Arvostelu: ZMF Auteur Classic

Kirjoittaja: Sword of Damocles

Vasemmalla uusi Auteur Classic ja oikealla alkuperäinen vuonna 2017 julkaistu Auteur.

Tietoja:

  • Julkaisuvuosi: 2022
  • Valmistusmaa: Yhdysvallat
  • Hinta: alkaen 1500 USD (Suomessa 1880 EUR)
  • Rakenne: Avoin, over-ear
  • Elementtityyppi: Dynaaminen 50 mm (bioselluloosakalvo)
  • Impedanssi: 300 ohm
  • Herkkyys: 96 dB/mW
  • Paino: kevyimmillään 490 g ± 30 g (omat kuulokkeeni 650 g)
  • Liitintyyppi: 2 x 4-pin-mini-XLR
  • Kaapeli: 1,65 metrinen kaapeli, jonka liittimeksi voidaan valita joko 4-pin-XLR tai 6,35 mm
  • Lisävarusteet: Seahorse-salkku, puhdistusliina, kaapelipussi ja omistajakortti
  • Takuu: elinikäinen elementtitakuu ensimmäiselle omistajalle ja 2 vuoden takuu muille osille

Arvostelukappaleen hankintatapa: Itse ostettu tuote

Auteur 2.0

Yhdysvalloissa käsityönä kuulokkeita valmistavan ZMF:n ensimmäisen avoimen kuulokemallin, Auteurin, julkaisusta (10/2017) on kulunut jo noin 6 vuotta. Olen omistanut itse kaksikin eri Auteuria, joista ensimmäisestä kirjoitin arvostelun vajaa kaksi vuotta sitten. Nykyään kuulokkeita ei ole enää mahdollista ostaa, sillä niiden valmistus lopetettiin vuoden 2022 alkupuoliskolla. ZMF julkaisi kuitenkin heti tilalle uudistetun Auteur Classic -mallin (linkki valmistajan tuotesivulle), joka on jopa hieman yllättäen 100 dollaria edeltäjäänsä edullisempi (1500 USD vs. 1600 USD). Suomessa Classic-malli on hinnoiteltu 1880 euroon eli kyseessä on kallis kuuloke.

Alkuperäisen Auteurin (ja suljetun Eikonin) valmistuksen lopettamisen syyksi valmistaja kertoo suoraan sen, että kuulokkeissa käytetyt elementit loppuivat – tai ainakin loput haluttiin säästää mahdollisia takuukorjauksia varten tuleville vuosille. Elementtejä tilattiin aikanaan suuri erä, joka oli nyt käytetty loppuun. Uuden erän tilaamisen sijaan ZMF päätti tuoda kuulokkeista myyntiin parannellun version, joka sisältää uudet elementit sekä samoihin aikoihin julkaistusta Atrium-mallista lainattua teknologiaa. Päätös vaikuttaa kaikin puolin loogiselta, koska valmistaja on varmasti ehtinyt oppia paljon uutta vuoden 2017 jälkeen ja monet kilpailijatkin ovat julkaisseet tuotteistaan uusia versioita.

ZMF tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden päivittää aiempi Auteur uuteen malliin siten, että kuulokkeet lähetetään valmistajalle elementtien vaihtoa ja perushuoltoa varten. Päivitysoperaatio maksaa kuulokkeiden ensimmäiselle omistajalle 400 dollaria ja kuulokkeet käytettynä ostaneelle 600 dollaria. Koska kokonaishintaa nostavat vielä postikulut ja arvonlisäverot, päivittämisessä ei ole Suomesta käsin välttämättä järkeä, vaikka sen yhteydessä valmistaja antaakin kuulokkeille elinikäisen elementtitakuun. Ulkoinen rakenne kuulokkeissa säilyy oletuksena ennallaan, joten päivitetty Auteur Classic näyttää tavallisesti edelleen alkuperäiseltä Auteurilta. Toisaalta ulkonäöllisesti kaksi mallia eroavat toisistaan ylipäätään vain metalliritilän kuvion osalta.

Omat kuulokkeeni ovat hyvin poikkeukselliset. Ne on ensinnäkin päivitetty vanhemmasta Auteur-mallista, mitä ei arvaisi kuulokkeita katsoessa. Alkuperäisestä vuonna 2018 valmistetusta yksilöstä onkin jäljellä vain kyseisessä kuulokemallissa erittäin harvinaiset African Blackwood -kupit, jotka on nekin hiottu ja lakattu uudestaan. Sopivien sattumien myötä kuulokkeiden edellinen omistaja oli saanut vaihdatettua niihin käytännössä kaiken sankaa, pääpantaa ja metalliosia myöten. Tuunaamisen ja uudelleenrakentamisen on täytynyt maksaa melkoisesti, mutta sen myötä kuulokkeet ovat yksi harvoista African Blackwood -puusta valmistetuista Auteur Classiceista. Niissä on myös upeat ruusukultaiset metalliosat. Vastaavaa kokonaisuutta ei välttämättä tule koskaan myyntiin.

Auteur Classic toimitetaan järeässä muovisalkussa, jollaisia löytyykin jo ennestään kuulokekaapistani muutama.

Varustelu

ZMF:n kuulokkeet toimitetaan edelleen tukevassa Seahorse-muovisalkussa tai 150 dollarin lisähintaan puisessa laatikossa. Valmistajan hintavammista kuulokemalleista poiketen Auteur Classicin mukana tulee vain yksi kaapeli (liittimeksi valittavissa joko 4-pin-XRL tai 6,35 mm) ja yhdet korvapehmusteet (materiaali valittavissa). Tämä saattaa selittää 100 dollaria halvemman myyntihinnan, koska alkuperäisen Auteurin mukana molempia tuli kaksin kappalein. Kangaspäällysteinen punottu peruskaapeli on kuitenkin mielestäni käytettävyydeltään OFC-lisäkaapelia parempi, joten ostaja ei jää käytännössä mistään paitsi. Peruskaapeleita on myös mahdollista lisätä tilaukseen erilaisilla liittimillä 30 dollarin kappalehintaan. Erilaiset korvapehmusteet puolestaan maksavat 60–70 dollaria eli yksi lisäkaapeli ja yhdet lisäpehmusteet ostamalla päästään samaan kokonaishintaan alkuperäisen Auteurin kanssa.

Lisävarusteina Auteur Classicin mukana toimitetaan kankainen kaapelipussukka, puhdistusliina ja omistajakortti sekä mahdollisesti korvapehmusteiden valintaopas, pinssejä, magneetteja tai muuta oheismateriaalia, jota olen esitellyt tarkemmin Atrium-mallin arvostelussa. Lisukkeet vaihtelevat jonkin verran tilausajankohdan ja kuulokemallin mukaan, joten niiden osalta en voi sanoa mitään täysin varmaksi.

Rakenne ja käyttömukavuus

ZMF osaa tehdä kauniita kuulokkeita.

Kuten mainitsin, Classic-versio eroaa ulkoisesti alkuperäisestä Auteurista vain metalliritilöiden kuvioinnin osalta. Puukupit ovat muodoltaan identtiset, vaikka niiden viivamaisten ilma-aukkojen koossa voi olla pientä vaihtelua eri puulaadusta ja eri ajankohtina valmistettujen kuulokkeiden välillä. Tietyn ulkonäön suosiminen on aina makuasia, mutta omasta mielestäni Classic-mallin päivitetyt ritilät näyttävät mielenkiintoisemmilta ilman, että klassinen yleisolemus on muuttunut liikaa. Kuulokeparissani ruusukultaiset metalliosat sopivat erinomaisesti yhteen tumman afrikkalaisen puun kanssa. Mustan ja suklaanruskean sävyinen puu on kiiltäväksi lakattuna itsekin upean näköistä.

Kaikki ZMF:n kuulokkeet jakavat saman perusrakenteen. Kuppirakenteen osalta keskellä näkyvät Atrium ja Caldera ovat sukua keskenään, kun taas kaksi Auteur-mallia ovat käytännössä identtiset erilaisia ritilöitään lukuun ottamatta.

Kaikki ZMF-mallit ovat pääsääntöisesti istuvuudeltaan ja käyttömukavuudeltaan vastaavia, joten myös Auteur Classicissa tilanne on laajojen säätömahdollisuuksien, paksujen pehmusteiden ja tasaisen puristusvoiman ansiosta erinomainen. Korkeahko noin 500 gramman paino sen sijaan voi olla monille liikaa, vaikka se jakaantuukin päälaelle hyvän pääpannan ansiosta äärimmäisen tasaisesti.

Kuulokkeideni mokkamateriaalista tehty pääpanta on paksumpi kuin vastaava nahkapanta.

Omat kuulokkeeni painavat kevyemmästä magnesium-sangasta (nostaa kuulokkeiden hintaa 250 dollarilla) huolimatta peräti 650 grammaa, koska African Blackwood on materiaalina todella tiheää ja painavaa. Olen kuitenkin luultavasti tottunut painaviin kuulokkeisiin, koska en koe hurjaa painoa ongelmalliseksi useammankaan tunnin käytössä. Toisaalta valtavan painon suoranainen katoaminen päähän kertonee paljon myös kuulokkeiden rakenteen toimivuudesta. Kaikesta huolimatta suosittelen muita hankkimaan kuulokkeet mieluummin jostakin kevyemmästä puusta valmistettuna etenkin, jos esimerkiksi Audezen LCD-sarjan kuulokkeet ovat tuntuneet aiemmin liian painavilta.

Auteur-pehmusteissa on ZMF:n mallistossa kaikkein suurin halkaisija ja korva-aukko.

Auteur Classicissa käytetään edelleen samoja Auteur-nimisiä korvapehmusteita, joiden materiaaliksi voidaan valita nahka, keinomokka tai hybridityylisesti sekoitettuna molempia. Myös pääpannan pehmuste voidaan valita ostohetkellä nahkan ja keinomokan väliltä, joten kuulokkeet ovat räätälöitävissä myös niille, jotka eivät halua käyttää eläinperäisiä materiaaleja. Korvapehmusteiden kohdalla materiaalivalinta vaikuttaa toki jonkin verran myös kuulokkeiden taajuusvasteeseen ja ääneen.

Kaapeliasiaa

Kuulokkeiden kaapeli kiinnittyy tuttuun tapaan molempiin kuppeihin 4-pin-mini-XLR-liittimellä. Esimerkiksi Audezen kuulokkeille suunnatut kaapelit toimivat ZMF:n kuulokkeissa. ZMF:n toimittama niin sanottu vakiokaapeli on oikein käyttökelpoinen. Sillä on pituutta noin 1,65 metriä ja siihen voidaan valita ostovaiheessa joko balansoitu 4-pin-XRL-liitin tai balansoimaton 6,35 millimetrin liitin. En kokisi välitöntä tarvetta ostaa erilaista kaapelia, vaikka hienot kuulokkeet kieltämättä sellaisen voisivat ansaitakin.

ZMF:n vakiokaapeli 6,35 millimetrin liittimellä.

Siitä puheen ollen olen käyttänyt Auteur Classicin kanssa italialaisen Gladiator Cablesin tekemää “Japanese Monocrystalline Pure Silver Litz” -kaapelia, jonka valmistaja halusi antaa minulle testattavaksi ja kuulokearvosteluissa käytettäväksi. En pysty omien havaintojeni pohjalta sanomaan, parantaako hintava kaapeli äänenlaatua esimerkiksi 50 euron kaapeliin verrattuna, mutta voin ehdottomasti suositella gladiaattorikaapelia käytettävyyden ja ulkonäön perusteella. Paksuhkosta johtimesta tehty punos näyttää valkoisena hienolta, ja kaapeli on myös todella taipuisa ja ulkokuoreltaan miellyttävän pehmeän tuntuinen. Gladiaattorin kypärä on lisäksi Y-haaroittimena hauska yksityiskohta.

Kaikki Gladiator Cables:in tuotteet eivät suinkaan maksa useita satoja euroja, vaan tarjolla on myös kohtuullisemmin hinnoiteltuja ja kustomoitavia kaapelivaihtoehtoja 50–70 euron väliltä. Hintataso onkin mielestäni aidosti kilpailukykyinen, eikä kaapeleille tule lisäkuluja verojen muodossa samoin kuin esimerkiksi Yhdysvalloista tilatessa. Olkoon tämä pieni mainos vastapalveluksena saamastani kaapelista, johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Uusi elementti

Kuulokkeiden bioselluloosamateriaalista tehty dynaaminen elementti ja sen 3D-tulostettu suojaritilä.

Auteur Classicissa käytetään aiemman mallin tapaan 300 ohmista 50 millimetrin bioselluloosaelementtiä, johon on kuitenkin tehty muutamia päivityksiä. Valmistajan mukaan uusilla materiaalivalinnoilla on saatu pudotettua särön määrää ja kasvatettua magneetin tehoa. Alkuperäisessä Auteurissa ei voitu käyttää tehokkaampaa magneettia, koska kuulokkeita varten kehitetty elementti ei siihen täysin soveltunut. Nyt asia on kuitenkin korjattu, joten N45-tason magneetista on siirrytty luultavasti N50- tai N52-magneettiin (en harmillisesti löytänyt tarkkaa tietoa asiasta). Vertailun vuoksi Atticus- ja Aeolus-mallien magneetti on N30-tasoinen, kun taas Verite-malleissa on N50-magneetit ja Atriumissa N52-magneetti. Yksinään magneetin teho ei kuitenkaan selitä paljoakaan lopullisesta äänenlaadusta.

Toisena muutoksena Auteur Classicin elementin taakse on lisätty Atrium-mallista tuttu ADS-vaimennussysteemi (Atrium Damping System) eli elementin takasäteilyä halutulla tavalla kontrolloiva ja vaimentava vaahtorakenne. Sen ansiosta elementtiä on saatu siirrettyä samalla hieman kauemmas korvasta, millä on oma vaikutuksensa äänenlaatuun ja äänikuvaan.

Elementin eteen on edelleen asennettu titaaniverkko, joka pienentää ylätaajuuksien määrän sopivalle tasolle.

Äänenlaatu

Kuulokkeiden taajuusvastemittaukset on tehty IEC711-standardin mukaisella laitteistolla ja uusilla tarkemmilla silikonikorvilla (KB501X). Kuvaajissa käytetään vertailupohjana tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa Harmanin tavoitekäyrää (vuoden 2018 versio), joka on yleistys siitä, millaisen taajuusvasteen mukainen ääni kuulostaisi suurimman osan mielestä hyvältä. Lisätietoa mittauksista ja niiden tarkkuudesta löytyy Taajuusvastemittaukset-sivulta. Auteur Classicin taajuusvaste on myös vertailtavissa muiden mitattujen kuulokkeiden kanssa vertailutyökalun avulla.

Arvostelussa käytetyt kokoonpanot:

Kokoonpano 1

Kokoonpano 2

  • Äänilähde: iFi Zen Stream (Tidal MQA-laadulla)
  • DAC: SMLSL VMV D1SE
  • Vahvistin: Cayin HA-3A-putkivahvistin

Lisähuomiot:

  • Korvapehmusteet: Auteur Perforated Lambskin (kuulokkeiden vakiopehmusteet)
  • Kaapeli: Gladiator Cables Japanese Monocrystalline Pure Silver Litz -kaapeli (ei havaittavaa äänenlaadullista eroa ZMF:n toimittamaan kaapeliin nähden)

Taajuusvaste vakiopehmusteilla:

ZMF Auteur Classicin taajuusvaste suhteessa Harmanin tavoitekäyrään vuodelta 2018. Mittaukset on tehty IEC711-standardin mukaisella laitteistolla useiden mittauskertojen ja kahden kanavan keskiarvona.

Taajuusvaste alkuperäiseen Auteur-malliin verrattuna:

ZMF Auteur Classicin (punainen) taajuusvaste verrattuna alkuperäiseen Auteur-malliin (sininen).

Auter säilyttää edelleen Classic-mallin myötä asemansa ZMF:n niin sanottuna neutraalina kuulokkeena. Alkuperäiseen malliin verrattuna valmistaja on tehnyt Classicin toistosta selkeämpää ja hieman energisempää voimistamalla keskitaajuuksia sekä 1,5 kHz:n että 3 kHz:n kohdalta. Alataajuuksissa puolestaan on yhä miellyttävää lämpöä, ja diskantti toistuu entistäkin tasapainoisemmin ja rasittamattomammin. Esitystapa on hienoisesti keskitaajuuspainotteinen, mutta kuitenkin avaran tuntuinen. Osa äänestä jääkin hieman kauemmas, koska 2 kHz:n ympäristö toistuu ympäröiviä taajuuksia vaimeammin. Vastaavaa äänikuvan kasvattamiseen tähtäävää tuunaustapaa hyödynnetään muun muassa Hifimanin planaarikuulokkeissa ja Meze Audio 109 Pro:ssa.

Auteur Classicissa toteutus toimii hyvin, koska kuulokkeet ovat ääneltään mukavan selkeät olematta liian hyökkäävät tai V-tyyliset. Esimerkiksi vokalisti ei tule yhtä iholle kuin Sennheiserin HD 600-sarjan kuulokkeilla tai alkuperäisellä Auteurilla. Sen ansiosta Classic-mallia kuunnellessa jokainen taajuusalue erottuu kokonaisuudesta yllättävänkin tasapuolisesti. Keskitaajuuksien epätasaisuuden vuoksi esitystapa ei ole energiatasoltaan Sennheiser-tyylisesti neutraali, mutta taajuustasapainon näkökulmasta Auteur Classic on aidosti tasapainoisen ja luonnollisen kuuloinen. Mikään ei koskaan kuulosta väärältä, joten kuulokkeet sopivat todella laajasti eri musiikkigenreille. Auteur onkin edelleen monipuolinen kuuloke, joka omistaessa ei olisi varsinaista tarvetta omistaa muita kuulokkeita. Musiikki ei välttämättä kuulosta aina mahdollisimman hauskalta, mutta lopputulos ei ole tylsäkään. Mistään on ylipäätään vaikeaa keksiä valitettavaa.

Alkuperäiseen malliin nähden Classic on parannus lähes kaikilla osa-alueilla. Se toistaa ääntä yleisesti ottaen selkeämmin ja tarkemmin. Esimerkiksi basso on tyyliltään tiukempaa ja äänten erottelu tarkkarajaisempaa. Diskantissa puolestaan ei ole enää ylimääräistä säihkettä, vaan se on aiempaa luonnollisempaa ja laadukkaampaa. Parannusta on tullut myös äänikuvaan, joka on Classicissa hieman tilavampi ja ennen kaikkea kerrostuneempi ja realistisempi. Atrium-mallista lainattu vaimennussysteemi lienee muutoksen takana, koska molempien kuulokkeiden äänessä on tietynlaista äärettömyyttä. Vaikka valmistaja kuvaileekin kahta Auteur-mallia pääpiirteittäin samankaltaisiksi, ne kuulostavat mielestäni useiden muutosten myötä yllättävänkin erilaisilta. Käynkin vielä läpi kaksikon eroja osa-alueittain.

Basso:

ZMF kertoo saaneensa lyhennettyä Classic-mallissa alataajuuksien kaikuaikaa, mikä on selvästi kuultavissa verrattuna alkuperäiseen malliin, jonka basso on pehmeämpää ja pyöristyneempää. Classicin basso toistuu laadukkaammin ja kontrolloidummin, ja se iskee tiukasti ilman merkittävää ympärille säteilevää bloom-efektiä tai löysää kumahtelua. Alabassoon on lisäksi tullut aivan uudenlaista voimaa, joten suorastaan yllätyin, miten hauskalta ja fyysiseltä kaikenlainen elektroninen musiikki kuulostaa. En koe alkuperäistä mallia yhtä dynaamisena, joten uutuusmallin muutokset ovat pelkästään positiivisia. Jotkut tosin ovat kokeneet basson määrän vähentyneen, koska alkuperäisen mallin jälkikaiusta aiheutunut lisämuhkeus on nyt poissa.

Basson määrä on mielestäni Classicissa sopiva, koska se kuulostaa muiden ZMF-mallien tapaan luonnollisen painavalta ja potkivalta. Avoimista malleista Atrium on tuhdimpi ja keskibassovoittoisempi, kun taas Auteur Classic tarjoaa selkeämmän ja nopeamman kuuloisen lopputuloksen. Muiden valmistajien kuulokemalleihin verrattuna Classicin basso on voimakkaampaa kuin esimerkiksi Hifimanin avoimissa planaarikuulokkeissa tai hiljattain arvostelemassani Sennheiser HD 660S2:ssa. Meze Audion 109 Pro puolestaan kuulostaa hieman tuhdimmalta.

Keskitaajuudet:

Auteur Classic kuulostaa keskitaajuuksiltaan luonnolliselta ja selkeältä. Alemmista keskitaajuuksista kumpuaa ääneen miellyttävää lämpöä ja voimaa, ja yläkeskitaajuuksien energiataso on nykymittapuulla oikeaoppinen. Mielipiteitä voi kuitenkin jakaa vaimeammin toistuva 2 Khz:n ympäristö, joka vetää vokalistia ja soittimien energiaa hieman kauemmas kokonaisuudessa. Kuulokkeita voisi kuvailla sen myötä aavistuksen V-tyylisiksi, mutta toisaalta bassoa ja diskanttia on vähemmän kuin esimerkiksi Mezen 109 Pro:ssa. Vastaavan 2 kHz:n läheisyyteen sijoittuvan vaimentuman omaavat Hifimanit puolestaan ovat pääsääntöisesti ohuemman ja kirkkaamman kuuloisia.

Auteur Classicin keskitaajuuksien tuunaus tekee siitä hieman tavallista rennomman ja tilavamman kuuloisen ilman, että lopputulos kuulostaa millään tapaa epäluonnolliselta. Äänessä on miellyttävää syvyyttä, joten tunnen seuraavani esiintyjää hieman kauempaa. Kuulokkeiden kuunteleminen on myös äärimmäisen helppoa, koska kaikenlainen hyökkäävyys ja terävyys loistaa poissaolollaan. Esitystapa on kaiken lisäksi alkuperäiseen malliin verrattuna läpinäkyvämpi, joten uudistukset tuntuvat onnistuneilta.

Tässä kohtaa on kuitenkin syytä puolustaa myös hieman täyteläisemmän kuuloista alkuperäistä Auteuria, sillä Classic-mallista puuttuu osa sen taianomaisuudesta. Alkuperäisessä mallissa on lineaarisemmat keskitaajuudet, joiden energiataso jää kuitenkin etenkin 3 kHz:n kohdalla matalammaksi. Tämän myötä alemmat keskitaajuudet tulevat hieman enemmän esiin kokonaisuudessa, mikä tekee äänestä tyyliltään lämpimämpää ja tietyllä tapaa orgaanisempaa. Lisäksi laulaja toistuu kokonaisuudessa intiimimmin etualalla. Jos joku pitää vokalistiin syntyvää tunneyhteyttä tärkeänä, alkuperäinen Auteur onkin itseasiassa mielestäni kaksikosta edelleen parempi kuuloke.

Classicissa laulusuoritukset jäävät hieman etäisemmiksi ja rauhallisemmiksi, joten ne ovat vähemmän mukaansa tempaavat. Ääni on myös tyyliltään hieman kuivempaa. Keskitaajuuksien yleinen selkeys ja toiston pysyminen paremmin kontrollissa ovat silti kiistattomia parannuksia, joiden myötä uusi malli on myös entistä neutraalimpi sekä omiin havaintoihini että Harmanin tavoitekäyrään suhteutettuna.

Diskantti:

Kuulokkeiden ylätaajuudet kuulostavat todella kivalta, koska ne ovat juuri sopiva kompromissi kirkkauden ja rasittamattomuuden välillä. Diskantti on selkeää ja ilmavaa olematta liian terävää tai pistävää. Auteur Classic kuulostaa myös tasapainoisemmalta verrattuna alkuperäiseen malliin, jonka äänessä on jonkin verran ylimääräistä säihkettä 6 kHz:n kohdalla eli niin sanotulla preesensalueella. Classic-mallissa en havaitse vastaavaa enää laisinkaan, vaan sitä kuunnellessa ylätaajuuksien yksityiskohdista on helpompi saada selvää. En ole koskaan pitänyt alkuperäistä versiota diskantiltaan epätasaisena, mutta uuden mallin rinnalla se tuntuu aavistuksen raa’alta ja karkealta.

Tekemistäni taajuusvastemittauksista diskantin tasapainottuminen ei käy kunnolla ilmi, koska suuren korva-aukon omaavilla Auteur-pehmusteilla molempiin kuulokemalleihin syntyy vaiheen kumoutuminen 7 kHz:n kohdalle. Noin 10 kHz:n kohdalla sijaitseva kuoppa puolestaan on sekin IEC711-standardin mukaisten mittauslaitteistojen ominaispiirre, johon ei kannata kiinnittää enempää huomiota. Ylätaajuuksien vaihtelevan mittaustarkkuuden vuoksi niistä onkin yleensä vaikeaa ottaa kunnolla selvää muutoin kuin kuulokkeita itse kuuntelemalla.

Koen itse Auteur Classicin diskantin sähäkämpänä ja enemmän etualalla kuuluvana hintavampaan Atrium-malliin verrattuna. Auteur ja Caldera ovat kokemusteni perusteella ZMF:n avoimista kuulokemalleista diskantiltaan kirkkaimmat, vaikkei kumpikaan lähesty millään tapaa rajaa, jota pitäisin epämiellyttävänä. Vaikka termi neutraali alkaakin olla tässä vaiheessa loppuun kulutettu, Auteur Classicia on vaikeaa olla kutsumatta sellaiseksi myös diskanttinsa osalta. Jos joku etsii samasta hintaluokasta kirkkaampaa toistoa, Hifiman Arya olisi hyvä vaihtoehto. Myös Meze Audion edullisempi 109 Pro olisi kirkkaampi kuuloke muistuttaen taajuusvasteeltaan muutoin yllättävänkin paljon Auteur Classicia.

Äänikuva ja erottelukyky:

Yksi merkittävä muutos kahden Auteur-mallin välillä on myös tilavaikutelma. Classic-mallissa 2 kHz:n kohdalle jätetty vaimeammin toistuva alue tuo ääneen jo lähtökohtaisesti hieman lisää tilavuuden tuntua. ADS-vaimennussysteemi ja elementin siirtäminen kauemmas korvasta ovat luultavasti puolestaan muiden muutosten takana. Alkuperäisen Auteurin äänikuva on melko tavanomainen sekä kooltaan että tarkkuudeltaan. Classic-malli puolestaan kuulostaa kerrostuneemmalta, erottelevammalta ja eteenpäin syvemmältä. Äänikuva ei ole edelleenkään huomiota herättävän suuri, mutta se muistuttaa jonkin verran Atrium-mallia sen osalta, miten luonnollisesti ääni hajautuu pään ympärille ilman selviä takarajoja. Lähelle ja hieman kauemmas tarkoitetut äänet kuuluvat myös alkuperäiseen malliin nähden läpinäkyvämmin toistensa läpi. Vaikka tässä ei ylletäkään aivan Atrium-mallin tasolle, äänikuva vastaa nyt tyyliltään huomattavasti enemmän sitä, mitä Auteur Classicin hintaluokassa odotan.

Classic-malli on yleisemminkin edeltäjäänsä nähden parannus äänten erottelussa ja niiden liikkeiden rajaamisessa. Suuri osa tästä selittyy varmasti energisemmillä yläkeskitaajuuksilla ja tasapainoisemmalla diskantilla. Soittimien yksityiskohdat toistuvat miellyttävän täsmällisesti ja selvästi toisistaan erilleen rajattuna. Toisto on muutoinkin kontrolloitua ja bioselluloosaelementin tuottamaksi yllättävänkin nopean tuntuista, joten Auteur Classic tuntuu myös dynaamisesti tyydyttävältä siitäkin huolimatta, että olen kuunnellut samaan aikaan dynamiikaltaan intensiivistä Hifiman HE-6:ta. Auteur Classicista on vaikeaa keksiä moitittavaa millään osa-alueella, vaan se suoriutuu tasaisen varmasti tilanteessa kuin tilanteessa.

Onko Auteur Classic järkevämpi hankinta kuin 1000 euroa kalliimpi Atrium?

ZMF Auteur Classicin (punainen) ja Atriumin (vihreä) taajuusvasteet suhteessa Harmanin tavoitekäyrään vuodelta 2018. Mittaukset on tehty IEC711-standardin mukaisella laitteistolla useiden mittauskertojen ja kahden kanavan keskiarvona.

Auteur Classic on mielestäni vähemmän korostuvan keskibassonsa ja läsnäolevamman diskanttinsa myötä yleisääneltään neutraalimpi kuin valmistajan Atrium. Koen kuitenkin Atriumin hieman vaikuttavammaksi ja hauskemmaksi kuulokkeeksi. Sen keskitaajuuksissa on enemmän tunnetta ja voimaa, kun taas Auteur esittää musiikin kepeämpänä ja ilmavampana. Itselleni Atriumin tukevampi bassontoisto sekä entistä syvempi ja aidompi äänikuva ovat parannuksia Auteuriin nähden. Toisaalta Auteur tarjoaa kontrolloidumpaa ja vähemmän värittynyttä toistoa niille, jotka eivät pidä täyteläisen ja tuhdin kuuloisista kuulokkeista.

Auteurin 2 kHz:n ympäristössä sijaitseva “kuoppa” keventää toistoa siinä määrin, että sitä kuunnellessa on helppoa kohdistaa huomiota haluamalleen taajuusalueelle. Atrium sen sijaan on melko keskitaajuuspainotteinen, joten esimerkiksi vokalisti vetää automaattisesti eniten huomiota itseensä ja diskantti jää taemmas kokonaisuudessa. Eri taajuusalueita onkin tasapainoisempaa havainnoida Auteuria kuunnellessa, mikä tekee siitä hieman monipuolisemman ja helpommin suositeltavan kuulokkeen eri käyttötilanteisiin. Atriumin täyteläinen ääni voi olla ihmisestä riippuen joko sen vahvuus tai heikkous, kun taas Auteurin neutraalimmassa esitystavassa on nähdäkseni vähemmän mielipiteitä jakavia piirteitä.

Silti Auteuria voisi kutsua myös eräänlaiseksi mini-Atriumiksi, koska molemmissa on samoja hyveitä erityisesti äänikuvan reunojen tietynlaisessa äärettömyydessä sekä äänenvärin luonnollisuudessa. Auteur saattaakin tarjota kaksikosta hieman parempaa vastinetta rahalle, koska Atrium maksaa 1000 euroa enemmän. Atrium tekee kuitenkin mielestäni kaiken hieman paremmin ja se on vaimeammin toistuvista ylätaajuuksistaan huolimatta yksityiskohtaisemman ja erottelevamman kuuloinen. Erityisesti yksittäisten äänten ja soittimien sijainti käy ilmi vieläkin tarkemmin Atriumia kuunnellessa. Väittäisinkin, että useimmat Auteurin kaltaiseen ääneen mieltyneet saattaisivat pitää lopulta vieläkin enemmän Atriumista.

Koska Auteur on 1500–2000 euron hintaluokkaan sijoittuessaan itsekin kallis kuuloke, monet näin paljon rahaa kuulokkeisiin käyttävät olisivat todennäköisesti valmiita ostamaan myös jonkin verran kalliimmat kuulokkeet. Siksi suosittelisinkin Auteurista kiinnostuneita harkitsemaan suoraan Atriumin ostamista, koska se imaisee ainakin itseni tunnetasolla ja jalkojen vipatuskertoimella voimakkaammin mukaansa. Toisaalta Auteurin Classic-malli yltää monilla mittareilla lähemmäs Atriumia kuin alkuperäinen Auteur, joten järjellä ajateltuna 1000 lisäeurolla ei saa mitään maailmaa mullistavaa parannusta. Auteur Classic ja Atrium ovat molemmat omalla tavallaan miellyttäviä kuulokkeita, joita tekee mieli kuunnella useita tunteja putkeen.

Miten Auteur Classic pärjää omassa hintaluokassaan?

Auteur Classic on entistä kilpailukykyisempi oman hintaluokkansa planaarikuulokkeita vastaan. Se tarjoaa luonnollista ja varsin neutraalia ääntä ilman, että äänten erottelu olisi merkittävästi heikompaa. Toisaalta nykyhinnoittelulla muutaman satasen edullisempi Hifiman HE1000 on vaikuttavampi kuuloke erityisesti äänikuvan laajuuden ja äänen yleisen realistisuuden osalta. Se on toisaalta taajuustasapainoltaan kirkkaampi, joten Auteur Classic saattaisi olla monista miellyttävämmän kuuloinen. Hifimanin uusi Arya Organic puolestaan saattaa olla tyyliltään lähempänä Auteur Classicia, jos se kuulostaa rennommalta kuin muut Hifimanit. En ole myöskään vielä kuullut Audezen MM-500-mallia, joten kilpailutilanne 1300–2000 euron hintahaarukassa vaatii vielä itseltäni jonkin verran lisäselvityksiä. Pyrinkin mahdollisuuksien mukaan testaamaan myös muita hintaluokkaan ilmestyneitä kuulokemalleja ennen laajempia johtopäätöksiäni.

Edullisemmista kuulokkeista minun tekee mieli mainita vielä kertaalleen Meze Audion 109 Pro, sillä Auteur Classic on tietyllä tapaa saman tyylinen kuuloke vähemmän V-tyylisenä. Auteurin basso ei ole aivan yhtä muhkeaa, eikä diskantti samalla tavalla räikeää ja korostunutta. Molempien mallien keskitaajuuksissa sen sijaan on tyyliltään vastaavaa tilavuutta ja rentoutta 109 Pro:n sibilanssia lukuun ottamatta. Jos 109 Pro:n diskanttia säädetään jollakin keinolla maltillisemmaksi, se ei ole loppujen lopuksi merkittävästi huonompi kuuloke, vaan edullisempaan hintaansa nähden yllättävänkin vertailukelpoinen Auteurin kanssa. Sellaisenaan Auteur on kuitenkin itselleni selvästi tasapainoisempaa ja miellyttävämpää kuunneltavaa.

Erilaiset korvapehmusteet

Minulle on kertynyt vuosien saatossa suuri kokoelma ZMF:n pehmusteita.

ZMF:lle tyypillisesti Auteur Classicin korvapehmusteet ovat helposti irrotettavissa ja vaihdettavissa erilaisiin. Valmistaja on valinnut jokaiselle kuulokemallille optimaaliset vakiopehmusteet, mutta se myy lisäksi monia erilaisia pehmusteita kokeilunhaluisille. Kuulokkeille on myös olemassa karkea ohjeistus, mitkä pehmustemallit toimivat niiden kanssa parhaiten.

Olen sitä mieltä, että kumpikin Auteur-malli kuulostaa kaikkein parhaimmalta ja tasapainoisimmalta nahkapehmusteillaan, joten ne vaihtamalla voidaan saavuttaa lähinnä erilaista ääntä. Minulle on kuitenkin vuosien varrella kertynyt valtava kokoelma ZMF:n pehmusteita, joten kokeilin, miltä Auteur Classic niillä kuulostaa. Olen myös tehnyt useimmilla pehmusteilla taajuusvastemittaukset, joita on mahdollista tarkastella myös vertailutyökalun avulla.

Auteur-pehmusteet:

Kolmella Auteur-pehmustemallilla mitattu taajuusvaste (vakiopehmusteet punaisella).

Kokeilin vakiopehmusteiden mokkamateriaalista tehtyä versiota sekä hybridi-mallia, jonka reunat ovat nahkaa ja kasvoja vasten tuleva osa mokkaa. Kolme Auteur-pehmustetta kuulostavat pääpiirteittäin hyvin samanlaisilta sillä erotuksella, että mokkaversio muuttaa ääntä hieman kirkkaammaksi ja pyöristetymmäksi, kun taas hybridi-pehmusteilla bassoa tulee hieman lisää ja diskantti on sekä rauhallisempaa että ilmavampaa. Mokkamateriaalia sisältävät pehmusteet voimistavat taajuusvastemittausten perusteella myös hieman 3–5 kHz:n taajuusaluetta, joten ääni voi tuntua aika ajoin hyökkäävämmältä nahkaisiin vakiopehmusteisiin verrattuna.

En välitä juurikaan mokkapehmusteista, mutta hybridi-pehmusteet tekevät äänestä miellyttävästi hieman täyteläisempää ja ylätaajuuksiltaan herkemmän kuuloista. Äänikuva tuntuu myös hieman avoimemmalta vakiopehmusteisiin verrattuna. Hybridi-versio on lisäksi hieman mukavamman tuntuinen kokonaan nahasta tehtyihin vakiopehmusteisiin verrattuna. Olenkin käyttänyt hybridi-pehmusteita melko säännöllisesti vakiopehmusteiden rinnalla.

Eikon-pehmusteet:

Eikon-pehmusteilla mitattu taajuusvaste (vakiopehmusteet violetilla).

Auteur-vakiopehmusteisiin verrattuna takaa hieman paksummat ja pienemmällä korva-aukolla toteutetut Eikon-pehmusteet muuttavat ääntä lähes kaikilla taajuusalueilla. Nahkaiset Eikon-pehmusteet tekevät Auteur Classicista entistä keskitaajuuspainotteisemman, sillä basson ja diskantin määrä laskee. Samalla keskitaajuuksiin tulee lisää energiaa sekä 1–2 kHz:n että 3–4 kHz:n kohdalle. Koska vielä ylin diskanttikin voimistuu, koen lopputuloksen jokseenkin epätasapainoiseksi. Eikon-nahkapehmusteet eivät ole kovinkaan mieleenpainuvat Auteur-vakiopehmusteisiin verrattuna.

Eikon-mokkapehmusteet sen sijaan ovat melko hauskat, koska ne tekevät bassosta kaikkein muhkeinta. Keskitaajuuksista lähtee pois energiaa 500–1000 hertsin väliltä ja sitä tulee reippaammin lisää yläkeskitaajuuksiin. Tämän myötä Auteur Classic kuulostaa V-tyylisemmältä ja osittain verhoutuneelta etenkin laulusuoritusten osalta. Diskantti on myös paikoin melko raskasta ja räiskyvää kuunneltavaa epätasaisuutensa vuoksi. Jokin kokonaisuudessa silti kiehtoo, koska kuulokkeet ovat mielestäni pehmusteilla mukavaa kuunneltavaa. Monet muutkin vaikuttavat pitävän pehmusteista, joten ne voivat olla kokeilemisen arvoiset.

Universe-pehmusteet:

Universe-pehmusteilla mitattu taajuusvaste (vakiopehmusteet punaisella).

Universe-pehmusteet sopivat mielestäni Auteur Classicille kaikkein huonoimmin, joten niitä minun ei ole tehnyt mieli kuunnella pidempään. Nahkaiset pehmusteet muuttavat kuulokkeet karkeamman ja hyökkäävämmän kuuloiseksi ilman minkäänlaisia selviä hyötyjä vakiopehmusteisiin verrattuna. Toisaalta jos jonkun kuuloaisti kaipaa lisää energiaa yläkeskitaajuuksiin, Universe-nahkapehmusteet tarjoavat juuri sitä. Universe-mokkapehmusteet madaltavat vielä lisäksi basson määrää noin 3 desibelin verran, jolloin yläkeskitaajuudet ja diskantti tulevat entistä enemmän päin näköä. Näillä pehmusteilla aloin irvistellä välittömästi Auteur Classicia kuunnellessa, joten muidenkin voi olla syytä vältellä niitä.

Universe-pehmusteista haluan kuitenkin mainita, että niiden nahkaversio muuntaa alkuperäisen Auteurin neutraalimmaksi ja selkeämmäksi eli enemmän Classic-mallin kaltaiseksi. Universe-mokkapehmusteilla alkuperäinen malli muistuttaa puolestaan Sennheiserin HD 600-mallia ollen yläkeskitaajuuksien energiatasoltaan Classic-mallia lähempänä Harmanin tavoitekäyrää. Alkuperäisen mallin tuunaus onkin hieman monipuolisempi pehmusteilla muokattavaksi, koska yläkeskitaajuuksissa on enemmän pelivaraa. Auteur Classic sen sijaan muuttuu herkästi liian hyökkääväksi, mikäli pehmusteet lisäävät sen energiatasoa.

Suljettu Eikon-malli on taajuusvasteeltaan ja yleiseltä esitystavaltaan yllättävän samanlainen kuin Auteur Classic.

En ole huomannut kenenkään mainitsevan, että valmistajan suljettu Eikon-malli kuulostaa yllättävänkin samanlaiselta kuin Auteur Classic. Sopivilla pehmustevalinnoilla Auteur Classic, Auteur ja Eikon ovat itseasiassa taajuusvasteiltaan melko lähellä toisiaan. Jos joku tarvitsee suljetut kuulokkeet ja pitää hieman voimakkaammasta bassontoistosta ja räväkämmästä äänestä, Eikon onkin käytettynä ostettuna hyvä vaihtoehto Auteur-kuulokkeille.

ZMF-kolmikko on sopivilla pehmusteilla taajuusvasteiltaan vertailukelpoinen.

Pari sanaa vahvistuksesta

Auteur Classicin 300 ohmin impedanssi tekee siitä monipuolisen kuulokkeen erilaisilla vahvistimilla kuunneltavaksi. Valmistajan ilmoittama 96 dB/mW ei ole herkkyytenä korkeimmasta päästä, mutta riittävä äänenvoimakkuus on silti helppoa saavuttaa melko vaatimattomillakin laitteilla. Kokemusteni mukaan Auteur Classic toimii ja kuulostaa hyvältä laitteella kuin laitteella, joten sellaisen voi valita oman maun mukaan.

Matalalla lähtöimpedanssilla toteutetut transistorivahvistimet tekevät korkeaimpedanssisista kuulokkeista kontrolloituja ja tietyllä tapaa kireän kuuloisia. Tämä ei ole mielestäni pääsääntöisesti huono asia, mutta joidenkin makuun Auteur Classicin tapaiset kuulokkeet voivat kuulostaa paremmalta jollakin elementtiä vähemmän kontrolloivalla vahvistimella. Laitteen korkeampi lähtöimpedanssi tai putkivahvistimeen vaihtaminen rentouttavatkin ääntä selvästi. Monet suosittelevat ZMF:n kuulokkeille juuri putkivahvistinta, mikä voi kuitenkin johtua osittain myös siitä, että yrityksen asiakaskunta vierastaa transistorilaitteita.

Olen itse kuunnellut Auteur Classicia kahdella Äänenlaatu-osion alussa mainitsemallani kokoonpanolla. Bifrost 2 DAC ja Cayin IHA-6-transistorivahvistin ovat periaatteessa omat suosikkini, koska Auteur kuulostaa balansoidun liittimen kautta dynaamiselta, täsmällisestä ja avaralta. En jopa hieman yllättäen koe tarvetta käyttää IHA-6:n balansoimattomia liittimiä, jotka rentouttaisivat ja pehmentäisivät ääntä korkeamman lähtöimpedanssinsa myötä.

Toinen kokoonpanoni sisälsi SMSL VMV D1SE DAC:in ja Cayin HA-3A-putkivahvistimen. Sillä koen toiston IHA-6:een verrattuna hieman sulavampana ja keskitaajuuksiltaan enemmän tunteita herättävänä. Juuri tätä periaatteessa putkilaitteelta odotankin. Auteur Classic ei ole HA-3A:lla yhtä täsmällisen kuuloinen, mutta voisin kuunnella sitä tyytyväisenä useita tunteja. 1940-luvulla valmistetut Zenith-6V6-putket tosin tekivät yläkeskitaajuuksista turhankin energiset, joten HA-3A:n mukana tulleet rauhallisemmat Electro Harmonixin putket toimivat Auteur Classicin kanssa paremmin ainakin nahkaisilla vakiopehmusteilla.

Kokeilin kuulokkeita myös Tor Audio Roger -vahvistimella, joka muuttaa alataajuudet hauskan tuhdeiksi ja lämpimiksi. Näin Auteur kuulosti enemmän Atriumilta ollen kuitenkin varsin pehmeä-ääninen yhtään kriittisempään kuunteluun. Auteur Classicin tasapainoinen oletusääni on hyvä pohja toiston hienosäätämiselle, joten erilaisilla putkilaitteilla ja korvapehmusteita vaihtamalla kuulokkeet taipuisivat varmasti moneen makuun.

Tällä kertaa en ole kuunnellut kuulokkeita enempää edullisemmilla vahvistimillani, mutta testasin, että esimerkiksi Qudelix 5K ja iFi Go Link toistavat Auteur Classicia helposti ilman, että havaitsen äänessä mitään häiritsevää. Paremmilla laitteilla kuuntelukokemus on toisaalta vaikuttavampi.

Yhteenveto

Auteur Classic on mielestäni erinomainen kuuloke, josta en keksi käytännössä mitään valitettavaa korkeaa hintaa ja mahdollisesti myös korkeaa painoa lukuun ottamatta. Se ei välttämättä ole kaikkein hauskin kuuloke bassontoiston osalta tai omaa yhtä täyteläisiä ja tunteita herättäviä keskitaajuuksia kuin Sennheiser HD 650 tai ZMF Atrium. Toisto ei myöskään ole aivan yhtä avaraa, erottelevaa tai läpinäkyvää kuin kirkasäänisemmissä planaarikuulokkeissa. Se ei kuitenkaan haittaa, koska Auteur Classic on tasapainoinen ja todella onnistunut kompromissi kaikista näistä piirteistä. Tämä tekee siitä erittäin monipuolisen ja omalla tavallaan neutraalin kuulokkeen. Sen ulkonäkö erottuu myös selvästi massasta. Kuulokkeissa onkin mielestäni selvää klassikon ainesta, joten niiden nimikään ei ole täysin pöhkö.

Vaikka Auteurista tulikin päivityksen myötä kuulokemallina aiempaa parempi, Classic-malli ei silti vähennä arvostustani alkuperäistä Auteuria kohtaan. Se on edelleen todella miellyttävä kuuloke, jota ei olisi välttämätöntä päivittää uuteen malliin. Eroistaan huolimatta kaksi mallia ovat myös siinä määrin samankaltaisia, ettei molempien omistamisessakaan ole lopulta valtavasti järkeä – kuulokeharrastukseen kuuluvat toki muutkin kuin järkiperäiset päätökset. Auteur Classic on suunnattu nähdäkseni ennen kaikkea niille, jotka eivät ole omistaneet aiemmin Auteuria tai ylipäätään ZMF:n kuulokkeita. Useimmille kelpaisi edelleen yleiskuulokkeiksi jokin huomattavasti edullisempikin malli, mutta Auteur on astetta parempi, ja sen luonnollista ja tasapainoista ääntä ei voi olla ihastelematta kaikkien värittyneempien kuulokemallien keskellä.

Plussat ja miinukset:

+ Todella tasapainoinen ja luonnollinen ääni
+ Kattava parannus alkuperäiseen Auteur-malliin nähden
+ Hyvä erottelukyky ja toimiva äänikuva
+ Avoimeksi kuulokemalliksi tukeva bassontoisto
+ Uniikki ulkonäkö ja käsityö

+ Rakenteen osalta hyvä käyttömukavuus
+ Korkea impedanssi tarjoaa vaihtoehtoja laitevalintoihin
+ Kuulostaa hyvältä vaatimattomallakin vahvistimella
+ Elinikäinen elementtitakuu ensimmäiselle omistajalle

+/- Hinta on tippunut 100 dollaria, mutta mukana tulee vain yhdet pehmusteet ja yksi kaapeli

– Ääni ei ole vaimeammin toistuvan 2 kHz:n ympäristön vuoksi tarkkaan ottaen täysin neutraalia
– Korkea paino voi aiheuttaa joillekin ongelmia
– Korkea hinta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *