Arvostelu: Topping E30 (DAC)

Kirjoittaja: Sword of Damocles

Tietoja:

  • Julkaisuvuosi: 2020
  • Hinta: 149 €
  • Tyyppi: Delta-sigma
  • DAC-siru: AKM (Asahi Kasei Microdevices) AK4493
  • USB-toteutus: XMOS XU208 + Thesycon-ajurit
  • Näytteenottotaajuus (USB) PCM: 44,1–768 kHz (16–32 bit)
  • Näytteenottotaajuus (USB) DSD: DSD64–512 (natiivi) / DSD64–256 (DOP)
  • Näytteenottotaajuus (Optical ja COAX) PCM: 44,1–192 kHz (16–24 bit)
  • Lähtöjännite: 2 Vrms
  • Noise: < 2 uVrms
  • Crosstalk: -130 dB
  • THD + N: < 0,0003 %
  • SNR: > 121 dB
  • Dynamic Range: 119 dB
  • Kanavabalanssi: < 0,3 dB
  • Ulkoiset mitat (P x L x K): 12,5 x 10 x 3,2 cm
  • Paino: 265 g
  • Mukana tulee: USB-datakaapeli, USB-DC-virtakaapeli ja kaukosäädin
  • Takuu: 1 vuosi?

Arvostelukappaleen hankintatapa: Itse ostettu tuote

Lähtöasetelma

Topping (”kuorrute”) on S.M.S.L:n ohella yksi parhaiten tunnetuista kiinalaisista laitevalmistajista, jotka kilpailevat keskenään laitteiden mittaustuloksilla. Esimerkiksi Audio Science Review (ASR) -foorumia seuraamalla käy nopeasti ilmi, että molemmat valmistajat nauttivat suurta suosiota mittaustulosten kautta audio-harrastustaan lähestyvien ihmisten keskuudessa. Topping:in kuulokevahvistimet ja D/A-muuntimet (käytän jatkossa sanaa DAC) pääsevätkin monesti suositeltujen laitteiden listalle hintaluokasta riippumatta – myös arvostelemani E30-niminen DAC on tällainen laite.

Topping julkaisee yleensä laitteensa samaa ulkomuotoa noudattavina pareina, joihin kuuluu sekä kuulokevahvistin että DAC. E30-DAC (hinta n. 150 €) kuuluu valmistajan edullisemman pään mallisarjaan, jonka vahvistinta kutsutaan nimellä L30 (hinta myös n. 150 €). Omistin aiemmin E30:n kanssa myös kyseisen vahvistimen, mutta siitä oli jätetty (ilmeisesti) mittaustulosten maksimoinnin vuoksi pois ESD-suojaus. Tämän vuoksi vahvistin saattoi siihen koskiessa hajottaa sekä itsensä että myös kiinni liitetyt kuulokkeet – näin kävi valitettavasti useammalle laitteen omistajalle, joten päätin hankkiutua omasta vahvistimestani välittömästi eroon. Valmistaja kyllä korjasi ongelman uusiin tuotantoeriin varsin ripeästi, mutta tästä seurannut mainehaitta lienee ilmeinen.

Kiinalaiset valmistajat tuntuvat julkaisevan uusia, lähes identtisiä, laitteita liukuhihnalta, joten joissakin niissä suunnittelu menee yksinkertaisesti pieleen. Myöskään E30 ei ole suunnittelultaan täydellinen, sillä ainakin ensimmäisissä valmistuserissä laitteen polariteetti oli käänteinen. Tämä omituinen suunnitteluvirhe/välinpitämättömyys pystyttiin korjaamaan firmware-päivityksellä ainoastaan USB-liitäntään, joten omassa laitteessani muut digitaaliset liitännät kääntävät edelleen polariteetin väärin päin. Tämän vaikutus ääneen on itselleni hieman kysymysmerkki, mutta luottamukseni valmistajaan painui E30/L30 -parivaljakon pohjalta reilusti miinukselle. Tästä negatiivisesta lähtöasetelmasta huolimatta arvosteluni E30:stä tulee kuitenkin olemaan tästä eteenpäin varsin positiivinen.

Laiteen ulkoinen esittely

E30 on ulkoisesti jämäkkä ja siisti laite, sillä sen alumiininen ulkokuori on tehty yhdestä palasta, eikä siinä näy saumoja tai ruuveja. Laite on myös kooltaan pieni, joten se vie vain vähän pöytätilaa. Oma laitteeni on väriltään hopeinen, mutta E30:n pystyy ostamaan myös mustana, punaisena tai sinisenä. Laitteen etureuna on lasia, ja sen takana on pieni, oranssia tekstiä näyttävä, näyttö ja virtaledi. Etureunassa on myös kosketukseen reagoiva painike. Lasin tausta on väriltään musta, minkä vuoksi lasiin jäävät sormenjäljet näkyvät siitä melko selkeästi. Laitetta ei kuitenkaan periaatteessa ole tarvetta koskettaa käytön aikana, sillä sen mukana tulee myös kaukosäädin.

Laitteen etureunassa oleva näyttö on väriltään oranssi ja siinä näkyy oletuksena toistetun sisällön näytteenottotaajuus sekä valittuna oleva äänen tuloliitin. Etureunassa näkyvällä kosketuspainikkeella voidaan vaihtaa tuloliitintä, mutta se toimii muutoin vain virtapainikkeena.

Kaikki liitännät sijaitsevat laitteen takareunassa. E30 vastaanottaa digitaalista ääntä kolmen eri liitännän kautta: USB, koaksiaalinen SPDIF ja optinen SPDIF. Analoginen ääni siirtyy eteenpäin RCA-liittimillä – laitteesta ei saada ulos balansoitua ääntä, mikä ei ole suurempi yllätys laitteen halpa hinta huomioiden.

Kaikki liitännät sijaitsevat laitteen takana. Kuvassa on mukana laitteen myyntipakkauksessa tulevat piuhat sekä Nokian laturi, jolla olen syöttänyt laitteeseen virtaa.

Laitteen mukana toimitetaan kaksi USB-piuhaa, joista toista käytetään äänen siirtämiseen ja toista virransyöttöön. Virtapiuha voidaan kiinnittää esimerkiksi tavalliseen 5 voltin puhelinlaturiin tai suoraan tietokoneen USB-liittimeen. Vaikken ole huomannut näiden välillä omassa käytössäni minkäänlaista äänenlaadullista eroa tai häiriöääniä, erillisen laturin käyttäminen ainakin vähentää häiriöiden mahdollisuutta. Jotkin tietokoneet laskevat ärsyttävästi häiriöääniä, kuten virransyötön kelojen vinkumista, läpi USB-porttien kautta.

E30:n pariksi suunnitellun L30-vahvistimen virtajohdon vahvistimeen kiinnittyvä pää on täysin vastaavan kokoinen kuin E30:ssä, mutta L30 saa virtansa järeämmällä 15 voltin virtalähteellä. Molemmat laitteet omistaessa kannattaakin olla tarkkana, ettei E30:een kytketä vahingossa esimerkiksi pöydän alle pistorasiaan kytkettyä L30:n virtapiuhaa– tämä todennäköisesti hajottaisi DAC:in.

Ominaisuudet ja laitteen käyttö

E30:n käyttö on yksinkertaista, mutta siitä löytyy edulliseen hintaan nähden muutamia hyödyllisiä ominaisuuksia. Laite voidaan ensinnäkin asettaa käynnistymään ja sammumaan automaattisesti sen vastaanottaman äänisignaalin mukaan – esimerkiksi käynnistettävä tietokone tai TV käynnistää samalla myös E30:n. Tämä ominaisuus on toiminut pomminvarmasti ja se on todella kätevä esimerkiksi olohuonekäytössä, kun DAC:ia ei jaksaisi olla käynnistämässä tai sammuttamassa erikseen. En ole törmännyt vastaavaan ominaisuuteen monissa kalliissakaan laitteissa, joten E30 ansaitsee tästä ison plussan.

E30:n mukana toimitetaan kaukosäädin, jolla voidaan säätää äänenvoimakkuutta ja muuttaa laitteen asetuksia. Kaukosäädin on muovia, mutta valmistaja myy erikseen myös metallista kaukosäädintä.

Kun laitteen asetuksia on tarve muuttaa, asia voidaan hoitaa mukana tulevalla muovisella kaukosäätimellä – kaukosäädin on halvan oloinen, mutta sen sisältyminen 150 euron hintaan on erinomainen asia. Suurin osa asetuksista löytyy ylipäätään vain kaukosäätimen kautta, sillä laitteen etureunassa olevalla virtapainikkeella voidaan vaihtaa virtojen kytkemisen lisäksi lähinnä äänen tuloliitintä. Kaukosäätimestä sen sijaan löytyy lisäksi mute-ominaisuus, näytön kirkkauden säätö, automaattisen käynnistymisen ja sammumisen asetus sekä useita erilaisia ääntä ”muuttavia” filttereitä. Kaukosäätimellä voidaan myös säätää DAC:in äänenvoimakkuutta, mikäli E30 on asetettu esivahvistin-tilaan.

Laitteesta löytyy kaksi erilaista tilaa, joista toinen sallii äänenvoimakkuuden säätämisen ja toinen on perinteisempi DAC-tila, jossa äänenvoimakkuus on aina täysillä. Äänenvoimakkuuden säätämisestä on hyötyä erityisesti aktiivikaiuttimia käyttäessä. Kuulokevahvistimeen liittäessä olen käyttänyt E30:tä aina DAC-tilassa, koska olen hoitanut äänenvoimakkuuden säädön vahvistimen kautta. Laitteen toimintatilaa voidaan vaihtaa painamalla etureunan virtapainiketta muutamia sekunteja pohjassa ennen virtojen käynnistämistä. Tätä asetusta ei löydy ollenkaan kaukosäätimestä, vaan se on ainoa asetus, johon tarvitaan laitteen omaa painiketta.

Kun E30 on asetettu esivahvistintilaan, näytössä näkyy valittuna olevan tuloliittimen lisäksi myös äänenvoimakkuus.

E30 on toteutettu AKM:n AK4493 -DAC-sirulla, joten laitteesta löytyy siruvalmistajan määrittämiä erilaisia filttereitä, jotka muuttavat 20 kHz:n tuntumassa olevien taajuuksien toistumista. Osa 6 filtteristä leikkaa kaikki kyseistä raja-arvoa suuremmat taajuudet välittömästi pois, kun taas toisissa tämä leikkaus tapahtuu hitaammin tai muutoin hieman eri tavalla.

Filtterit eivät ole itselleni aihealueena kovinkaan tuttu, mutta pystyn sanomaan sen verran, etten havaitse niiden välillä minkäänlaista äänenlaadullista eroa, josta osaisin johdonmukaisesti kertoa. Pidänkin filttereitä eräänlaisena turhana lisäominaisuutena, jolla siruvalmistajat, kuten AKM ja ESS, pyrkivät erottumaan toisistaan. Yleensä valmistajan oletusfiltteri on ollut varmin valinta, ja olisikin erikoista, jos laite määritettäisiin toimimaan oletuksena muutoin kuin optimaalisella tavalla.

Valmistajan tarjoamat mittaustulokset eri äänifilttereistä (Lähde: Topping). Koska filtterit muuttavat pääasiassa vain 20 kHz:n ylittävien taajuuksien toistumista, en havaitse niiden välillä mitään eroa käytännön kuuntelutilanteissa.

E30 tukee laajalti eri näytteenottotaajuuksia ja luonnollisesti myös DSD:tä. En kuuntele itse DSD-tiedostoja, joten en pysty ottamaan kantaa siihen, miten vakaasti ne toistuvat, tai liittyykö tukeen joitakin ongelmia. PCM-materiaalin kanssa laite toimii DAC-tilassa ilman minkäänlaisia häiriöääniä näytteenottotaajuuden vaihtuessa äkillisesti toiseen. Esivahvistintilassa kuului vastaavissa tilanteissa ensimmäisillä firmware-versioilla vaimea poksahdus, mutta asia korjaantui itselläni firmware-päivitysten myötä. Kaiken kaikkiaan laite on ollut itselläni toiminnaltaan täysin vakaa ja ongelmaton.

Äänenlaatu

Yleisiä huomioita DAC:ien vaikutuksesta äänenlaatuun:

DAC:in äänenlaadun arviointi on mielestäni hankalaa siitä syystä, että kuuntelijan täytyy tuntea todella hyvin kaikki muut muuttujat, kuten kuunneltu kappale sekä kuunteluun käytetyt kuulokkeet ja vahvistin. Puutteellisella tietämyksellä DAC:in vaikutuksen on helppoa kuvitella olevan kokonaisuudessa suurempi kuin mitä se todellisuudessa onkaan.

Oma näkökantani aihepiiriin on se, että kuulokkeet vaikuttavat toistoon selvästi eniten (sanoisin, että vähintään 80 %) vahvistimen vaikutuksen ollessa hieman suurempi kuin DAC:in. Laitteet ovat kuitenkin siinä mielessä mielenkiintoisia, että kokonaisuuteen ääneltään sopimaton vahvistin tai DAC voi pilata kuuntelukokemuksen tai vähintäänkin ärsyttää sen verran, ettei musiikista tai kuulokkeista pysty innostumaan täysillä.

Etsin harrastukseni alussa DAC:ien väliltä eroja muun muassa yksityiskohtaisuudesta ja pienistä, vaikeasti havaittavista asioista. Jossakin vaiheessa tajusin, ettei mikään DAC ole niin huono, että se jättäisi yksityiskohtia toistamatta tai tekisi niistä niin vaimeita, ettei niitä edelleen kuulisi. Kun luovuin tällaisesta analyyttisesta lähestymistavasta, olen alkanut löytää laitteista rennommin kuunnellessa tyylillisiä eroja. DAC:it ovat mielestäni pääsääntöisesti tummaäänisiä, neutraaleita tai kirkkaita/analyyttisia – silti vain harvat laitteet asettuvat tyylillisesti jompaan kumpaan ääripäähän. Neutraali DAC on aina paras vaihtoehto etenkin aloittelevalle harrastajalle, kunnes omat mieltymykset ovat selvillä ja kokonaisuutta halutaan lähteä muokkaamaan kuulokkeiden ja vahvistimen lisäksi myös DAC:in avulla.

Mainitsemieni tyylillisten erojen lisäksi havaitsen DAC:eissa eroja myös äänikuvan esitystavassa, johon liittyy kiinteästi myös kyky kerrostaa ääniä realistisella tavalla. Vaikka ääni kuulostaisikin eri laitteiden kautta periaatteessa täysin samalta, jotkin DAC:it luovat toistosta luonnollisempaa ja todentuntuisempaa. Tämä edellyttää kuitenkin myös sitä, että vahvistin ja kuulokkeet pystyvät samaan.

Äänenlaadun arviointiin käytetty laitteisto:

Arvioin Topping E30 -DAC:ia kuuntelemalla sitä sekä melko hintavalla että edullisella kuuloke-vahvistin-yhdistelmällä: hintavampaan kokoonpanoon kuului hyvin tuntemani ZMF Verite Closed -kuulokkeet (linkki arvosteluun) ja Burson Audio Soloist 3X Performance -vahvistin. Hintansa puolesta Topping E30:lle järkevämpänä parituksena käytin BeyerDynamic DT770 Pro (32 ohm) -kuulokkeita ja Objective2 -vahvistinta.

Koska DAC:in vaikutusta on hyvin vaikeaa irrottaa toistosta, sitä on lähes pakko vertailla samaan aikaan jonkin toisen DAC:in kanssa. Tähän käytin E30:n kanssa melko vastaavan hintaista IFI Zen DAC:ia (itselläni laitteesta v1; uudempi v2 maksaa noin 180 euroa).

Molemmat DAC:it olivat kiinnitettynä yhtä aikaa tietokoneeseeni ja molemmat saivat virtansa koneen usb-porttien kautta. Molemmissa oli myös käytössä täysin vastaavat Windowsin ääniasetukset ja RCA-piuhat. DAC:ien ja kuulokevahvistimen välissä oli RCA-valitsin/jakaja, joka mahdollisti äänen tulolaitteen vaihtamisen lennosta vipua kääntämällä. Kuuntelin musiikkia Tidal -striimauspalvelusta (IFI Zen DAC tukee MQA-ominaisuutta, mutta se oli kytkettynä pois päältä), koska pystyin vaihtamaan sitä käyttäessä nopeasti DAC:ia, jolle halusin ohjelmiston ääntä syöttävän. Kun halusin vaihtaa kuunnellessa DAC:ista toiseen, minun täytyi vain klikata Tidalista toista DAC:ia ja kääntää samanaikaisesti vipua RCA-valitsimesta.

Laitteiden vertailussa käyttämäni RCA-valitsin/jakaja. Ilman vastaavaa ratkaisua joutuisin aina vaihtama piuhoja laitteiden välillä.

Molempien DAC:ien äänenvoimakkuus oli asetettuna 100 prosenttiin, ja vaikka tiesinkin kummankin laitteen lähtöjännitteen olevan sama 2 Vrms, varmistin vielä MiniDSP EARS -laitteellani äänenvoimakkuuksien olevan täysin vastaavat. Eroa laitteiden välillä oli vain 0,1 dB, joten pystyin olemaan varma siitä, että ne olivat kuunnellessa niin sanotusti samalla viivalla, enkä suosinut toista suuremman äänenvoimakkuuden ansiosta.

Mihin Topping E30 asettuu DAC:ien maailmassa?

Topping E30 on mielestäni ääneltään neutraali ollen kuitenkin diskantiltaan ja keskitaajuuksiltaan melko selkeästikin rauhallisempi kuin esimerkiksi ESS Sabren sirulla toteutettu 100 euroa maksava Khadas Tone Board. Tämä rauhallisuus saa E30:n kuulostamaan hieman lämpimältä, mutta se ei johdu siitä, että laite korostaisi mitenkään merkittävästi bassotaajuuksia. Kokonaisuutena E30 ei korosta muutoinkaan olemassaoloaan, vaan se kuulostaa hienostuneelta ja miellyttävän rauhalliselta. Laite sopii hyvin yhteen erilaisten kuulokkeiden ja vahvistimien kanssa.

Toiston rauhallisuuden lisäksi suurin huomioni laitteessa kiinnittyy sen äänikuvan esitystapaan, joka on melko ”flätti” ja seinämäinen (todella neutraali?). Tämän vuoksi E30 kuulostaa hieman analyyttiselta – musiikkia kuuntelee aina äänenä, eikä toisto ole erityisen realistista siten, että kokonaisuuteen pääsisi uppoutumaan. Vaikka havaitsinkin tämän ominaispiirteen molemmilla arviointiin käyttämilläni kuuntelukokoonpanoilla, se ei ole E30:n edullinen hinta huomioiden erityisen häiritsevä tai ongelmallinen. Tällainen äänikuvan tasaisuus ja toiston eräänlainen analyyttisyys voivat myös olla monien kuuntelijoiden mieleen.

Äänikuvan kokoon liittyen olen havainnut, että kuunnellessa E30:tä ZMF Verite Closed & Burson Soloist -yhdistelmällä minulle tulee sellainen tunne, ettei ääni avaudu kunnolla, vaan sitä puristettaisiin hieman kasaan. Huomaan tämän oikeastaan vieläkin selkeämmin Wharfedale Evo 4.2 -kaiuttimillani, koska niillä ääni tuntuu pieneltä ja se asettuu ainoastaan kaiuttimien väliin. Myös edulliset DT770 Pro -kuulokkeet ja O2-vahvistin tuovat saman ominaispiirteen esiin, mutta niillä asia häiritsee minua vähemmän. Kuulemieni 100–200 euroa maksavien DAC:ien joukossa E30:n äänikuvan koko on kuitenkin lievää kasaan puristumistaan lukuun ottamatta hyvin normaali.

Vaikka E30 ei saakaan omia jalkojani vipattamaan äänikuvan realistisuudellaan tai toiston hauskuudeltaan, se on hyvä DAC omassa hintaluokassaan. Esimerkiksi Khadas Tone Board oli mielestäni paikoin liiankin kirkas ja aggressiivinen, joten E30:n rauhallisempi esitystapa sopi itselleni pidempään kuunteluun huomattavasti paremmin. E30:llä on oma tyylinsä, mutta se ei varsinaisesti tee hintaansa nähden mitään väärin.

Topping E30 vs. IFI Zen DAC

Hinnat: 149 € vs. 179 € (uudempi v2-malli)

Koska monet havaintoni E30:stä ovat jo tähän mennessä pohjautuneet parivertailuun IFI Zen DAC:in kanssa, kerron seuraavaksi, miten kyseiset laitteet eroavat ääneltään toisistaan. Vertailu on myös itselleni mielenkiintoinen siinä mielessä, että Zen DAC on ollut aiemmin vaimoni käytössä, enkä ole itse juurikaan aiemmin kuunnellut sitä etenkään pelkkänä DAC:ina.

Topping E30 ja kuvassa oikealla näkyvä IFI Zen DAC asettuvat samaan hintaluokkaan, joten ne voisi nähdä eräänlaisina kilpailijoina toisilleen. Zen DAC:in ostaja saa pieneen lisähintaan samoissa kuorissa myös kuulokevahvistimen.

Erot ominaisuuksissa:

E30 ja Zen DAC on suunnattu hieman eri käyttötarkoituksiin, vaikka niillä molemmilla voidaankin esimerkiksi säätää kiinni liitettyjen aktiivikaiuttimien äänenvoimakkuutta. E30:llä tämä on huomattavasti helpompaa olohuoneessa, sillä sen mukana tulee kaukosäädin, ja laitteessa itsessään on näyttö. Zen DAC sisältää sen sijaan heikkotehoisen, mutta peruskäyttöön oikein riittävän kuulokevahvistimen sekä balansoidun rakenteen. Mielenkiintoisena lisäominaisuutena kuulokevahvistinosiossa on myös analoginen bassoboosti, joka voidaan ottaa käyttöön erillisellä laitteen etureunassa sijaitsevalla painikkeella. Molemmat laitteet ovat fyysiseltä kooltaan pieniä, ja niissä on tukeva metallinen ulkokuori. Zen DAC tuntuu kuitenkin kaksikosta huomattavasti arvokkaammalta, sillä se painaa peräti puoli kiloa enemmän kuin E30.

Monista muista paremmin tunnetuista valmistajista poiketen IFI käyttää laitteissaan Burr Brown:in DAC-siruja – tällainen löytyy myös Zen DAC:ista. Valittu DAC-siru ei kokemukseni mukaan määritä suoraan sitä, miltä mikäkin laite kuulostaa, mutta monilla valmistajilla on tapana toteuttaa laitteiden muu rakenne siten, että esimerkiksi ESS:n siruja pidetään melko yleisesti kirkkaan kuuloisina, ja AKM:n siruja hieman rauhallisempina ja vähemmän yksityiskohtia korostavina. Tällaiset ennakko-oletukset voivat kuitenkin myös olla eräänlaisia itseään toteuttavia ennusteita sekä laitevalmistajille että laitteiden kuuntelijoille.

Äänelliset erot:

E30 ja Zen DAC eroavat ääneltään peräkkäin vertailtuna yllättävän paljon, mutta ero unohtuu nopeasti, mikä toista laitetta uppoutuu kuuntelemaan pidemmäksi aikaa vaihtamatta välillä toiseen. Tämä kuunteluun uppoutuminen on itseasiassa merkittävin ero kaksikon välillä, sillä Zen DAC meinasi koko ajan viedä minut mukanaan niin, että unohdin tekeväni arvostelua Topping:in laitteesta. Vastaavasti E30:n kohdalla halusin koko ajan vaihtaa takaisin Zen DAC:iin. Jos kuitenkin maltoin olla tekemättä niin, en välttämättä olisi enää 15 minuutin päästä tiedostanut mistä jään E30:llä paitsi.

Molempien laitteiden ääni on yleiseltä tyyliltään rauhallista ja helposti kuunneltavaa, mutta Zen DAC toteuttaa saman tyylin hauskemmin ja vähemmän neutraalin kuuloisesti. Suurin välitön ero E30:stä Zen DAC:iin vaihtaessa on se, että musiikki herää eloon ja se kuulostaa luonnollisemmalta. Esimerkiksi silmät kiinni live-äänitettä kuunnellessa tuntee kuuntelevansa oikeaa yhtyettä – E30:llä sama kuulostaa vain ääneltä, vaikkei missään nimessä huonolta sellaiselta.

Ero toiston todentuntuisuudessa syntyy mielestäni pitkälti siitä, että Zen DAC:in äänikuva on kerrostuneempi, eikä yhtä seinämäinen kuin E30:ssä. Zen DAC:illa ääni pääsee avautumaan aivan kuin sen edestä otettaisiin pois jonkinlainen verho. Esimerkiksi vokalisti rajautuu paremmin irti muista instrumenteista tullen myös hieman eteenpäin kokonaisuudessa E30:n hieman kauemmas jääviin laulusuorituksiin verrattuna. Zen DAC saa minut uppoutumaan kuunteluun huomattavasti paremmin. Sama tilanne toistuu vieläpä molemmilla kuuntelukokoonpanoillani, vaikka halvemmat DT770-kuulokkeet eivät itsessään kuulosta kovin luonnollisilta.

Osa kokemastani erosta johtuu myös omista mieltymyksistäni, sillä Zen DAC on toistoltaan melko selkeästikin lämpimämpi, ja se korostaa bassoja siten, että ne kuulostavat painavammilta kuin E30:llä kuunnellessa – mistään älyttömästä bassokorostuksesta ei voida puhua, mutta se tuo toistoon hauskuutta ja menevyyttä. Tämän lisäksi Zen DAC kuulostaa myös ylemmiltä diskanttitaajuuksiltaan hieman ilmavammalta ja raikkaammalta eli eräällä tapaa vähemmän tukkoiselta kuin E30. Ero bassoissa on vielä melko selkeästi huomattavissa, mutta diskanttiin liittyvä ero jäisi todennäköisesti tajuamatta muutoin kuin laitteita peräkkäin vertaamalla.

Zen DAC muistuttaa ääneltään yllättävän paljon omistamaani Schiit Bifrost 2:sta, joten en ole suuremmin yllättynyt siitä, että innostun sen toistosta enemmän kuin E30:n neutraalimmasta ja hieman elottomasta esitystavasta. Zen DAC pääsi yllättämään minut todella positiivisesti, ja voisin aivan hyvin käyttää sitä DAC:ina kalliimmillekin kuulokkeilleni. Topping E30:ssä minulla ei tavallaan ole suurempaa valitettavaa, mutta sen esitystavassa on jotakin häiritsevää, joka estää minua innostumasta kuuntelusta siinä määrin kuin tietäisin siitä tavallisesti innostuvani.

Loppuhuomiot:

Vaikka eri DAC:ien väliset erot voivatkin kuulostaa kirjoittamani perusteella yleisesti melko suurilta, ne ovat mielestäni monissa tapauksissa merkityksettömän pieniä etenkin, jos laitteet on rakennettu samanlaisella budjetilla ja samoista osista. Hintavammissa laitteissa alkaa näkyä erilaisia toteutuksia, joten ääntä on saatettu viedä tyylillisesti enemmän poispäin neutraalista, vaikka neutraalius lieneekin eräänlainen lähtötilanne jokaisessa delta-sigma-DAC-sirussa.

Tiivistettynä Zen DAC kuulostaa E30:een verrattuna hieman samalta kuin valokuvaan olisi lisätty värikylläisyyttä. Äänestä puhuttaessa kokonaisuudesta tulee eloisampaa ja voimakkaampaa. E30 on tasaisempi, joten voisin kutsua sitä neutraalimmaksi – minun on silti vaikeaa keksiä sen äänestä mitään, mikä olisi plussaa Zen DAC:iin verrattuna. Tämä voi johtua siitä, että haluan kuunnella musiikkia mahdollisimman elävän ja aidon kuuloisena, kun taas joku toinen saattaa nauttia enemmän E30:n vähemmän huomiota herättävästä esitystavasta. Kumpikin laitteista sopisi hyvin tasapainottamaan kirkkaan kuuloista vahvistinta tai kirkkaiksi tuunattuja kuulokkeita.

Yhteenveto

Topping E30 on edullinen ja äänenlaadultaan hyvä perus-DAC, joka sisältää muutamia hyödyllisiä ja käyttöä helpottavia ominaisuuksia, kuten kaukosäätimellä säätyvän äänenvoimakkuuden ja automaattisen käynnistymisen/sammumisen äänisignaalin mukana. Nämä ominaisuudet ovat mielestäni laitteen suurin vahvuus, sillä DAC:in valinta kannattaa tehdä 100–200 euron hintaluokassa pitkälti tarjolla olevien ominaisuuksien pohjalta. E30 toimii hyvin ja se soveltuu erinomaisesti myös olohuoneeseen tai aktiivikaiuttimien kanssa käytettäväksi. Laite myös mittautuu hyvin esimerkiksi Audio Science Review:n testeissä, joten sitä on helppo suositella mittaustuloksia tärkeinä pitäville ihmisille.

Ellei laitteen lisäominaisuuksille kuitenkaan ole tarvetta, hyvin vastaavaan äänenlaatuun päästään todennäköisesti esimerkiksi valmistajan omalla 40 euroa halvemmalla D10S-mallilla. Vastaavasti noin 200 eurolla tarjolla olisi useita DAC:eja balansoidulla rakenteella. Myös DAC:in ja kuulokevahvistimen yhdistävät laitteet, kuten vertailussa käyttämäni IFI Zen DAC, tarjoavat Topping E30:lle kovan vastuksen, sillä ne sisältävät yksissä ja samoissa kuorissa kaiken, mitä keskivertokuluttaja kuulokekuunteluun tarvitsee.

Havaitsin äänenlaadullisia eroja E30:n ja Zen DAC:in välillä, mutta erot ovat siinä määrin pieniä, että ostaisin edelleen kaksikosta sen, joka vastaa paremmin tarpeisiini ominaisuuksien osalta. Pelkkänä DAC:ina Topping E30 on monipuolisempi, mutta Zen DAC:issa saa pieneen lisähintaan myös kuulokevahvistimen. Zen DAC myös miellyttää itseäni enemmän lämpimän äänensä ja todentuntuisemman äänikuvansa ansiosta, mutta tämä on pitkälti subjektiivinen mieltymykseni. Topping E30 tuottaa vähemmän kriittisesti kuunneltuna hyvin vastaavaa ääntä.

Topping E30 on mielestäni omassa hintaluokassaan erittäin onnistunut ja kätevä DAC, ja se miellyttää ulkoisesti silmääni. Laitetta on erittäin helppo suositella ominaisuuksiensa puolesta sekalaiseen käyttöön, johon kuuluu sekä kuuloke- että kaiutinkuuntelua. Äänenlaadullisesti laite sopii hintaluokassaan niille, jotka haluavat tyyliltään ja erityisesti diskantiltaan hieman rauhallisemman DAC:in esimerkiksi moniin ESS Sabren sirulla toteutettuihin latteisiin verrattuna.

Plussat ja miinukset

+ Toisto on tyyliltään neutraalia, joten laite soveltuu monipuolisesti erilaisiin laiteparituksiin
+ Rauhallinen diskantti
+ Mahdollistaa äänenvoimakkuuden säätämisen
+ Voidaan asettaa käynnistymään ja sammumaan automaattisesti vastaanotetun äänisignaalin perusteella
+ 3 erilaista äänen sisääntuloliitintä
+ Mukana tulee kaukosäädin
+ Tukeva ja laadukas metallinen rakenne
+ Pieni fyysinen koko
+ Hieno oranssi näyttö!
+ Edullinen hinta
+ Hyvät mittaustulokset

– Ääni on siinä määrin neutraalia, että se on jo hieman elotonta ja tasapaksua
– Äänikuva jää tyyliltään hieman tukkoiseksi ja seinämäiseksi
– Toisto ei ole tyyliltään yhtä todentuntuista ja luonnollista kuin subjektiivisemmista lähtökohdista tehdyissä laitteissa, kuten IFI Zen DAC:issa
– Vanhemmissa tuotantoerissä digitaaliset sisääntulot käänteisellä polariteetilla suunnitteluvirheen vuoksi
– Valittavissa olevat äänifiltterit ovat pitkälti turhia ja aiheuttavat ainoastaan hämmennystä

3 thoughts on “Arvostelu: Topping E30 (DAC)

  1. Whisky says:

    Hei.
    Kokeilitko E30 minkälaisella virtalähteellä? Ainaki amazonin asiakasarvosteluissa kommentoidaan, että Topping E30 ja E50 kanssa laadukas virtalähde on pakkohankinta nostaen äänenlaadun eri levelille. Mikä on harmi sinänsä nostaen halvan dacin hintaa ylös päin.

    Vastaa
    1. Sword of Damocles says:

      Hei!

      Olen syöttänyt E30:lle virtaa suoraan PC:n USB-liittimestä sekä eri merkkisillä kännyköiden latureilla. Mitään selkeää eroa en huomaa noiden kahden vaihtoehdon välillä. En myöskään valitettavasti omista mitään sopivaa laadukkaampaa virtalähdettä, jolla mahdollisia hyötyjä testaisin.

      Burson Audio Soloist 3XP -vahvistimessani 300 euroa maksava laadukkaampi virtalähde parantaa ääntä arvioni mukaan noin 5-10% (vaikkei tällaista mittaria olekaan), joten mielenkiintoistahan tuollaista olisi kokeilla harrastusmielessä myös E30:ssä. Hintavamman virtalähteen ostaminen noin edulliselle tuotteelle ei kuitenkaan vaikuta useimmille erityisen järkevältä. 🙂 Laitan kuitenkin mahdollisten tuotteiden ostoslistalle hyvän 5v virtalähteen, jolla tuollaisia laitteita voisi tulevaisuudessa kokeilla.

      Vastaa
  2. jaman says:

    Itse olen omistanut kummatkin, ja itse huomasin selkeän eron PC vs laturi. Taustan tummuus lähinnä, toki en tehny pitkää arviota, mutta muistan vaihdon vaikutuksen. Olen hyvin pitkälti samaa mieltä arvostelussasi mainitsemista asioista. E30 oli tarkka mutta liian kirkas omaan makuun,E50 noista selkeästi parempi, sekin neutraali ja jopa tarkempi mutta hallitsee korkeat äänet paremmin. Filttereissä huomasin pienen eron, joku loppupään filtteri sai hieman sitä kirkkautta taitettua pikkasen, mutta muistan että kun kelasin niitä ees taas ei niitä pystynyt selkeää eroa saamaan, lähinnä päänsisäisen.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *