. Uudet pehmusteet ovat normaalimmat, ja ne ovat myös onneksi jämäkämmät kuin LCD-R-mallissa, jossa pehmusteet luhistuvat niin kasaan, että korvani koskettavat elementin päällä olevia teräviä fazor-tankoja.

Uudet korvapehmusteet ovat edelleen takaa niin paksut, että niiden voi olla vaikeaa uskoa olevan aiempaa ohuemmat.

Audeze käyttää samaa kaapelia useissa eri kuulokemalleissaan. Mikäpäs siinä – kaapeli on varsin erinomainen. Se on itseasiassa muutamaa poikkeusta (kuten iBasso SR2) lukuun ottamatta paras tietämäni kuulokkeiden mukana tuleva vakiokaapeli. Tämän sanoessani tarkoitan pääasiassa kaapelin fyysistä käytettävyyttä ja ulkonäköä, enkä niinkään äänellisiä ominaisuuksia (joissa ei ole huomauttamista).

Vanhempien LCD-3-kuulokkeiden mukana tulee kuvassa vasemmalla näkyvä ”lättäkaapeli”, kun taas uudemmissa versioissa on oikeanpuoleinen punottu kaapeli.

Taajuusvasteen tarkastelua

Vanhat korvapehmusteet (punainen) ja uudet pehmusteet (musta):

LCD-3:n taajuusvaste mitattuna uusilla vuoden 2021 pehmusteilla (musta) ja vanhoilla pehmusteilla (punainen).

Audezen uudet pehmusteet tasoittavat sointia 500–1500 Hz:n välillä vanhoihin pehmusteisiin verrattuna. Tasaisemman keskialueen ansiosta ylempi keskialue ja alempi diskantti ovat suhteellisesti vähemmän vaimentuneita kuin aiemmin. Kuulokkeet ovat silti välittömästi tunnistettavissa Audeze-malliksi niin taajuusvasteen kuin kuuntelunkin perusteella.

Mainittakoon myös, että yllä näkyvät mittaukset on tehty käyttäen eri LCD-3-kuulokkeita. Vaikka molempien kuulokkeiden fazor-elementit on valmistettu vuonna 2017, erot yksittäisten kuulokkeiden välillä voivat vaikuttaa mittaustuloksiin. Lisäksi kuulokkeiden asento mittauslaitteessa vaikuttaa tuloksiin. Useista muuttujista johtuen mittaustuloksiini kannattaakin tässäkin tapauksessa suhtautua lähinnä suuntaa antavina.

Basso:

LCD-3:n bassontoisto on hintalapun edellyttämällä tasolla, eikä 2000 euron hintaluokassa onneksi olekaan monia kuulokkeita, joiden bassontoistossa olisi suuremmin huomauttamista. LCD-3:n basso on tarkkaa, joten nuotit erottuvat selkeästi toisistaan monimutkaisemmillakin bassokuvioilla, vaikka hienoista pyöristyneisyyttä ja toiston ääriviivojen hämärtymistä onkin havaittavissa.

Parasta kuulokkeiden bassontoistossa on fyysisyyden tuntu. Jysähtävissä basson iskuissa on mukavasti massaa taustalla. Basso on myös erittäin puhdasta, eikä toistoa saa normaalissa kuuntelussa säröytymään mitenkään. Kuulokkeiden mitatut säröarvot ovatkin lukemani mukaan erinomaiset, joten LCD-3:n bassosta on mahdollista muokata helposti taajuuskorjaamalla vieläkin voimakkaampaa.

Basson ”teknisyyden” osalta HEDDphone ja Hifiman HE6se V2 tarjoavat tarkemmat ja ”nopeammat” alataajuudet, mutta kummankaan kuulokemallin alimmat taajuudet eivät jyrise yhtä ponnekkaasti kuin Audezen LCD-3:lla. HE6se V2 on tosin selvästi parempi basson iskevyyden välittämisessä – harvassa planaarikuulokkeessa on vastaavaa “slämmiä”.

Vaikka LCD-3:ssa onkin bassoa riittävästi, Harmanin tavoitekäyrän tyylisestä toistosta pitävälle Audezetkin ovat bassoltaan hieman vaimeita. Asia käy hyvin ilmi myös mittaamassani taajuusvasteessa, sillä alataajuudet laskevat tasaisesti alaspäin. On myönnettävä, että omatkin mieltymykseni ovat vuosien saatossa muuttuneet yhä enemmän Harman-tyylisen bassontoiston suuntaan, joten minua ei haittaisi, jos LCD-3:ssa olisi aavistuksen enemmänkin bassoa.

Keskiäänet:

Vanhoilla pehmusteilla LCD-sarjan parasta antia olivat mehevät keskiäänet. Sointi oli ronskisti tummaan päin kallellaan ylempien keskiäänien soidessa huomattavan vaimentuneesti. Omaan makuuni Audezen kuulokkeille ominainen esitystapa on liian tumma, mutta ymmärrän hyvin, miksi monet siitä pitävät. Itse en kuitenkaan ole koskaan päässyt yli kokemastani toiston nasaalisuudesta ja verhoutuneisuudesta.

Vuoden 2021 ohuemmat pehmusteet korjaavat tilannetta mukavasti säilyttäen edelleen tutun täyteläisen äänen. Oleellisin muutos on 500–1500 Hz:n tasaantuminen suhteessa ylempiin taajuusalueisiin. Tämä vähentää vokalistin ”konahtelua”, minkä lisäksi tasaisempi vaste tekee soinnista vähemmän nasaalia, vaikka ylemmät keskiäänet vielä melko vaimeat ovatkin.

Valitettavasti soinnin verhoutuneisuus onkin yhä läsnä. Koen LCD-3:n äänen hieman ahdistavaksi ja pidemmän päälle raskaaksi, koska joudun ponnistelemaan päästäkseni yli verhoutumasta. Mielestäni kaikki ”normaalit” kuulokkeet kuulostavat LCD-3:n jälkeen todella raikkailta ja ilmavilta. Jokainen ei silti koe asiaa samalla tavalla, joten yksilöllisistä kuuloeroistamme johtuen toiset saattavat kokea LCD-3:n keskiäänet myös täysin tasapainoisina. Vastaavasti jotkut saattavat kokea erinomaisena pitämäni Focal Clear-mallin keskitaajuudet huutavina ja ohuina.

Vanha LCD-2.1 pre-fazor-malli on yläkeskitaajuuksiltaan ja alemmalta diskantiltaan vähemmän vetäytynyt kuin LCD-3 (2021). LCD-2.1 kuulostaakin sen ansiosta raikkaammalta ja vähemmän verhoutuneelta.

Diskantti:

Muistan pitäneeni aiemmin LCD-3:n ylemmistä taajuuksista. Luulen kuitenkin, etten silloin arvostanut toiston yhtenäisyyttä yhtä paljon kuin nykyään. Kuulokkeilla nimittäin on suuria ongelmia diskantin tasapainon kanssa. Diskantti on taajuudesta riippuen joko tummaa tai kirkasta, ja on pitkälti kuuntelijan korvien herkkyysalueista kiinni, millä tavalla kokonaisuus koetaan.

Omiin korviini kuulostaa siltä kuin tummaa ja verhoutunutta toistoa kehystäisi ”hiekkamainen” kihinä, joka ei tuntuisi kuuluvan ollenkaan kuuntelemaani musiikkiin. En tarkoita tässä yhteydessä “hiekkamaisuudella” diskantin rakeisuutta, vaan nimenomaan kahisevaa ääntä, joka soi niin etualalla, että se tekee kuulokkeiden muutoin tummasta äänestä epäyhtenäistä. Mikäli LCD-3 olisi huomattavasti halvempi, pyrkisin aktiivisesti sivuuttamaan ongelman (olla kuuntelematta sitä) saattaen jopa onnistua siinä. Kalliissa 2000 euron kuulokkeissa ei kuitenkaan mielestäni saisi olla tämän kaltaisia virheitä.

Vanhempien LCD-sarjan kuulokkeiden pannassa ei ole erillistä nahkaremmiä. Kuvassa vasemmalla ukrainalainen planaarikuuloke Sash Tres.

Erottelukyky:

Mainitsin aiemmin, että LCD-3 on säröarvoiltaan esimerkillisen hyvä. Vaikka säröarvot korreloivatkin mielestäni melko huonosti soinnin ”puhtauden” kanssa, on LCD-3 kieltämättä poikkeuksellisen puhtaan kuuloinen kuuloke. Minkäänlaista rakeisuutta, saatikka kuultavaa säröytymistä en äänessä havaitse.

Toisin kuin monesti luullaan, hyvät säröarvot eivät myöskään automaattisesti tarkoita sitä, että kuulokkeet pystyisivät erityisen yksityiskohtaiseen toistoon. Näin on myös LCD-3:n kohdalla, koska se ei valitettavasti ole järin kyvykäs irrottamaan äänitteeltä kaikkea informaatiota, mitä siltä löytyisi. Tämä on itseasiassa turhankin kohteliaasti sanottu: totuus on se, ettei minulle tule äkkiseltään mieleen toista 2000 euron kuuloketta, joka olisi yksityiskohtien erottelukyvyltään ja yleiseltä resoluutioltaan yhtä huono kuin LCD-3.

Esimerkiksi ZMF Auteur ei ole hintaisekseen järin erottelukykyinen kuuloke, mutta se on kuitenkin selvän askeleen LCD-3:a edellä. Suurin syy tähän on nähdäkseni LCD-3:n vetäytynyt yläkeskialue. Toisaalta myös yläkeskitaajuuksiltaan rauhalliset kuulokkeet voivat olla erottelukyvyltään erinomaisia. Tästä paras kuulemani esimerkki on Audezen oma LCD-R-malli, joka on tekniseltä suorituskyvyltään ällistyttävän hyvä. LCD-3:n heikohkoa erottelukykyä ei voi siis korjata kokonaan pelkällä taajuuskorjaimella. Olisi silti mielenkiintoista testata, miten paljon tilanne parantuisi käyttämällä Audezen Reveal+ -sovellusta. Silkasta kokeilemisen ilosta en kuitenkaan ole valmis maksamaan 200 dollaria.

199 dollaria maksavassa Reveal+ -sovelluksessa on korvan kuvaamiseen perustuva HRTF-toiminto, jonka avulla kuulokkeiden ääni voidaan kustomoida kuuntelijan korvien muodolle sopivaksi.

Äänikuva:

Äänikuvaltaan LCD-3 on kaikin puolin keskikokoinen. Hifiman Aryan ja Sennheiser HD800:n tilavasta soinnista jäädään kauas, mutta Audezen äänikuva on kuitenkin selvästi suurempi kuin Focalin kuulokkeissa, jotka tunnetaan yleisesti erittäin pienestä äänikuvastaan. Äänilähteiden sijoittelu on LCD-3:ssa tarkkaa, mutta kuulokkeet eivät erotu joukosta mitenkään erityisen hyvänä silläkään osa-alueella. Äänikuvan tarkkuus ja soinnin kolmiulotteisuus tekevät vaikutuksen lähinnä silloin, kun kuulokkeita verrataan ikäisiinsä, useita vuosia sitten julkaistuihin kuulokemalleihin, kuten Hifiman HE500:aan. Moderneista kuulokkeista monet halvemmatkin mallit, kuten Cleer Next ja Hifiman Ananda, ovat äänikuvaan liittyviltä ominaisuuksiltaan parempia kuin LCD-3.

Dynamiikka:

Dynamiikkaa tarkastellessa LCD-3 on jälleen kerran kohtalaisen hyvä, muttei tarjoa mitään mullistavaa. Kuulokkeet ovat makrodynamiikaltaan varsin iskevät ja miellyttävät. Toisto on vakuuttavampaa kuin useimmissa Hifimanin planaarikuulokkeissa ja muutamissa kuulemissani MrSpeakers:in (nykyään Dan Clark Audio) malleissa. Kaikesta huolimatta LCD-3 sijoittuu kuitenkin hintaluokkansa keskikastiin ZMF Auteurin ja Sennheiser HD800:n kaltaisten kuulokkeiden joukkoon. Koska LCD-3 on hintavampi kuin molemmat edellä mainitsemistani kuulokemalleista, olisin toivonut siltä hieman pontevampaa makrodynamiikkaa.

Mikrodynamiikka eli pienten asteittaisten voimakkuuksien ja tempojen vaihteluiden toistaminen kulkee pitkälti käsikädessä kuulokkeiden erottelukyvyn kanssa. Koska se ei ole LCD-3:n vahvinta aluetta, on myös mikrodynamiikka varsin keskinkertaista.

Testasin kuulokkeita useilla eri laiteyhdistelmillä, mutta se kuulosti kutakuinkin samalta laitteistosta riippumatta.

Yhteenveto

Laadukas bassontoisto ja täyteläinen keskialue tekivät LCD-3:sta aikoinaan houkuttelevan vaihtoehdon etenkin, kun sen pahimmat kilpailijat olivat varsin puutteellisia. Sennheiser HD800:n ongelmana oli vajavainen bassontoisto ja piikikäs diskantti – kirkkauden osalta Fostex TH900, Beyerdynamic T1 ja Grado GS1000 olivat tosin vieläkin ongelmallisempia. Hifiman HE6 puolestaan pääsi vain harvoilla laitteilla oikeuksiinsa, koska riittävän järeitä, mutta järkihintaisia kuulokevahvistimia ei vielä 10 vuotta sitten ollut juurikaan saatavilla. Kilpailijoiden taso huomioiden LCD-3:n korkeampi hinta tuntui täten lähes oikeutetulta.

Nykyään LCD-3:n asema kilpailijoihin nähden on kuitenkin huomattavasti ongelmallisempi. Kuulokkeiden selkein vahvuus on se, että ne suoriutuvat kaikilla osa-alueilla kohtuullisen hyvin ilman suurempia heikkouksia. LCD-3 ei mielestäni ole missään nimessä ääneltään huono, mutta se ei tarjoa enää kovin hyvää vastinetta rahalle. Kuulokkeiden tekninen suorituskyky on subjektiivisen arvioni perusteella vain keskinkertaista vuoden 2022 mittapuulla, eivätkä hyvä bassontoisto ja miellyttävä keskialue riitä kompensoimaan tilannetta tarpeeksi. Uudet korvapehmusteet paransivat taajuusvastetta hieman, mutta eivät riittävästi.

Kuulokkeet olisivat kilpailukykyisemmät, mikäli ne sijoittuisivat 1000–2000 euron hintaluokan edullisempaan päähän, tai tarjoaisivat kilpailijoihinsa nähden poikkeuksellista käyttömukavuutta. LCD-3 on kuitenkin useita satoja euroja kalliimpi kuin esimerkiksi Hifiman Arya, Sennheiser HD800S, Focal Clear MG, ZMF Auteur tai HEDDphone. En näe juurikaan syytä valita Audezea kyseisten kuulokkeiden sijaan, ellei haussa ole nimenomaan LCD-3:n taajuusvaste teknisestä suorituskyvystä ja käyttömukavuudesta välittämättä.

Mukavuuden osalta LCD-3 päihittää ainoastaan järkyttävän HEDDphonen, joka on vieläkin painavampi, eikä siinä ole kunnollista pääpantaa, joka jakaisi painon riittävän tasaisesti. Todennäköisesti myös vuoden 2021 versio Audezen omasta LCD-X-mallista tarjoaa, jos ei parempaa ääntä, niin ainakin korkeampaa hinta-laatusuhdetta kuin LCD-3. Audeze julkaisi myös hiljattain uuden MM-500-mallin, joka maksaa LCD-3:n tapaan 2000 euroa. Mikäli MM-500 täyttää siihen kohdistuneet korkeat odotukset, LCD-3 ei vaikuta enää kovin kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta edes valmistajan omassa mallistossa.

Plussat ja Miinukset:

+ Laadukas bassontoisto
+ Täyteläiset keskiäänet
+ Laadukas kaapeli
+ Käytännöllinen ja kestävä salkku
+ Persoonallinen ulkonäkö
+ Heikohkoa erottelukykyä lukuun ottamatta kuulokkeiden äänessä ei ole suurempia vikoja, vaikka ne eivät missään varsinaisesti loistakaan

+/- Kuulokkeiden taajuusvaste jakaa mielipiteitä. Jotkut pitävät rauhallisesta yläkeskialueesta ja alemmasta diskantista, mutta omaan makuuni ääni ei uppoa, koska LCD-3:n erottelukyky ei riitä kompensoimaan puutteellista taajuusvastetta

– Hintaan nähden keskinkertainen, ellei jopa heikko erottelukyky
– Pehmusteiden vaihtaminen on vaikeaa, koska ne on kiinnitetty liimalla

– Korkea paino
– Keskinkertainen hinta-laatusuhde

-/+ Varaosat ovat melko hintavia, mutta suoranaista asiakkaan hyväksikäyttöä Audeze ei hinnoittelullaan harrasta samoin kuin esimerkiksi Abyss ja Focal

LCD-3:a edullisemmin on saatavilla monia mielestäni paremman kuuloisia kuulokkeita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *